دومین جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» با برگزاری اختتامیه و معرفی و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره در مشهدمقدس به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹ 07 January 2024

جشنواره بین‌المللی عکس مزارات

به گزارش گروه استان‌های تابناک از آستان نیوز، آیین پایانی این جشنواره با حضور عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری معاون امور بین‌الملل این آستان مقدس، امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و جمعی از هنرمندان و هنردوستان بعدازظهر روز گذشته در تالار نور مشهد برگزار شد.

در دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات به ترتیب محمد آهنگر از اهواز، جابر غلامی از اراک و امیرمهدی نجفلو شهپر از همدان، مقام‌های اول تا سوم بخش مزارات (مزار‌های اسلامی) را کسب کردند.

رتبه‌های اول تا سوم در بخش نیایش (در ادیان آسمانی) جشنواره نیز به ترتیب به شیخ ریحان احمد از بنگلادش، مصطفی سعیدی از بجنورد و کریستینا گارزُن از ایتالیا رسید. همچنین جایزه ویژه دبیر این دوره جشنواره به محمدحسین اسماعیلی از اصفهان اعطا شد.

در این مراسم مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ضمن ابراز خرسندی از همراهی خود با استادان، عکاسان و هنرمندان در دو دوره برگزاری جشنواره مزارات اظهار کرد: مزارات به عنوان یک نماد، هویت و فرهنگ در نگاه شیعی و اسلامی در سرتاسر جهان اسلام گسترده شده و محل تمدن‌سازی بوده است.

امیرمهدی حکیمی ادامه داد: هنرمندان بسیاری در طول قرون و اعصار گذشته در مزار‌ها و محل آرام گرفتن بزرگان اسلامی هنرنمایی کردند چنان‌که بخشی از تمدن اسلامی در این مزار‌ها شکل گرفته است.

حکیمی با اشاره به شرکت عکاسانی از ۳۳ کشور جهان در نخستین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات تصریح کرد: در دومین دوره جشنواره در مجموع ۷ هزار و ۶۴۳ اثر از ۱۰۷۱ عکاس از ایران و ۵۲ کشور خارجی از قاره‌های مختلف جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی افزود: همچنین ۵ هزار و ۴۸۹ اثر از عکاسان ایرانی از تمام استان‌های کشور و ۲ هزار و ۱۵۴ اثر از عکاسان دیگر کشور‌ها به این دوره جشنواره مزارات رسیده بود.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات با تأکید بر بررسی آثار جشنواره توسط هئیت داوران در دو روز فشرده و سخت بیان کرد: ۱۱۵ اثر از بین کل آثار رسیده به جشنواره انتخاب و به کتاب جشنواره راه یافت که از این میان ۷ اثر برگزیده اعلام شد.

حکیمی به جلسات شورای سیاستگذاری دومین جشنواره مزارات اشاره و تصریح کرد: در این دوره جشنواره، بخش مزارات با همان تعریف دوره نخست جشنواره، اما با توجه بیشتر به روابط انسانی در مزارات دنبال شد.

وی ادامه داد: در بخش نیایش از آنجایی که مشهد یک مکان بین‌المللی است و امام رضا (ع) نیز در طول عمر خود در مناظرات با علمای ادیان دیگر گفتگو کردند، تصمیم بر آن شد تا مفهوم این بخش، از نیایش در ادیان اسلامی دوره نخست جشنواره به نیایش در ادیان آسمانی تغییر یابد.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: امیدوارم این جشنواره در دوره‌های بعدی موفقیت‌های بیشتری کسب کند و شاهد شرکت عکاسانی بیشتری در آن باشیم و این مسیر موجب توجه بیشتر عکاسان به ثبت آنچه هویت ایرانی اسلامی ما را می‌سازد و بخش عمده آن در مزارات شکل گرفته است و همچنین به نیایش، رابطه انسان با خالق خود شود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه امروز پایان دومین دوره جشنواره عکس مزارات است، اما می‌توان آن را آغازی برای سومین دوره دانست. از این رو عکاسان به ثبت لحظه‌ها بپردازند و عکس‌های خود را بگیرند تا برای فراخوان دوره بعدی جشنواره آماده باشند.

قرائت بیانیه هئیت داوران دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات توسط مهدی مقیم‌نژاد داور جشنواره، رونمایی از کتاب آثار این دوره جشنواره و پخش کلیپ‌هایی از روند برگزاری و نمایشگاه آن و همچنین گفتگو با داوران جشنواره، از دیگر بخش‌های برگزاری این اختتامیه بود.

همچنین در این مراسم از سوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، دومین نشان زرین مکتب هنر رضوی به همراه لوح تقدیر و جایزه به فرشید احمدپور به پاس تلاش‌هایش در نشر کتاب عکس «شرق مقرنس» اهدا شد.

شایان ذکر است، دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و در ادامه فعالیت‌های این مؤسسه با محوریت مکتب هنر رضوی، با همکاری معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار