کابل شبکه یا اترنت چیست و به چند نوع دسته بندی یا categories دارد.
کد خبر: ۱۱۴۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ 28 November 2023

کابل‌های اترنت امروزه در همه جا وجود دارند و مایه حیات هر شبکه اینترنتی هستند. کابل ها به عنوان بزرگراه های اطلاعاتی عمل می کنند که می توانند داده ها را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل کنند. معمولاً سریعتر و قابل اطمینان تر از اتصال بی سیم کار می کنند. وای فای بسیار سودمند است. اما حتی شبکه های اینترنت بی سیم نیز به نوعی به کابل های اترنت متکی هستند. چه اتصال اینترنت سیمی یا Wi-Fi داشته باشید، باید درباره کابل های اترنت بیشتر بدانید تا بهترین عملکرد را از شبکه خود داشته باشید.

کابل اترنت چیست

کابل های اترنت چگونه اختراع شدند

نام زیراکس امروزه همان وزن قبلی را ندارد، اما مرکز تحقیقاتی زیراکس پالو آلتو (PARC) زمانی در لبه تکنولوژی بود. جایی که رابرت متکالف کابل اترنت را در سال 1973 اختراع کرد.

"اترنت" از یک نظریه علمی قرن نوزدهمی که اکنون از بین رفته است، به نام اتر نورانی نشات گرفته است. ایده این بود که این اتر درخشان محیطی است که نور می تواند در آن حرکت کند. ثابت شد که این مفهوم نادرست است، اما بخش «اتر» این اصطلاح با «شبکه» ترکیب شد تا «اترنت» ایجاد شود. این نام مناسبی برای فناوری است که اساساً رسانه ای است که داده ها در آن جابجا می شوند.

چه کسی باید از کابل اترنت استفاده کند؟

نیازی نیست که همه دستگاه ها را از طریق کابل شبکه وصل کنید، اما دستگاه های سیمی نسبت به دستگاه های بی سیم از اتصال اینترنتی سریعتر و پایدارتر برخوردار هستند. برخلاف سیگنال‌های Wi-Fi که می‌توانند توسط اشیاء بزرگ مانند دیوارها و سایر سیگنال‌های بی‌سیم مسدود شوند، کابل‌های اترنت می‌توانند سرعت و پهنای باند یکسانی را حفظ کنند. بیشتر کابل‌های اترنت مدرن می‌توانند تا 100 متر قبل از اینکه سرعت اینترنت تحت تأثیر قرار گیرد، کار کنند. آنها قابل اعتماد هستند و به ندرت در هنگام عیب یابی اتصال به اینترنت مشکل ایجاد می کنند.

اگر نمی‌توانید به دلیل تماس‌های کاری مهم، اینترنتتان قطع شود، اتصال سیمی چیزی است که به آن نیاز دارید. علاوه بر تماس‌های ویدیویی، اتصال اینترنت سیمی برای بازی‌های آنلاین، پخش زنده و پخش تلویزیون ضروری است. یک جلسه بازی چندنفره با تاخیر یا پخش جریانی با کیفیت پایین شکل بدی است، بنابراین بهتر است آن دستگاه ها را با کابل اترنت متصل نگه دارید.

کجا کابل اترنت را وصل کنیم

تنظیمات اتصال به اینترنت از خانواده ای به خانه دیگر متفاوت است، اما دو راه اصلی برای اتصال وجود دارد. ساده ترین آنها پورت است. یک پورت اترنت که روی دیوار قرار می گیرد و از طریق یک کابل اترنت به یک روتر بی سیم یا توسعه دهنده Wi-Fi متصل می شود. راه دیگر ترکیب مودم و روتر است که یک کابل اترنت از مودم به پورت شبکه گسترده (WAN) روتر شما می رود. پورت WAN معمولاً به این صورت برچسب گذاری می شود و اغلب رنگ آن با پورت های شبکه محلی (LAN) متفاوت است.

کابل اترنت چیست

پس از راه‌اندازی روتر، می‌توانید دستگاه‌ها را با وصل کردن کابل اترنت از یک درگاه LAN به دستگاه خود به آن متصل کنید. اکثر دستگاه‌ها بلافاصله اتصال اینترنت سیمی را می‌پذیرند و مانند اتصالات Wi-Fi به رمز عبور نیاز ندارند. اما نقطه ضعف اتصالات سیمی، در دسترس بودن محدود پورت های LAN در روتر است. اگر دستگاه‌های بیشتری نسبت به پورت‌ها دارید، به یک سوئیچ اترنت نیاز خواهید داشت.

سوئیچ ها و لوازم جانبی اترنت

یک سوئیچ اترنت تعداد پورت های LAN را افزایش می دهد و اطمینان حاصل می کند که برای هر دستگاهی که نیاز به اتصال دارید پورت های کافی دارید. یک سوئیچ هشت پورت، هفت پورت LAN اضافی را با یک پورت برای اتصال به روتر شما فراهم می کند. سوئیچ های اترنت با پورت های دو رقمی می توانند بیش از 100 دلار قیمت داشته باشند، اما شما می توانید یک مدل هشت پورت 1 گیگابیت بر ثانیه را با قیمت کمتر از 50 دلار دریافت کنید. اکثر مردم با یک سوئیچ اترنت 1 گیگابیت بر ثانیه خوب خواهند بود زیرا 20 شهر برتر آمریکا سرعت دانلود متوسط زیر 1 گیگابیت بر ثانیه را فهرست می کنند. اگر اینترنت 10 گیگابیت بر ثانیه سریع تری دارید، اترنت 1 گیگابیت بر ثانیه سرعت اینترنت شما را به میزان قابل توجهی محدود می کند.

یکی دیگر از لوازم جانبی اترنت، آداپتور اترنت است که اتصال اترنت را از طریق سیم کشی برق گسترش می دهد. این کار با اتصال روتر شما به یک آداپتور اترنت متصل به پریز دیواری نزدیک و وصل کردن آداپتور دیگر به پریز دیواری دیگر در خانه شما کار می کند. سپس اتصال اینترنت می تواند از طریق سیم کشی برق خانه شما در اتاق ها حرکت کند. این نوع اتصال اینترنت هیبریدی سرعت و پایداری اترنت را با راحتی Wi-Fi ترکیب می کند، اما از نظر فنی بی سیم نیست.

آداپتور اترنت ذکر شده در بالا را نباید با نوع دیگر آداپتور اترنت که برای افزودن عملکرد اترنت به دستگاه ها ساخته شده است، اشتباه گرفت. دستگاه هایی که فاقد پورت اترنت هستند، مانند لپ تاپ، تبلت و تلفن، می توانند از آداپتور اترنت بهره مند شوند. هنگامی که برای دانلود یا آپلود فایل های بزرگ به یک اتصال سریع و پهنای باند بالاتر نیاز دارید، یک وسیله جانبی مفید است. این آداپتورهای اترنت دارای یک پورت USB یا USB-C در یک طرف و یک پورت اترنت در طرف دیگر هستند. پورت های اترنت را می توان در هاب های USB نیز یافت.

انواع کابل اترنت

کابل‌های اترنت دهه 1970 ممکن است شبیه به آنچه امروز استفاده می‌شود به نظر برسند، اما نمی‌توانند متفاوت‌تر از این باشند. کابل‌های اترنت مدرن می‌توانند داده‌های بیشتری را در یک کلیپ سریع‌تر در مسافت‌های طولانی‌تر انتقال دهند و به این ترتیب سرعت اینترنت هر سال بالاتر می‌رود. اگرچه همه کابل های اترنت یکسان ساخته نمی شوند. آنها بر اساس سرعت و پهنای باند به دسته هایی تقسیم می شوند. سرعت بر حسب مگابیت یا گیگابیت بر ثانیه (به ترتیب مگابیت بر ثانیه یا گیگابیت بر ثانیه) اندازه گیری می شود. پهنای باند بر حسب مگاهرتز (Mhz) اندازه گیری می شود.

یکی از راه‌های متمایز کردن سرعت داده از پهنای باند این است که کابل اترنت را به عنوان یک شیلنگ تصور کنید. کابل اترنت سریعتر مانند شلنگی با نازل فشار بالا است که به سرعت آب را شلیک می کند، در حالی که کابل اترنت با پهنای باند بالاتر مانند شلنگی با قطر گسترده تر است که به آب بیشتری اجازه عبور می دهد. هنگامی که سرعت‌های سریع‌تر را با پهنای باند بالاتر ترکیب می‌کنید، کابلی دریافت می‌کنید که می‌تواند حجم بیشتری از داده‌ها را با سرعت بیشتری انتقال دهد.

دسته بندی کابل های اترنت رایج

فروشگاه سخت افزار یا لوازم الکترونیکی محلی شما کابل های اترنت را حمل می کند، اما انتخاب ممکن است گسترده نباشد. می توانید روی پیدا کردن کابل های Cat 6 و احتمالا Cat 6a حساب کنید، اما اگر کابل های اترنت با رتبه پهنای باند بالاتر مانند Cat 7 یا بالاتر را می خواهید، بهتر است به وب سایت های تخصصی نگاه کنید.

کابل اترنت چیست

طول کابل اترنت مهم است

ممکن است متوجه اخطار کنار کابل‌های اترنت Cat 6 در بالا شده باشید. کابل‌های اترنت Cat 6 برای 10 گیگابیت بر ثانیه رتبه‌بندی شده‌اند. اما نمی‌توانند همان سرعت را در فاصله‌ای برابر با کابل‌های Cat 6a و بالاتر داشته باشند. سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه کابل Cat 6 فقط در فواصل کمتر از 55 متر قابل اعتماد است. در مقایسه، کابل شبکه Cat6a می تواند داده ها را در طول 100 متر بدون کاهش سرعت انتقال دهد. این باعث می‌شود کابل‌های Cat 6a گران‌تر شوند، اما قیمت بالاتر با قابلیت اطمینان شبکه در فواصل طولانی‌تر همراه است. کابل های اترنت Cat 6a برای فضاهای بزرگ بهتر هستند، اما کابل های Cat 6 معمولی مقرون به صرفه هستند و برای فضاهای کوچکتر مانند آپارتمان ها خوب کار می کنند.

مقایسه وای فای و اترنت

اتصالات سیمی از نظر سرعت بی همتا هستند. اگر یک گیمر هستید، اتصال سیمی منجر به زمان دانلود سریع‌تر می‌شود و نیازی نیست نگران پینگ بالا یا اتصال شبکه ناسازگار باشید. در بازی‌های مبارزه‌ای و دیگر بازی‌های چندنفره آنلاین که تاخیر می‌تواند تجربه را برای هر دو طرف خراب کند، اتصال‌های بی‌سیم نقطه‌ای مورد توجه قرار نمی‌گیرند. برخلاف اتصالات بی سیم که می توانند در حین عبور از موانع دچار تزلزل شوند، اتصالات سیمی ثابت می مانند.

گیمرها تنها کسانی نیستند که از اتصال سیمی سود می برند. اگر از خانه کار می‌کنید، تلویزیون پخش می‌کنید یا محتوا تولید می‌کنید، یک اتصال سیمی سرعت و ثبات را در سراسر صفحه تضمین می‌کند. اتصال بی سیم راحت تر است و هنوز هم برای دستگاه هایی مانند تلفن، تبلت و لوازم هوشمند کاربرد دارد، اما اتصال سیمی همیشه سریع تر و بدون شک قابل اعتمادتر خواهد بود.

در انتها شما می توانید هر یک از کابل های شبکه مورد نیاز خود را با برند کالوات از مجموعه رایا تدبیر کویر خریداری نمایید.

آدرس دفتر فروش: تهران - میرداماد - میدان محسنی - خیابان رودبار غربی - کوچه کاووسی - پلاک 20

تلفن: 28123158-021

فکس: 22924796-021

وبسایت: calwatt.net

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار