اگر قصد خرید بلیط قطار علی بابا دارید یا می‌خواهید برای سفر بعدی خود با قطار برنامه‌ریزی کنید، حتما این‌مقاله را بخوانید.
کد خبر: ۱۱۵۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴ 22 February 2024

فوبیای سفر با قطار

قطار یکی از وسیله‌های مرسوم و برای افراد زیادی محبوب است که با آن میان شهرهای مختلف جابه‌جا شده یا از آن برای حمل بارها استفاده می‌شود. در این‌مقاله می‌خواهیم درباره موضوع مهمی صحبت کنیم که آن را فوبیای سفر با قطار می‌نامند. آیا چنین ترسی وجود دارد و اگر بله این‌‎ترس چقدر مرسوم است؟ اگر قصد خرید بلیط قطار علی بابا دارید یا می‌خواهید برای سفر بعدی خود با قطار برنامه‌ریزی کنید، حتما این‌مقاله را بخوانید.

فوبیا و ترس مرتبط با قطار

Siderodromophobia ترس غیرمنطقی از قطار/راه‌آهن است. افرادی که از این اختلال روانی رنج می‌برند، قرارگرفتن نزدیک قطار برای آن‌ها بسیار دشوار است و حضور در قطار عملا برای آن‌ها غیرممکن است. ترس شدید آنها از قطار ممکن است رفتار آنها را تغییر داده و تصمیمات خاصی را در زندگی روزمره آن‌ها دیکته کند.

به‌عنوان ‌مثال، فردی که از سندروموفوبیا رنج می‌برد، ممکن است عمدا در بزرگراه‌ها و جاده‌های فرعی که کنار ریل قطار پیش نمی‌روند، رانندگی کند، صرف‌نظر از اینکه چقدر برایشان آزاردهنده است.

ممکن است فرد مبتلا به سندروموفوبیا عمدا در منطقه‌ای زندگی کند که نزدیک به راه‌آهن یا ایستگاه قطار نباشد. آنها درواقع ممکن است متوجه شوند که ترس شدید آن‌ها از قطار غیرمنطقی و بی‌معنی است؛ اما با‌این‌حال وقتی با یکی از آن‌ها روبه‌رو می‌شوند، اغلب ترس بر توانایی آن‌ها برای تفکر منطقی در مورد آن غلبه می‌کند؛ بنابراین، این‌موضوع آن‌ها را بسیار مضطرب می‌کند.

ترس از قطار تا حدودی شبیه ترس از هواپیما (آئروفوبیا) است که معمولا بسیار شایع‌تر از فوبیای قطار است. با‌این‌وجود، با تعداد زیادی از مواردی که قطارها به‌طور مرگبار با اتومبیل‌ها، انسان‌ها و همچنین حیوانات برخورد می‌کنند، به نظر می‌رسد که سندروموفوبیا بیماری‌ای است که به این زودی‌ها از بین نمی‌رود.

علائم فوبیای سفر با قطار

افرادی که از این عارضه رنج می‌برند، اغلب هنگام نزدیکی قطار، عبور از راه‌آهن، یا حتی صرفا وقتی به قطار فکر می‌کنند، اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند. این واکنش عاطفی عمیق به‌دلیل اعتقاد آن‌ها به این است که قطارها ماشین‌های بسیار خطرناک و کشنده‌ای هستند. اگرچه روایت‌های مختلفی از کشته‌شدن افراد در قطار وجود دارد، اما تقریبا بسیاری از  موارد ناشی از عجله راننده با صبرنکردن برای عبور قطار است. موارد بی‌شماری وجود داشته است که افراد سعی می‌کنند قطار را قبل از رسیدن به گذرگاه واگن «مشت یا لگد بزنند».

با‌این‌وجود، افراد زیادی در قطار کشته شده‌اند و این واقعیت می‌تواند به‌طور بالقوه باعث ایجاد سندروموفوبیا در فردی شود که دارای ژنتیک مناسب برای ایجاد آن است. در زیر برخی از رایج‌ترین علائم این فوبیا را می‌بینید:

  • اضطراب شدید هنگام سوارشدن یا نزدیکی به قطار/راه‌آهن
  • ترس عمیق حتی فکرکردن به قطار/راه‌آهن
  • رانندگی عمدی در مسیرهایی که نزدیک به راه‌آهن نیستند
  • محافظت بیش از حد غیرمنطقی هنگام عبور از راه‌آهن
  • انتخاب برای زندگی بسیار دور از هر راه‌آهن

فوبیا و ترس مرتبط با قطار

علل فوبیای سفر با قطار

هیچ دلیل دقیقی وجود ندارد که کسی به این فوبیا مبتلا شود. با‌این‌حال، ژنتیک و محیط اطراف فرد به‌احتمال زیاد نقش بسیار مهمی در ایجاد این بیماری دارند. همچنین، اگر سابقه خانوادگی بیماری روانی، به‌ویژه اختلالات اضطرابی دارید، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به این فوبیا داشته باشید. اگر می‌خواهید بلیط قطار علی بابا بخرید، حتما درباره فوبیا از قطار از دوستانی که تازه آن‌ها را شناخته‌اید سوال کنید.

برخی از دلایل محیطی برای اینکه چرا ممکن است فردی به این وضعیت مبتلا شود این است که شاید خودشان در یک تصادف وسیله نقلیه با قطار بوده‌اند یا شاید کسی را می‌شناسند که آن فاجعه را تجربه کرده است. برخورد با قطار برای فردی که دارای ساختار ژنتیکی مناسب است، تجربه‌ای دردناک است که به فوبیای سفر با قطار مبتلا شود.

درمان فوبیای سفر با قطار

نوع خاصی از درمان برای سیدرودوموفوبیا وجود ندارد. با‌این‌حال، گفتاردرمانی، مواجهه‌درمانی یا داروهای ضد‌اضطراب ممکن است بتواند به‌ حداقل‌رساندن علائم کمک کند. مواجهه ‌درمانی ممکن است بسیار موثر باشد، زیرا می‌تواند راهی مفید برای کمک به "حساسیت‌زدایی" بیمار از ترس از قطار باشد. اگر فکر می‌کنید ممکن است این فوبیا را داشته باشید، باید در اسرع‌ وقت با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید درمان را شروع کنید. اگر دوست دارید بلیط قطار علی بابا بخرید و سفر بعدی خود را آغاز کنید و دوستانی از ما از قطار می‌ترسند حتما برخی از این‌راهکارها را به آن‌ها پیشنهاد دهید.

درمان فوبیای سفر با قطار

حرکات یوگا برای سیدرودوموفوبیا

چندین حالت مختلف یوگا وجود دارد که می‌تواند به‌طور چشمگیر برای کسی که از فوبیای سفر با قطار رنج می‌برد، مفید باشد. تا حدی، این ‌موضوع به‌دلیل حالت مدیتیشن ذهنی است که یوگا تمایل دارد در افرادی که آن را به طور مداوم تمرین می‌کنند، منتشر کند. یوگا را می‌توان مدیتیشن در حرکت در نظر گرفت. این‌حرکات می‌تواند به کاهش برخی از اضطراب‌های مرتبط با سایدرودوموفوبیا کمک کند، زیرا صرفا با انجام یوگا، توجه شما به چیزی سازنده‌تر هدایت می‌شود.

انواع مختلفی از یوگا مانند هاتا یوگا یا یوگای داغ و بسیاری دیگر وجود دارد که افراد مبتلا به سندروموفوبیا می‌توانند از آنها بهره ببرند. با‌این‌وجود، صرف‌نظر از انواع مختلفی از یوگا که وجود دارد، تقریبا همه آن‌ها می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب مرتبط با سایدرودوموفوبیا کمک کنند.

برخی از راهکار‌های دیگر برای کمک به فوبیای سفر با قطار عبارت‌اند از:

  • کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی
  • مدیتیشن برای سیدرودوموفوبیا
  • مواجهه ‌درمانی برای فوبیای سفر با قطار
  • درمان شناختی رفتاری
  • داروهای روانپزشکی برای فوبیای سفر با قطار مانند: داروهای ضد‌اضطراب و داروهای ضد‌افسردگی
  • ورزش
  • محدودکردن کافئین
  • رفتاردرمانی دیالکتیکی

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار