کد خبر: ۹۳۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶ 09 January 2021

این روزها افراد بسیاری در خصوص ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت کوین حرف می‌زنند. اما این ارز دیجیتال واقعاً چیست و چگونه به وجود آمده است؟ آیا این ارز دیجیتال توسط افراد یا گروهی کنترل می‌شود؟ سازنده‌ی بیت کوین چه کسی‌ست و هدف او از ساختن این ارز چه بوده است؟ همچنین برای افرادی که در کشور ما با این مقوله برخورد می‌کنند یکی از سوال‌ها این است که بیت کوین حلال یا حرام است؟

این‌ها سوالاتی هستند که ذهن افرادی را که به تازگی با ارز دیجیتال و به ویژه بیت کوین آشنا می‌شوند به خود درگیر می‌کند. در ادامه قصد داریم تا آن‌جا که ممکن است به ساده‌ترین شکل پاسخ این سوالات را بدهیم تا به یک دید کلی و جامع از بیت کوین و مسائل مربوط به آن برسید.

هر آن چیزی که باید در مورد بیت کوین بدانید

بیت کوین چگونه به وجود آمد؟

شاید اگر کمی در زمان به عقب برویم می‌بینیم که کمی قبل‌تر منابع زیادی برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها در دسترس نبود. اما امروزه به لطف وجود منابع و رسانه‌های آموزشی همچون آکادمی امید فدوی و سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانید در صورت نیاز حتی آموزش‌های لازم در این زمینه را ببینید و در این عرصه شروع به سرمایه‌گذاری و کسب درآمد کنید.

شاید زمانی که برای اولین بار صحبت از بیت کوین به میان آمد، کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی شاهد ارز دیجیتال دلار هم باشیم و بیت کوین دیگر ارزهای رایج را کنار زده و ارزشی بیش از تمام آن‌ها پیدا کند. بیت کوین را می‌توان یک پول الکترونیکی معرفی کرد. شما به راحتی می‌توانید با این پول خرید کنید و آن را به هر جا که می‌خواهید بفرستید و به هر کس که می‌خواهید بدهید.

این ارز دیجیتال همواره با کلمات خاصی همراه است. یکی از این کلمات «غیرمتمرکز» است. غیرمتمرکز بودن بیت کوین به این معناست که توسط افراد یا گروه خاصی کنترل نمی‌شود. اما آیا مگر ممکن است که کسی این ارز را کنترل نکند؟ بیایید ببینیم معنای این حرف چیست؟

بیت کوین چگونه کنترل می‌شود؟

در زمان بررسی ارز دیجیتال دلار، یورو، ریال و دیگر ارزهایی را که می‌شناسید فراموش کنید و سعی نکنید آن را با دانشی که پیش از این داشته‌اید بررسی کنید. ارزهای رایج امروزی اغلب در اختیار دولت‌ها و حکومت‌ها هستند و این قدرت‌ها ارزش و نحوه‌ی عرضه‌ی آن‌ها را تعیین می‌کنند. اما بیت کوین توسط افراد یا گروه‌های خاصی کنترل نشده و در واقع هر کس وارد شبکه‌ی آن می‌شود مقید به پذیرفتن قوانین آن است. قوانین موجود در شبکه‌ی بیت کوین به شکل کدهای برنامه‌نویسی ایجاد شده‌اند و افراد می‌توانند آن‌ها را ببینند.

البته کم پیش نمی‌آید که برخی ادعاهایی نظیر این‌که بیت کوین توسط یک گروه مخفی در حال کنترل است را طرح کنند. این ادعاها تنها مباحثی بی پایه و اساس هستند و با هیچ منطقی نیز جور در نمی‌آیند.

در شبکه‌ی بیت کوین افراد مختلفی در حال فعالیتند. اولین گروه فعال در این شبکه، ماینرها یا کسانی هستند که در حال استخراج این ارز هستند. در کنار این افراد می‌توان به توسعه‌دهندگان اشاره کرد. کسانی که به صورت کاملاً داوطلبانه در حال توسعه و بهبود سیستم نرم‌افزاری بیت کوین هستند و گروه دیگر نیز نودهای شبکه یعنی دستگاه‌هایی که به این شبکه وصل شده‌اند.

این گروه‌ها هر کدام بخشی از وظایف را بر عهده دارند و مسئولیت بقای بیت کوین و ایجاد تغییرات مختلف بر عهده‌ی آن‌هاست. به طور خلاصه می‌توان گفت ماینرها نقش تایید تراکنش‌ها را در این شبکه بر عهده دارند، توسعه‌دهندگان در حال ارتقای پیوسته‌ی نرم‌افزارهای شبکه و قابلیت‌های آن هستند و نودها نیز همان‌طور که گفته شد به شبکه متصل بوده و به عنوان حافظه‌های نگه‌داری تاریخچه‌ی تراکنش‌ها عمل می‌کنند.

هر آن چیزی که باید در مورد بیت کوین بدانید

اما هدف از تمام این کارها چیست؟

بیت کوین اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد فضایی امن برای انتقال و یا ذخیره‌ی سرمایه است. با داشتن بیت‌کوین شما کنترل کامل سرمایه‌ی خود را خواهید داشت و تنها با داشتن کلید آن می‌توانید هر زمان که خواستید آن را خرج کنید.

همچنین بیت کوین مشکل دوبار خرج کردن را نیز حل کرده است و این مسئله به این طریق امکان‌پذیر است که تراکنش‌ها توسط تمام اعضا قابل بررسی است و نمی‌توان خرج شدن بخشی از آن را مخفی و پیش از انتقال آن دوباره از آن استفاده کرد.

بیت کوین را چه کسی اختراع کرد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید با وجود این همه صحبت که از بیت کوین و مطالب مربوط به آن می‌شود، فرد یا افراد ابداع کننده‌ی آن هنوز ناشناس هستند. این فرد یا گروه که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود، مقاله‌ای را که در آن از نوعی پول الکترونیکی جدید صحبت به میان آمده بود به متخصصان علم رمزنگاری ارسال کرد.

شبکه‌ی بیت کوین در سال 2009 شروع به کار کرد. در آغاز کار گروه ناشناس مورد نظر هنوز در حال فعالیت در این عرصه بود، اما بعدها یعنی در اواخر سال 2010 دیگر خبری از او یا آن‌ها نشد. هویت این گروه با این‌که چیزی در حدود ده سال از زمان شروع به کار این ارز می‌گذرد فاش نشده است.

این مسئله باعث شده است افراد حدس‌های زیادی را در این زمینه مطرح کرده و ساخت بیت کوین را به شرکت‌های مختلف و حتی دولت‌های متعددی نسبت دهند. علاوه بر این‌ها افراد مختلفی در طول این مدت مدعی بوده‌اند که ساتوشی ناکاموتو هستند، اما هیچ چیزی برای اثبات این موضوع نداشته‌اند.

هر آن چیزی که باید در مورد بیت کوین بدانید

مزایا و معایب بیت کوین چیست؟

 حال که تا حدودی با ماهیت کلی این ارز دیجیتال آشنا شدید بهتر است مزایا و معایب آن را نیز کمی بیشتر بشناسید. برخی از معایب این ارز دیجیتال به صورت کلی و برای همه‌ی افراد در همه‌جای جهان مشترک بوده و بخشی از آن‌ها مسائلی هستند که افراد در کشور ما با آن‌ها مواجهند. برای مثال از معایب مهم سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال بیت کوین دردسرهای ناشی از تحریم‌هاست. همچنین بحث بر روی آن که بیت کوین حلال یا حرام است نیز هنوز ادامه داشته و این خود گاهی مسائلی ایجاد می‌کند.

مزایای بیت کوین:

  • شما در تجارت و کار با بیت کوین نیازی به پرداخت هزینه و کارمزد به هیچ کسی ندارید و مبلغ مورد نظرتان را به صورت مستقیم برای هر کسی که می‌خواهید انتقال می‌دهید.
  • به راحتی قابل خرید و فروش است. در واقع تقریباً هر زمان که بخواهید می‌توانید بیت کوین را به ارزی دیگر تبدیل کنید.
  • یکی از مشکلات افراد در کشورهای مختلف انتقال پول به خارج از مرزهای کشور است. این امکان به کمک بیت کوین فراهم شده است که به راحتی بتوانید مبالغی با حجم بالا را بدون پرداخت کارمزد زیاد منتقل کنید.
  • بیت کوین قابل مسدود شدن از سود نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی نیست.
  • امنیت بالا

معایب:

  • به دلیل عدم وجود کنترل بر روی این ارز به راحتی از آن برای خرید و فروش اسلحه و مواد مخدر و دیگر کارهای غیرقانونی استفاده می‌شود.
  • نوسانات زیاد قیمت
  • حملات سایبری از سوی هکرها به افراد یکی از روش‌هایی‌ست که می‌تواند به اخاذی از قربانیان بیانجامد. مشکل این‌جاست که این افراد به دلیل درخواست بیت‌کوین قابل ردیابی نیز نیستند.
  • نقض کپی‌رایت: به کمک بیت‌کوین سرویس‌های دانلود غیرمجاز می‌توانند به راحتی با هزینه‌ی کم و از طریق بیت‌کوین کارشان را ادامه دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار