کد خبر: ۹۶۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲ 17 May 2021

آشنایی با جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آزادشهر و محدودهٔ اطراف آن

از جمله شهرهای بزرگ و زیبای استان گیلان که آب‌وهوایی مطبوع و کوه‌های سرسبز دارد، آزادشهر است. شهری از توابع بخش مرکزی استان گلستان که در قدیم به یورونجل به معنای علف‌های هرز معروف بود. این شهر در سال ۱۳۶۰ به شاه‌پسند تغییر نام داد و سپس نام آن به آزاد شهر تغییر کرد. آزادشهر در محل تلاقی ۳ شهر بزرگ و مسیر ارتباطی آن‌ها قرار گرفته است. شهرهایی مانند گنبد کاووس، گرگان و شاهرود از جملهٔ این شهرها هستند که مسیر دسترسی به شهر مشهد نیز از آن‌ها میسر است. بنابراین برای بیشتر گردشگرانی که قصد سفر به مشهد مقدس را دارند،‌ انتخاب این مسیر، پیشنهاد مناسبی به نظر می‌رسد. مسیری که با عبور از مناطق سرسبز، زیبایی‌های بکری را پیش روی‌ طبیعت‌گردان قرار می‌دهد. از جملهٔ این زیبایی‌ها شهر آزادشهر و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی اطراف آن است.

پارک جنگلی آزاد شهر

یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی آزاد شهر، پارک جنگلی است. پارکی که وسعت قابل توجهی دارد و از طریق خیابان شهید بهشتی، قابل دسترسی است. این پارک دارای خدمات رفاهی بسیار مناسبی است. از جمله این خدمات؛ آلاچیق‌های زیبا در بخش‌های مختلف پارک، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، رستوران و وسایل بازی کودکان است. در قسمت جنوب غربی پارک نیز دریاچهٔ زیبایی قرار گرفته که تماشای آب از آنجا حس خوب طراوت و تازگی را به مسافران می‌بخشد. از آنجایی که این پارک در یکی از خیابان‌های مهم آزادشهر واقع شده، قیمت‌های زمین‌‌های اطراف را تحت تاثیر قرار داده است. به همین دلیل قیمت زمین در آزاد شهر  در این منطقه کمی متفاوت است.

آبشار لاشو

در فاصلهٔ ۶ کیلومتری آزادشهر،‌آبشار زیبایی به نام لاشو قرار گرفته است. آبشاری که در جنوب شرقی روستای فاضل‌آباد قرار دارد و ارتفاع آن حدود ۲۵ متر است. این آبشار از چهار چشمهٔ دائمی سرچشمه می‌گیرد و آب جاری آن به صورت دو پله‌ای سرازیر می‌شود. در اطراف این آبشار، امکانات رفاهی مختلفی مانند؛ آب آشامیدنی، پارکینگ و فروشگاه مواد خوراکی قرار گرفته است. این آبشار باعث شده مسیر دسترسی به آن همانند دیگر آبشار‌های شمالی کشور مانند آبشار امیر کلاته در استان مازندران، رونق بگیرد. رونقی که قیمت زمین در اطراف آن را متفاوت از دیگر بخش‌های شهر می‌کند.

پارک زیتون تپه

یکی دیگر از پارک‌هایی که فاصلهٔ کمی با آزادشهر دارد، پارک زیتون تپه است. همان‌طور که از نام این پارک مشخص است، روی تپه قرار گرفته؛ به طوری که می‌توان منظره‌ای کامل از آزادشهر را از بالای آن تماشا کرد. این پارک شامل دو قطعه زمین است که یکی از آن‌ها ۴ هکتار و دیگری ۳/۵ هکتار است. امکانات لازم برای گذراندن اوقات فراغت در این پارک مهیا است. بنابراین مکان خوبی برای تماشای شهر از دور و لذت بردن از سرسبزی و زیبایی محیط به نظر می‌رسد. در این پارک، آلاچیق، سرویس بهداشتی و سکوهای نشیمن برای راحتی گردشگران فراهم شده است. همچنین جادهٔ آن آسفالت بوده و دسترسی به آن از آزادشهر به راحتی میسر است.

بقعهٔ آق امام آزادشهر

از جمله مکان‌های زیارتی در آزادشهر،‌ بقعهٔ آق امام است. بقعه‌ای که مدفن محمد ابن زید از نوادگان امام حسن (ع) و محمدبن جعفر صادق از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است. این بقعه در شمال شرق آزادشهر واقع شده و فاصلهٔ آن از شهر حدود ۸ کیلومتر است. به طوری که در مسیر حرکت از مینودشت به آزادشهر،‌ این بقعه مشخص است و هر ساله گردشگران زیادی را برای زیارت به سمت خود جذب می‌کند. بقعهٔ آق امام با گنبد آبی‌رنگ و کاشی‌کاری شده‌اش، حسی از امنیت و آرامش را به روح افراد هدیه می‌دهد و تماشای معماری آن بسیار لذت‌بخش است. مساحت این بقعه ۴۰۰ مترمربع و دارای گنبد، رواق و شبستان است.

آشنایی با جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آزادشهر و محدودهٔ اطراف آن

موزهٔ مردم‌شناسی آزادشهر

این موزه یکی از بزرگترین موزه‌های استان گلستان است که در سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرد. موزهٔ مردم‌شناسی گلستان بخش‌های مختلفی دارد و می‌توان در آن لباس‌های محلی مردم ساکن شهرستان، مشاغل سنتی و بومی منطقه و ابزارهای سنتی برای کشاورزی و آشپزی را مشاهده کرد. این موزه دارای مجسمه‌هایی از زنان و مردان سیستانی، نیشابوری، بلوچ و مردمان آزادشهر است. همچنین در این موزه کارگاه‌های مختلفی از قبیل؛ کارگاه‌های سوزن‌دوزی، ابریشم‌بافی، قالی‌بافی و نخ‌ریسی دایر شده است. به همین دلیل این موزه یکی از مهمترین جاذبه‌های دیدنی این شهر است و تماشای آن به گردشگران و تاریخ‌دوستان توصیه می‌شود.

پل غزنوی

یکی دیگر از آثار تاریخی آزاد شهر که در ۴۰ کیلومتری این شهر قرار داد، پل غزنوی است. این پل در مسیر جادهٔ آزادشهر به چالوس قرار گرفته و توسط مهندسان فرانسوی در سال ۱۳۱۶ ساخته شده و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. در پایین این پل، رودخانه‌ای فصلی جریان دارد و نوع معماری و نمای سنگی آن دیدنی است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار