کد خبر: ۱۱۶۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸ 02 April 2024

نقش ستاد ایران در بهبود مناقصات دولت

در سال‌های اخیر برای بهبود معاملات مناقصات در کشور راه حل‌هایی اجرا شده است که راه‌اندازی سامانه تدارکات الکترونیک دولت، یکی از راه‌های بسیار موثر بوده است. این سامانه توانسته فرایند برگزاری مناقصات را بهبود ببخشد، تامین کنندگان و پیمانکاران واقعی شناسایی شوند و انجام امور در مسیر درست پیش روند. با ارتباط مناقصه گزار و مناقصه گر در یک بستر امن، معاملات کاملا شفاف برگزار خواهند شد و هر دو طرف معامله می‏توانند به سود قابل ملاحظه ای دست پیدا کنند.

اطلاع‌رسانی یکپارچه

تمامی سازمان‌های دولتی در هر حوزه‌ای از فعالیت، برای خرید تجهیزات و لوازم مورد نظر خود و یا انجام پروژه‌های عمرانی و غیر عمرانی، باید نیاز خود را در قالب آگهی منتشر کنند. با انتشار آگهی در سایت و دسترسی همه افراد در سراسر کشور به سایت و بخش آگهی‎ها، اطلاع‌رسانی کاملا یکپارچه انجام شده است و با انطباق به الزامات قانونی، یک رقابت منصفانه شکل می‎گیرد و فرصت برابر برای همه شرکت کنندگان فراهم می‎شود. در واقع با انتشار آگهی و مطلع شدن سازمان‌های بازرسی از برگزاری مناقصه، دیگر امکان واگذاری مناقصات به افراد غیر مرتبط وجود ندارد و مناقصه تنها به افراد واجد شرایط واگذار می‌شود.

ارتباط گستران هزاره (اhezarehinfo.net) نیز آگهی‏ های ستاد را به طور تفکیک شده در سایت منتشر می‏کند.

بررسی رزومه

سامانه ستاد به عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی مناقصات، یک سامانه متمرکز برای همه فعالیت‌های مرتبط با مناقصه است که توانسته شفافیت را در فرایند مناقصات بیشتر کند. تمامی پاکت‌های دریافتی مناقصه گران مورد بررسی قرار می‌گیرد تا حق هیچ یک از شرکت کنندگان تضییع نشود. شرکت کنندگان بر اساس امتیازهایی که می‌گیرند به عنوان فرد برنده معرفی می‌شوند. در واقع تخصص، تجربه، مهارت و داشتن یک رزومه قوی به جای در نظر گرفتن روابط، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بدین ترتیب پروژه‌ها توسط افراد متخصص انجام می‌شوند و خرید کالاها از تامین کنندگان حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

نظارت بر قراردادها

برای نظارت بر فعالیت سازمان‌ها، ارگان‌ها و مراکز دولتی که از سوی دولت بودجه زیادی را برای فعالیت‌های خود دریافت می‌کنند، الزام به انجام معاملات در سامانه ستاد، یکی از مسیرهای نظارت مالی در سازمان‌های مختلف است. از این طریق، پرداختی‌های سازمان‌ها برای خرید و یا انجام پروژه‌ها، کاملاً مشخص است و جلوی هرگونه سوء استفاده مالی نیز گرفته می‌شود. مناقصه گزار با مناقصه‌گر قراردادی را تنظیم می‌کند که در قرارداد مبالغ پرداختی کاملاً مشخص می‌شوند و مناقصه‌گر در مقابل تعهدات خود مبلغ را دریافت خواهد کرد. در گذشته به دلیل شفاف نبودن معاملات، پیمانکاران پروژه را در نیمه راه رها کرده و مناقصه گزار متحمل ضررهای هنگفت می‎شد.

رعایت دستورالعمل‌ها

در ستاد ایران سامانه تدارکات دولت، دستورالعمل‌ها، استانداردها و قوانین خاصی برای برگزاری مناقصات پیاده‌سازی شده است. همه شرکت کنندگان در مناقصه به عنوان مناقصه گزار یا مناقصه‌گر باید به قوانین و مقررات پایبند باشند. از تعدد قوانین و مقررات از سوی سازمان‌های مختلف جلوگیری شده است و تمام سازمان‌ها باید از یک قانون واحد برای برگزاری مناقصات پیروی کنند. تمامی قوانین توسط کارشناسان مورد تایید واقع شده‌اند و باید هر دو طرف قرارداد به آن‌ها پایبند باشند. اگر در فرایند برگزاری مناقصه مشکلاتی رخ دهد، با مراجعه به آیین نامه‏ها، مشکل را به راحتی می‌توان برطرف کرد.

توجه به تولید داخلی

بیش از صدها نهاد دولتی در کشور وجود دارد که هر یک دارای زیر مجموعه و شاخه‌های بسیاری هستند. نیاز این سازمان‌ها به انواع کالا بسیار بالا است و برای خرید مایحتاج خود باید هزینه‌های بسیاری را انجام دهند. یکی از اقدامات مهم دولت در راه اندازی سامانه ستاد بخش مناقصات، خرید کالای ایرانی است. سازمان‌ها مکلف هستند تنها کالای ایرانی را خریداری کنند و در صورت ‌عدم وجود کالای ایرانی می‌توانند کالای وارداتی را خریداری کنند. خرید هر گونه کالای قاچاق ممنوع است و با خاطیان برخورد خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت دولت با راه اندازی ستاد ایران سامانه تدارکات دولت، فرصتی را برای تولید کنندگان داخل فراهم کرده است تا بتوانند خود را اثبات کرده و نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشند.

سخن پایانی

با راه اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی مناقصات، مناقصه گزاران با پیمانکاران و تامین کنندگان واقعی روبه رو می‌شوند و می‌توانند معاملات سودآور انجام دهند. از مرحله درخواست تا پرداخت باید در این سامانه و تحت نظارت سازمان‌های بازرسی انجام شود. تلاش شده است با راه اندازی این سامانه شفافیت در معاملات دو چندان شود و معاملات تحت نظارت قانون انجام شود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار