رئیس کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز با اشاره به همکاری ۸۰ مجموعه علمی، حوزوی و دانشگاهی معتبر ملی در برگزاری برنامه‌های علمی این کنگره، خاطرنشان کرد: تعداد ۵۵۰ اثر از سوی اساتید، دانش پژوهان و دانشجویان ملی و بین المللی به کنگره ارسال شده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶ 19 December 2023

مصطفی گودرزی

به گزارش خبرنگار تابناک از آستان نیوز، دکتر مرتضی رجوعی در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز که با حضور پژوهشگران ملی و بین المللی و دانشجویان در سالن شهید سلیمانی واحد خواهران دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) برگزار شد، با اشاره به همکاری ۸۰ مجموعه علمی، حوزوی و دانشگاهی معتبر ملی در برگزاری برنامه‌های علمی این کنگره، خاطرنشان کرد: تعداد ۵۵۰ اثر از سوی اساتید، دانش پژوهان و دانشجویان ملی و بین المللی به کنگره ارسال شده است.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۴۰ نشست و پیش نشست علمی در قالب برنامه‌های علمی این کنگره گفت: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این کنگره، شبکه سازی و شناسایی محققان و پژوهشگران توانمند در حوزه تعالیم سنت و سیره رضوی است.

رجوعی با بیان اینکه به واسطه برگزاری این کنگره در درجه اول به دنبال گفتمان سازی، جریان سازی و تبیین تعالیم، سیره و سنت حضرت رضا (ع) در پیوند با علوم روز هستیم، عنوان کرد: همایش‌ها و کنگره‌های متعددی در کشور با رویکرد‌های مختلف تاریخی و فلسفی مرتبط با حضرت رضا (ع) برگزار شده است، اما کمتر تعالیم حضرت رضا (ع) با علوم روز پیوند خورده است، از این رو تلاش داریم که در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) نگاهی علمی مبتنی بر گفتمان سازی و جریان سازی به سیره و تعالیم حضرت رضا (ع) در حوزه‌های مختلف علوم اقتصادی، اجتماعی، تربیتی، حقوق، هنر، معماری و شهرسازی، پزشکی و... داشته باشیم.

رئیس کنگره بین المللی امام رضا (ع) و علوم روز دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه سنت و سیره رضوی را از رویکرد‌های برگزاری این کنگره بین المللی عنوان کرد و گفت: عنوان کلی کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز و محور‌های متنوعی که در حوزه‌های مختلف برنامه ریزی شده است، این امکان را برای پژوهشگران، محققان و دانش پژوهان فراهم نموده است تا افراد بر اساس رشته تحصیلی، تخصص و دانش خود مسایل روز را با تعالیم حضرت رضا (ع) پیوند علمی دهند.

به گفته این مقام مسئول، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مطابق با رسالت‌ها و رویکرد‌های علمی خود مبتنی بر اولویت گذاری نسبت به موضوعات مرتبط با ترویج و تبیین معارف اهل بیت (علیهم السلام) به ویژه اشاعه معارف عالم آل محمد (ص) و تبیین ارتباط مسائل علمی و اجرایی جامعه با معارف ایشان و ارائه راهبرد‌های علمی- دینی به آن، کنگره بین‌المللی «امام رضا (ع) و علوم روز» را با حضور نخبگان و پژوهشگران حوزوی- دانشگاهی و مدیران و متولیان اجرایی برنامه‌ریزی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مودب، دبیر علمی کنگره بین المللی امام رضا (ع) نیز در این مراسم عنوان کرد: این کنگره در نشست‌ها و گفتگو‌های فراوانی تدارک شده است و مقالات فراوانی به دبیرخانه این کنگره رسیده است.
وی ابراز کرد: مقالات در حاشیه آئین اختتامیه این کنگره طی دو روز در قالب کمیسیون‌ها و کمیته‌های متعددی ارائه می‌شود که با ارائه این مقالات فرصت علمی خوبی در اختیار محققان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مودب در ادامه بازخوانی فلسفه این کنگره را علاوه بر گفتمان‌سازی، رسیدن به مرجعیت ائمه بویژه عالم آل محمد (ع) در دانش‌ها و علوم روز دانست.

وی خاطر نشان کرد: امام رضا (ع) تنها امامی هستند که چند سالی در ایران حضور یافتند و طی این سال‌ها مناظرات و گفتگو‌های فراوانی با گروه‌های فکری متفاوت انجام دادند.

دبیر علمی کنگره بین المللی امام رضا (ع) و علوم روز در ادامه کتاب "عیون اخبار الرضا " را از بهترین آثار با محوریت امام رضا (ع) ذکر کرد و افزود: این اثر در قرن چهارم هجری و توسط شیخ صدوق با موضوع زندگی و سیره حضرت نگاشته شده است و دریایی از معارف است که می‌تواند بخشی از آن‌ها مربوط به علوم روز باشد.

رئیس دانشگاه الهیات قم حضور امام رضا (ع) در خراسان را زمینه ساز توسعه تمدن اسلامی در ایران عنوان کرد و گفت: حضرت رضا (ع) حدود سه سال از عمر با برکت خود را در ایران سپری کردند و به واسطه گفتگو‌ها و مناظراتی که با مذاهب مختلف، اهل کلام و گروه‌های اجتماعی داشتند، دوران طلایی را به وجود آورد تا ایشان مبتنی بر مسایل روز نکات ارزشمندی را بیان کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، در برخی نشست‌های تخصصی این کنگره، توسط اساتید و محققان مکرر عنوان شد که در بسیاری امور یک روایت از ائمه معصوم (ع) منشاء قرائن است که کارگشا بوده است.

برچسب ها: آستان قدس رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار