با حضور تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفت؛
همزمان با ایام باسعادت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اختتامیه چهارمین دوره رویداد ملی «شکوه مادری» با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار و از ۲۰ مادر نمونه کشور که با داشتن کمتر از ۴۰ سال، بیش از سه فرزند دارند تجلیل شد.
کد خبر: ۱۱۴۶۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳ 03 January 2024

به گزارش آستان نیوز، رویداد ملی «شکوه مادری» که به همت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی اجرایی شده، گامی در جهت ترویج فرهنگ فرزندآوری و حمایت از جایگاه مادری در کشور است که با هدف کمک به جوانی جمعیت با تقویت نقش آفرینی خانواده ها پایه گذاری شده است.

اختتامیه چهارمین دوره این رویداد در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد و مادران برگزیده با حضور تولیت آستان قدس رضوی تجلیل شدند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در این مراسم، نقش «مادر» را از مهم‌ترین عوامل برای سلامت، تعالی و سعادت فرد، خانواده و اجتماع دانست و گفت: در دوران پهلوی و با نفوذ فرهنگ غربی، نقش بااهمیت، باعظمت و سرنوشت ساز مادری با هدف ستیز با بنیان خانواده، کم رنگ شد؛ به طوریکه امروز کمترکسی به ایفای نقش مهم «مادری» افتخار می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انسان از دامان مادر به معراج می‎رسد؛ گفت: بهترین مهدکودک‌ها و مربیان نیز نمی‌توانند نقش مادر را برای کودک ایفا کنند، مهدکودک از مادر سلب مسئولیت نمی‌کند و نفس حضور و سخن گفتن مادر با کودک اثر وضعی منحصر به فردی دارد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به اهمیت مقام شامخ و جایگاه والای زن در قالب «مادر» اشاره و عنوان کرد: محور تربیت و بالندگی جامعه ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد و آن کسی که در خانواده رکن اساسی و محوریت تربیت را برعهده دارد، «مادر» است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود به بحران پیری جمعیت که کشورمان را تهدید می‎کند، اشاره و خاطرنشان کرد: جمعیت کشور رو به پیری است و کاهش جمعیت جوان می‌تواند برای آینده کشور بحرانی غیرقابل جبران ایجاد کند؛ این مشکل با هیچ چیزی قابل جبران نیست و برطرف سازی آن زمان بر است.
وی با بیان اینکه چرخ اقتصاد، پیشرفت و فرهنگ به دست جوانان می‌گردد و جامعه بدون جوان رو به نابودی است؛ تصریح کرد: فرزند آوری موجب برکت زندگی و حتی وسعت و برکت زمان انسان است؛ لذا بانوان بسیاری هستند که در کنار فرزندآوری و تربیت فرزند به موفقیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی دست یافته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: آستان قدس رضوی توجه به موضوع جوانی جمعیت را یکی از وظایف خود می‌داند و در حد توان و امکانات در این مقوله کمک‌رسان خواهد بود؛ از این رو بخشی ویژه درمان ناباروری در بیمارستان رضوی در حال احداث است تا در این مقوله به زوج‌های جوان کمک‌رسانی شود؛ همچنین به تعدادی از مراکز درمانی ناباروری در این رابطه کمک‌هایی شده است.

مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی نیز در این مراسم گفت: از مسائل و دغدغه‌های حوزه جمعیت، عدم رغبت به فرزندآوری و موضوع بحث تکریم جایگاه مادری است که طی سال های اخیر این جایگاه و رسالت اصلی مادران تضعیف شده است. یکی از اهداف رویداد شکوه مادری این است که بتوانیم جایگاه زن را مبتنی بر رسالت اصلی در اذهان عمومی فرهنگ سازی کنیم و در راستای ارتقاء آن بکوشیم.

فاطمه دژبرد گفت: این رویداد از سال ۹۹ شروع شده است و در حال حاضر چهارمین رویداد در حال برگزاری است که طی این مدت بیش از ۸۸ هزار مادر عضو این رویداد شده‌اند. شاخصه اصلی ما در این رویداد داشتن حداقل سه فرزند برای مادران زیر سن ۴۰ سال است و شاخصه دوم ما داشتن فعالیت اجتماعی در کنار رسالت مادری است. همانطور که مقام معظم رهبری چند روز پیش در جمع هزاران نفر از مادران بیان داشتند امتداد نقش مادری در جامعه برای حل مسائل جامعه داشته باشند که این از اهداف ما بوده است و بر همین اساس فراخوان انتشار یافته است.

وی گفت: امسال چند بخش دیگر به رویداد شکوه مادری افزوده شد، یکی تکریم و تجلیل از مادران مقاومت بوده است که امشب افتخار میزبانی از ۲۰ مادر شهید و همسر شهید را به عنوان مادرانی که الگو و نماد مقاومت هستند، داریم و مادرانی که امشب میزبان آنها هستیم کسانی هستند حداقل سه فرزند دارند و در فعالیت‌های اجتماعی نیز مشارکت دارند.

وی با اشاره به دستاوردهای رویداد شکوه مادری طی ۴ سال گذشته گفت: خوشبختانه موج آفرینی خوبی در این زمینه شکل گرفته است و هرگاه فراخوان شکوه مادری منتشر می‌شود درخواست‌های زیادی داریم که نشان از آن است که هرگاه پرچم حضرت رضا علیه السلام بلند می‌شود مردم دغدغه‌مند موج آفرینی می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار