کد خبر: ۱۱۵۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵ 29 January 2024

7 مشخصه مهم تلویزیون هنگام خرید

اگر به صورت آنلاین اقدام به خرید تلویزیون کنید یا وارد یک شعبه محلی فروشگاه لوازم خانگی شوید و به دنبال یک تلویزیون جدید بگردید، به احتمال زیاد با انبوهی از مشخصات گیج کننده مواجه خواهید شد، اما آنها به چه معنا هستند؟

ما اینجا هستیم تا خرید تلویزیون را برای شما آسان کنیم و پیشینه آمار و آنچه هنگام انتخاب تلویزیون از فروشگاه‌های اینترنتی و یا محلی واقعا مهم است را توضیح دهیم. چه برای خرید تلویزیون بعدی به شما یاری دهد یا فقط بخواهید در اینباره کمی بیشتر بیاموزید، این راهنما باید درک شما از مشخصات فنی تلویزیون را کمی ساده‌تر کند.

اندازه صفحه نمایش

همانطور که می دانید، اندازه تلویزیون ها بر حسب اینچ ذکر می شود. این اندازه گیری در واقع به اندازه صفحه نمایش اشاره دارد و از گوشه ای به گوشه دیگر به صورت مورب اندازه گرفته می شود. استفاده از این مقیاس به عنوان یک مقایسه کلی به شما امکان می دهد مدل ها را بین تولید کنندگان مختلف مقایسه کنید.

وضوح تلویزیون

وضوح تلویزیون به عنوان تعداد پیکسل ها افقی در عمودی ذکر می شود. استانداردهای اصلی HD Ready (x 1280 720)، Full HD (1920 x 1080) و 4K Ultra HD (3840 x 2060) هستند، اگرچه تعداد تلویزیون‌های 8K (7680 x 4320) نیز در حال افزایش است.

به طور کلی، هرچه تعداد پیکسل های تلویزیون شما بیشتر باشد، تصویر نهایی با جزئیات بیشتری به نظر می رسد. برای به دست آوردن بهترین کیفیت تصویر، باید کیفیت آنچه را که تماشا می کنید مطابق با وضوح تلویزیون شما باشد.

همانطور که اندازه صفحه نمایش افزایش می یابد، پیکسل های مورد نیاز برای پر کردن فضا باید بزرگتر باشند، بنابراین یک تلویزیونHD Ready با ابعاد 22 اینچی ممکن است واقعاً خوب به نظر برسد، اما اگر یک تلویزیون 50 اینچی با این وضوح دریافت کنید، کیفیت تصویر شما به شدت افت خواهد کرد.

به عنوان یک قاعده کلی، تلویزیون های HD Ready هنوز برای مجموعه های 20 تا 32 اینچی خوب هستند. تلویزیون های 32 تا 42 اینچی با کیفیت Full HD کار می کنند. 40 اینچ و بالاتر برای کیفیت 4K بهترین هستند. ما در حال حاضر نگران 8K نخواهیم بود، زیرا این تلویزیون ها بسیار گران هستند و فقط در تلویزیون هایی با ابعاد بسیار بزرگ در دسترس هستند.

کنتراست تصویر

کنتراست تصویر گاهی اوقات به عنوان یک نسبت ذکر می شود، مانند 2000:1، و به تفاوت بین سایه های روشن و تیره ای که می تواند همزمان نمایش داده شود اشاره دارد. هرچه این عدد بزرگتر باشد، نسبت کنتراست بیشتر است، به این معنی که می‌توانید سیاه‌های تیره و جزئیات زیادی را در  قسمت تاریک تصویر به‌علاوه سفیدی روشن و جزئیات در قسمت روشن تصویر داشته باشید.

برخی از تولیدکنندگان نسبت کنتراست پویا مانند 1,000,000:1 را نیز ذکر می کنند. این امر با تنظیم هوشمندانه نور پس‌زمینه تلویزیون، کم‌نور کردن آن برای نمایش جزئیات در صحنه‌های عمدتاً سیاه و افزایش روشنایی برای صحنه‌های بسیار روشن ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که با نور پس زمینه پویا نمی توانید همزمان جزئیات زیادی را در قسمت های تاریک و روشن تصویر داشته باشید.

روشنایی تصویر

روشنایی تصویر یکی دیگر از مشخصاتی است که در حال از بین رفتن است. روشنایی بر حسب نیت نشان داده می شود، هر چه این عدد بیشتر باشد، تلویزیون روشن تر است. باید بگوییم که هر تلویزیونی که اخیراً دیده‌ایم به اندازه‌ای روشن است که بتوان آن را در همه مکان ها حتی در نور مستقیم خورشید تماشا کرد، بنابراین رقم روشنایی در حال حاضر چندان مهم نیست.

روشنایی تصویر

تلویزیون‌های HDR

تلویزیون‌های HDR یا همان محدوده دینامیکی بالا، برای نمایش جزییات بیشتر روی صفحه، با افزایش کنتراست و ایجاد رنگ‌های بیشتر ساخته شده‌اند. تلویزیون‌های HDR همچنین برای نمایش بخش‌هایی از صفحه‌نمایش با روشنایی فوق‌العاده ساخته شده‌اند تا صحنه‌های خاصی (مانند آتش بازی یا انفجار) را برجسته کنند. برای اینکه واقعاً این اثر را ببینید، به تلویزیونی نیاز دارید که بتواند 1000 نیت یا بیشتر روشنایی تولید کند.

استانداردهای HDR مختلفی وجود دارد که تلویزیون‌ها معمولاً از HDR10 یا HDR10+ پشتیبانی می‌کنند. تلویزیون های با کیفیت بالاتر از استانداردهای HDR با کیفیت بالاتر مانند Dolby Vision نیز پشتیبانی می کنند.

نرخ تازه سازی تلویزیون

نرخ تازه سازی یک تلویزیون با مقیاس هرتز، به شما می گوید که چند بار در ثانیه یک تصویر جدید (فریم) می تواند نمایش داده شود. به عنوان مثال، یک تلویزیون معمولی دارای نرخ تازه سازی 60 هرتز است، به این معنی که می تواند 60 فریم در ثانیه (fps) را نشان دهد.

با نرخ تازه‌سازی بالاتر، تلویزیون می‌تواند حتی تصاویر بیشتری را در هر ثانیه نشان دهد، مانند صفحه نمایش 120 هرتز یا 240 هرتز. به طور معمول، فیلم ها با سرعت 24 فریم در ثانیه نمایش داده می شوند، در حالی که در یک تلویزیون معمولی با سرعت 25 یا 60 فریم در ثانیه تصاویر نمایش داده خواهند شد.

نوع صفحه نمایش

دو نوع اصلی تلویزیون وجود دارد: LCD و OLED. تلویزیون‌های نمایشگر کریستال مایع (LCD)، از نور پس‌زمینه برای تولید روشنایی استفاده می‌کنند. تلویزیون های LCD می توانند همراه با رنگ هایی زنده و بسیار روشن باشند. QLED (دیود ساطع نور کوانتومی) برداشتی مدرن‌تر از LCD است که از نقاط کوانتومی (نانوذرات ریز) برای افزایش روشنایی و رنگ استفاده می‌کند که تفاوت خاصی را هنگام تماشای فیلم HDR ایجاد می‌کند.

نقطه ضعف فناوری LCD این است که نور پس زمینه به این معنی است که نمی توانید رنگ مشکی واقعی را روی صفحه نمایش بگیرید، زیرا همیشه مقداری نور در آن وجود دارد. تلویزیون‌های گران‌تر برای بهبود این موضوع از نور میکرو استفاده می‌کنند. این تلویزیون‌ها به‌جای استفاده از یک نور پس‌زمینه، از شبکه‌ای از LED استفاده می‌کنند که هر ناحیه تعداد پیکسل‌های کمتری را روشن می‌کند.

تلویزیون‌های ارگانیک دیود ساطع نور (OLED) از پیکسل‌های خودنور استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، هر پیکسل را می توان برای سیاهی کامل یا برای نمایش رنگ های سفید روشن کرد. مزیت اصلی تلویزیون OLED رنگ مشکی واقعی و کنتراست باورنکردنی است، اما تلویزیون های OLED قادر به ارائه همان سطح روشنایی LCD نیستند و سرزندگی QLED را ندارند.

سیستم عامل تلویزیون

تلویزیون‌های هوشمند امروزه از سیستم‌های عامل مختلف برای ارائه تجربه کاربری بهتر و افزایش امکانات استفاده می‌کنند. معمولاً هر شرکت سازنده تلویزیون از یک سیستم عامل خاص برای دستگاه‌های هوشمند خود استفاده می‌نماید. به عنوان مثال، شرکت‌هایی مانند ال‌جی از سیستم عامل WebOS برای تلویزیون‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند که با رابط کاربری زیبا و ساده شناخته می‌شود.

همچنین، سامسونگ از سیستم عامل Tizen بهره می‌برد که امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این در حالی است که اکثر تلویزیون های موجود در بازار، محصولات خود را بر پایه سیستم عامل اندروید یا همان Android TV توسعه داده‌اند.

برای تجربه خرید لذت‌بخش و بهره‌مندی از تلویزیون هوشمند با قابلیت‌های مدرن، یکی از گزینه،های مناسب خرید از فروشگاه اینترنتی تلویشاپ است. این فروشگاه به شما امکان می‌دهد تلویزیون مورد نظر خود را به راحتی و با امکان پرداخت اقساطی به دست آورید. با ویژگی‌های متنوع و قیمت‌های رقابتی، تلویشاپ تضمین‌کننده تجربه خرید آنلاین لذت‌بخشی برای شماست. به عنوان مشتری، شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت تلویشاپ، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید تا از لذت تماشای تلویزیون با کیفیت بالا و امکان خرید تلویزیون اقساطی بهره‌مند شوید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار