به وسیله ای که فشار مایعات، گازها و سیالات دیگر را اندازه گیری می کند ترانسمیتر فشار یا سنسور گفته می شود. ترانسمیتر فشار جهت اندازه گیری فشار داخل ماشین آلات صنعتی برای هشدار به اپراتور قبل از فاجعه و یا اینکه جهت پایش میزان فشاری که سیالات در فرآیندها دارند نصب می گردد.
کد خبر: ۹۴۵۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ 03 March 2021

به وسیله ای که فشار مایعات، گازها و سیالات دیگر را اندازه گیری می کند ترانسمیتر فشار یا سنسور گفته می شود. ترانسمیتر فشار جهت اندازه گیری فشار داخل ماشین آلات صنعتی برای هشدار به اپراتور قبل از فاجعه و یا اینکه جهت پایش میزان فشاری که سیالات در فرآیندها دارند نصب می گردد. این دستگاه کاربردهای فراوانی در صنعت اتوماسیون صنعتی و حتی کارخانه های صنعتی دارد. به طور کل می توان گفت که کاربرد ترانسمیتر فشار مشابه گیج فشار است. همچنین می توان گفت که برای کنترل و مانیتور فشار در سیستم های کاربردی روزانه، به کار می رود. قابل ذکر است که در اندازه گیری جریان مایع و گاز، سرعت، سطح و ارتفاع آب به طور غیر مستقیم نیز کاربرد دارد.

ترانسمیتر فشار چیست ؟

از دیگر نام هایی که در بازار و سیستم های صنعتی برای ترانسمیتر فشار وجود دارند می توان ترانسدیوسر فشار، فشار سنج، شاخص و پیزومتر و سنسور فشار را نیز نام برد. ( ترانسدیوسر به ترانسمیترهایی می گویند که خروجی ولتاژ دارند ).

سنسورهای فشار در مواردی مانند فناوری، عملکرد، طراحی، قیمت و کاربرد تفاوت های زیادی با هم دارند. همچنین برخی مدل ها نیز برای اندازه گیری فشار دینامیک و فرآیندهایی که برای تغییر به سرعت بالا نیاز دارند طراحی شده اند. بنابراین در هنگام خرید این دستگاه حتما باید با کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت کرد که ای شاپ صنعت یکی از شرکت هایی است که در زمینه تجهیزات ابزار دقیق می توانید تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

بنابراین می توانیم بگوییم که ترانسمیتر فشار نوعی مبدل فشار محسوب می شود و جهت اندازه گیری سه مدل فشار مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از : فشار گیج، فشار مطلق و اختلاف فشار

انواع سنسورهای اندازه گیری فشار

در حال حاضر جهت ساخت تجهیزات اندازه گیری الکتریکی فشار از روش های متنوعی استفاده می گردد و معمولا اکثر این روش ها بر اساس اندازه گیری نیرو یا فاصله است. در واقع بهتر است اینگونه بگوییم که متغیر فیزیکی فشار به یک مقدار الکتریکی تبدیل می گردد کاملا برعکس گیج های فشار. یعنی گیج های فشار بدون نیاز به هیچ منبع خارجی مقادیر فشار را می توانند اندازه گیری کنند در حالی که در ترانسمیتر ها برای اندازه گیری فشار به انرژی خارجی نیاز است. برای ساخت ترانسمیتر ها نیز از این سنسورها استفاده می شود : سنسور لایه ضخیم سرامیکی، پیزورزستیو یا پیزو ، لایه نازک، LVDT ترانسفورماتور تفاضلی متغیر خطی.

سنسورهای فشار بعد از اینکه مقادیر فشار را اندازه گیری می کنند یک سیگنال الکتریکی نیز تولید می کنند و سیگنال الکتریکی این ترانسمیترها از نوع ولتاژ یا جریان است.

 

انواع خروجی ترانسمیتر فشار

 

  • سیگنال جریان 4-20 میلی آمپر : ترانسمیتری که فشار خروجی آن 4 الی 20 میلی آمپر باشد جزء پرفروش ترین ها محسوب می شود. عیب یابی آسان سیستم و افزایش عمر دستگاه اندازه گیری از مزیت اصلی این نوع سیگنال محسوب می شود.
  • سیگنال RS232 / RS485: برخی سیستم های کنترلی بر اساس بیت طراحی می شوند که پروتکل های ارتباطی سریال RS232 / RS485 داده ها را بر اساس بیت بر زمان منتقل می کنند.
  • سیگنال خروجی Parallel: این نوع خروجی معمولا مقادیر اندازه گیری شده را به طور گروهی از بیت ها منتقل می کند. GPIB یا IEEE 488ها نیز بهترین و محبوب ترین رابط هایی هستند که به صورت موازی هستند و برای اتصال لوازم جانبی، کامپیوتر و تجهیزات آزمایشگاهی مناسب هستند.
  • سیگنال HART : نام دیگر این پروتکل، ترانسدیوسر کنترل از راه دور است. با این پروتکل، امکان ارتباط دوطرفه فراهم می شود و اطلاعات از فرکانس های متغیر فرآیند به ابزارهای هوشمند بهتر و آسان تر منتقل می شوند.
  • سیگنال PROFIBUS : این خروجی یک استاندارد ارتباطی فوق العاده و محبوب محسوب می شود که برای سیستم های ایمنی و دراتوماسیون به عنوان کنترلر مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت بین ترانسمیتر و ترانسدیوسر

 

سنسورهای فشار به دسته های ترانسمیتر و ترانسدیوسر دسته بندی می شوند:

در واقع اگر بخواهیم ترانسمیتر و ترانسدیوسر را با هم مقایسه کنیم بهتر است اینگونه بگوییم که سنسور فشار در خروجی سیگنال جریان ۴یا ۰-۲۰ mA به کنترلر ارسال می شود در حالی که اگر سنسور فشار سیگنال ولتاژ نیز تولید کند به آن ترانسدیوسر گفته می شود.

انواع مختلف ترانسمیتر فشار :

ترانسمیتر فشار قلمی، دیافراگمی و اختلاف فشار DP

در این قسمت توضیح مختصری در رابطه با ترانسمیترهای مختلف بیان می کنیم. در نوع قلمی ترانسمیتر دما معمولا به دو دسته Absolute و گیج تقسیم می شوند که اگر فشار هدف از فشار محیط کمتر شود در این شرایط به آن فشار گیج و در حالی که اگر نسبت به خلا باشد به آن Absolute گفته می شود. از نظر قیمت هم ترانسمیتر فشار گیج مقرون به صرفه تر و ارزان تر از نوع Absolute است. در نوع دیافراگمی به جای اینکه از یک مجرا برای ورود فشار استفاه شود از یک پلیت تخت استفاده می شود و در مصارف دارویی و غذایی کاربرد فراوانی دارد. قیمت ترانسمیتر قلمی از دیافراگمی ارزان تر است و ترانسمیترهای دیافراگمی معمولا در رنج های وسیع تولید و ساخته نمی شوند. دسته آخر هم ترانسمیتر اختلاف فشار DP است که دارای دو ورودی است و این ورودی ها اختلاف فشار را نمایش می دهند. معمولا به دو گروه پرشر ترانسمیتر اختلاف فشار و میکرو ترانسمیتر اختلاف فشار تقسیم می شوند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار