کد خبر: ۹۲۲۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 07 December 2020

بورسیه تحصیلی

اگر به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستید حتما کلمه " بورسیه تحصیلی " به گوشتان آشناست. دریافت بورسیه تحصیلی میتواند یکی از جذاب ترین و شیرین ترین بخش های تحصیل در خارج از کشور باشد. در این نوشته به دنبال بررسی بورسیه، شرایط دریافت بورسیه تحصیلی، تفاوت بورسیه با فاند و در نهایت بهترین کشورهای ارائه دهنده بورسیه تحصیلی هستیم.

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه تحصیلی (Scholarship) نوعی کمک هزینه مالی به دانشجویان است تا بخشی از هزینه های تحصیل دانشجویان را پوشش دهد. محدودیتی برای این کمک هزینه تعریف نشده است. ممکن است بورسیه تنها بخش اندکی از هزینه های شهریه دانشجو را پوشش دهد و یا ممکن است علاوه بر رایگان کردن هزینه شهریه دانشجو به او کمک هزینه زندگی و هزینه خوابگاه هم ارائه دهد. بورسیه معمولا به صورت درصدی با یک مبلغ ثابت اعلام میشود مثلا یک دانشگاه در ترکیه اعلام میکند برای سال تحصیلی آینده در رشته برق 75 درصد بورسیه شهریه در نظر گرفته است و یا دولت ایتالیا اعلام میکند که به دانشجویان حداکثر تا 5200 یورو بورسیه ارائه میکند.

بورسیه تحصیلی از طرف مدرسه، کالج ، دانشگاه و یا ارگان های دولتی ارائه میشود. هدف از ارائه بورسیه تامین هزینه های مالی دانشجویانی که استحقاق تحصیل را دارند اما شرایط مالی خوبی ندارند است. بورسیه ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی این بورسیه ها خواهیم پرداخت.

بورسیه تحصیلی به چه کسانی ارائه میشود؟

شرایط دریافت بورسیه در هر مرکز و هر کشوری متفاوت است. اما اصولا این بورسیه ها به دانشجویان برتر ارائه میشوند. برای مثال یک دانشگاه ادر بین متقاضیان دریافت بورسیه آزمونی برگزار میکند و به شایسته ترین افراد این آزمون بورسیه ارائه میکند. یا در یک دانشگاه فراخوان ثبت نام بورسیه تحصیلی اعلام میشود و بعد از ثبت نام متقاضیان بر اساس رزومه و نمرات متقاضیان به دانشجویان برتر بورسیه اعطاء میکنند. در ادامه این مقاله به بررسی چند بورسیه محبوب در بین دانشجویان ایرانی خواهیم پرداخت.

انواع بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی بر اساس شایستگی (Merit-based) :

این نوع از بورسیه تحصیلی یکی از رایج ترین انواع بورسیه است که بر اساس توانایی های تحصیلی ، هنری ، ورزشی و ... به دانشجو ارائه میشود. معمولا این نوع بورسیه ها از طرف مدرسه، کالج یا دانشگاه ها ارائه میشوند و معیار انتخاب دانشجویان نمرات بالا، قبولی در آزمون بورسیه و ... است. معمولا این بورسیه ها مستقیماً به دانشجو اعطا نمیشوند و بورسیه دانشجو به محل تحصیل وی پرداخت میشود.

بورسیه تحصیلی بر اساس نیازمندی (Need-based) :

بورسیه های تحصیلی که معمولا از طرف دولت یا یک نهاد به دانشجویان ارائه میشود. این بورسیه ها معمولا بر اساس اثبات نیازمندی دانشجو و عدم تمکن مالی دانشجو برای هزینه های تحصیل ارائه میشود. یکی از کشورهایی که بورسیه Need-based ارائه میدهد ایتالیا است. در این نوع از بورسیه مشخصا دانشجو باید مدارک عدم تمکن مالی خود را ارائه دهد تا بتواند بسته به محل تحصیل و محل زندگی خود بورسیه دریافت کند. این کمک هزینه ها معمولا بلاعوض هستند و صرفا برای ترویج علم و دانش به دانشجویان اعطاء میشود.

بورسیه تحصیلی دانشجویان استثنایی (Student-specific) :

در این نوع بورسیه تحصیلی، بورسیه به دانشجویانی اعطاء میشود که بر اساس مذهب، ملیت، جنسیت، نژاد، سابقه پزشکی و موارد دیگر نسبت به سایر دانشجویان متفاوتند. برای مثال دانشگاهی در کانادا برای دانشجویانی که از کشور کنیا در این دانشگاه تحصیل میکنند بورسیه تحصیلی ارائه میکند.

بورسیه تحصیلی اشتغال به کار (Career-specific) :

در این نوع بورسیه دانشجو تعهد میدهد که بعد از اتمام تحصیل در مرکز ارائه دهنده بورسیه برای مدتی معین مشغول به کار شود. این نوع از بورسیه که طرفداران زیادی دارد در ایالات متحده آمریکا بیشتر برای پرستاران آینده ارائه میشود و هزینه تحصیل آن ها را کاملا رایگان مینماید. معمولا این بورسیه برای رشته های مهم و شغل هایی که جامعه به آن ها نیاز دارد ارائه میشود.

بهترین کشورها برای دریافت بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی ایتالیا

همانطور که قبلا گفته شد یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دریافت بورسیه تحصیلی کشور ایتالیا است. بورسیه تحصیلی ایتالیا یا همان بورسیه استانی ایتالیا بر اساس وضعیت نامناسب مالی دانشجو و عموماً دانشجویانی که ملیت های جهان سومی دارند، پرداخت میشود. دریافت این بورسیه به رشته تحصیلی، معدل، امتیازات تحصیلی، دستاورد های علمی و ... دانشجو دخالتی ندارد. سقف این بورسیه 5200 یورو میباشد که تقریبا هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی دانشجو را پوشش میدهد. همراه با این بورسیه به دانشجو کارت غذا و کارت حمل و نقل عمومی تا سقف 70 درصد تخفیف ارائه میشود. ایتالیا یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین المللی به خصوص دانشجویان ایرانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به صفحه اختصاصی تحصیل در ایتالیا در وبسایت گروه مهاجرتی اپلای من مراجعه نمایید.

بورسیه تحصیلی فرانسه

تحصیل در فرانسه به زبان فرانسوی رایگان است! در نتیجه بورسیه های زیادی برای تحصیل پیدا نخواهید کرد. اما در برخی موارد میتوان بورسیه های ویژه ای دریافت نمود. برای مثال یکی از بورسیه های تحصیلی فرانسه، بورسیه تحصیلی ایفل است. این بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تا سقف 1700 یورو در ماه به دانشجویان ارائه میشود. این بورسیه بر اساس اولویت بندی دانشجویان متقاضی به دانشجویان ارائه میشود و میتوان گفت با داشتن رزومه خوب همچنان اخذ این بورسیه شانسی است! برای دریافت این بورسیه ابتدا باید پذیرش یکی از دانشگاه های فرانسه را داشته باشید، سپس برای دریافت بورسیه از طریق دانشگاه محل تحصیل خود اقدام به ثبت نام نمایید. بورسیه تحصیلی ایفل یک بورسیه دولتی است  و هرچقدر رزومه و معول دانشجو قوی تر باشد احتمال دریافت بورسیه برای او بیشتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط تحصیل در فرانسه میتوانید اینجا کلیک کنید و به صفحه اختصاصی تحصیل در فرانسه منتقل شوید.

بورسیه تحصیلی ترکیه

تحصیل در ترکیه یکی از اولین گزینه های مد نظر دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور است. نداشتن محدودیت های ویزا، نزدیک بودن به ایران، ارزان بودن هزینه های تحصیل در ترکیه و .... از ویژگی های تحصیل در ترکیه است. تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه نسبت به دانشگاه های خصوصی این کشور ارزان تر است. اما برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه از جمله دانشگاه آیدین استانبول و دانشگاه کاراتای قونیه بورسیه تحصیلی تا سقف 100 درصد به دانشجویان ارائه میکنند. این بورسیه ها به برترین رتبه های آزمون بورسیه این دانشگاه ها ارائه میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در ترکیه اینجا کلیک کنید تا به صفحه اختصاصی تحصیل در ترکیه وب سایت اپلای من منتقل شوید.

گروه مهاجرتی اپلای من با ده سال سابقه درخشان در حوزه اعزام دانشجو و همچنین کاریابی در اروپا و کانادا آماده خدمت رسانی به هموطنان گرامی است. شما میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره های 02128429292 و 02191035092 تماس حاصل فرمایید و یا از طریق وب سایت رسمی گروه مهاجرتی اپلای من نسبت به رزرو وقت مشاوره اقدام نمایید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار