کد خبر: ۱۱۱۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳ 22 July 2023

چطور برنامه نویسی را شروع کنیم؟

امروزه تکنولوژی نحوه زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییراتی کرده است. با پیشرفت‌هایی که در حوزه تکنولوژی رخ‌داده است، افراد زیادی تمایل دارند که کدنویسی را به‌عنوان یکی از مهارت‌های با ارزش دنیای امروز یاد بگیرند به همین دلیل مراکز آموزشی زیادی به آموزش برنامه نویسی و آموزش جامع طراحی سایت پرداختند.

زمانی که آموزش برنامه‌ نویسی و یا آموزش جامع طراحی سایت را آغاز می‌کنید با سؤالات مختلفی نظیر کدام زبان برنامه‌نویسی بهتر است، برنامه‌نویسی را با کدام زبان برنامه‌نویسی آغاز کنیم و کدام زبان برنامه‌نویسی آسان‌تر است مواجه می‌شوید. به‌طورکلی در پاسخ به این گونه سؤالات می‌توان گفت که تمام زبان‌های برنامه‌نویسی در جای خود و نوع کاربردی که دارند محبوب هستند و برنامه‌نویسان زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. 

معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی برای افراد مبتدی

اگر به دنبال زبان برنامه‌نویسی برای آموزش برنامه نویسی از پایه و آموزش جامع طراحی سایت هستید باید به شما بگوییم که برای هر شخص باتوجه‌به اهداف شخصی‌اش زبان برنامه‌نویسی متفاوت است. اگر هنوز تصمیمی در این مورد ندارید ابتدا بهتر است با مبانی برنامه‌نویسی آشنایی پیدا کنید و سپس در مورد انواع حوزه‌های برنامه‌نویسی تحقیق کنید، بعد از انتخاب حوزه برنامه‌نویسی موردنظر خود می‌توانید باتوجه‌به آن یک زبان‌ برنامه‌نویسی مناسب  را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی برای افراد مبتدی می‌پردازیم.

Python

پایتون یک زبان‌ برنامه‌نویسی همه‌منظوره و منبع‌باز است و به شکل گسترده‌ای برای هوش مصنوعی، محاسبات علمی، توسعه وب و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. زبان برنامه‌نویسی پایتون بی‌شک زبان مناسبی برای شروع آموزش برنامه‌نویسی است؛ زیرا نحوه معناشناسی آن آسان است و یک زبان کاربرپسند به شمار می‌رود. علاوه بر این اگر در پروژه پایتون خود با مشکلی مواجه شوید به‌راحتی می‌توانید از آموزش‌های باکیفیت بالایی که توسط انجمن‌های پایتون تهیه شده است استفاده کنید. زبان برنامه‌نویسی پایتون برای افرادی که می‌خواهند در حوزه اپلیکیشن‌های دسکتاپ و تحت وب برنامه‌نویسی انجام دهند بسیار مناسب است و بیشتر پروژه‌های برنامه‌نویسی نیز با کمک پایتون اجرا می‌شوند.

Java Script

به‌عنوان اولین نکته در مورد جاوا اسکریپت باید بدانید که جاوا اسکریپت و جاوا با هم یکی نیستند. زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت‌نویسی با تایپ و تفسیر پویا است و به شکل گسترده‌ای برای ساخت صفحات وب پویا و تعاملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

SQL

زبان برنامه‌نویسی Structured Query Language یا SQL در کنار زبان برنامه‌نویسی پایتون برای استفاده کارآمد از داده‌ها در برنامه‌های کاربردی وب ضروری است. زبان برنامه‌نویسی SQL برای ایجاد، بازیابی،به‌روزرسانی و حذف داده‌ها در یک پایگاه‌داده بسیار ایده‌آل است. علاوه بر این SQL یک ابزار قدرتمند مدیریت و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها به شمار می‌رود. به‌عبارت‌دیگر این زبان برنامه‌نویسی به طور گسترده در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان برنامه‌نویسی SQL برای افرادی که علاقه‌مند به کار با برنامه‌هایی هستند که از پایگاه‌داده استفاده می‌کنند (مثل درگاه‌های پرداخت و شبکه‌های اجتماعی) بسیار کارآمد است.

چطور برنامه نویسی را شروع کنیم؟

PHP

PHP مخفف زبان پیش‌پردازنده فوق متنی است. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور و منبع‌باز برای توسعه وب است. یادگیری PHP بسیار آسان است و مستقل از هر سیستم‌عاملی است. نکته‌ای که در مورد زبان PHP بسیار حائز اهمیت است این است که برای کدنویسی با این زبان برنامه‌نویسی ابتدا باید بدانید زبان اسکریپت‌نویسی چیست. به‌طورکلی زبان‌های اسکریپت‌نویسی زیر مجموعه‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی هستند که برای اتوماسیون پردازش مورداستفاده قرار می‌گیرند. خوب است بدانید زبان برنامه‌نویسی PHP از چندین فریم‌ورک وب مانند Zend و Laravel تشکیل شده است که توسعه وب را آسان‌تر و قابل‌اندازه‌گیری می‌کند.

Java

زبان برنامه‌نویسی جاوا یک زبان شی گرا (OOP)است. این زبان برنامه‌نویسی در دهه ۹۰ میلادی توسط Sun Microsystems توسعه یافت و با شعار یک‌بار بنویس و هرجا اجرا شود مشهور شد. علت وجود این شعار این است که می‌توان جاوا را بر روی هر دستگاهی با ماشین مجازی جاوا بدون درنظرگرفتن سیستم‌عامل اصلی اجرا کرد. خوب است بدانید بسیاری از دانشگاه‌ها دوست دارند از جاوا برای آموزش علوم کامپیوتر استفاده کنند؛ زیرا مقدمه‌ای بسیار عالی بر OOP فراهم می‌کند. به‌عنوان نکته آخر در مورد جاوا باید بدانید که شروع کار با آن آسان نیست؛ زیرا سطح بالایی دارد و سینتکس (Syntax) آن نیز کمی پیچیده است.

C#

آخرین زبان برنامه‌نویسی که برای آموزش برنامه ‌نویسی افراد مبتدی به معرفی آن خواهیم پرداخت زبان سی‌شارپ است. این زبان برنامه‌نویسی یک زبان کدنویسی مدرن و شی گرا است که توسط مایکروسافت به‌عنوان بخشی از چارچوب دات‌نت توسعه‌یافته است. علاوه بر این سی‌شارپ یک زبان چند پارادایم است که از پارادایم‌های برنامه‌نویسی جز گرا، تابعی و شی گرا پشتیبانی می‌کند. اگر به توسعه برنامه‌های دسکتاپ ویندوز، نرم‌افزارهای سازمانی و بازی‌ها علاقه‌مند هستید می‌توانید این زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید.

C++

زبان برنامه‌نویسی C++ یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره است که به‌صورت statically تایپ می‌شود. این زبان در اوایل دهه 1980 میلادی به‌عنوان نسخه بهبودیافته زبان برنامه‌نویسی C و با پشتیبانی OOP ایجاد شده است. زبان C++ اغلب برای توسعه برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری اصلی، درایورهای دستگاه، محاسبات علمی، توسعه بازی، ایجاد مرورگرهای وب، برنامه‌های مالی و سیستم‌عامل‌ها استفاده می‌شود.

کلام آخر

به این نکته توجه داشته باشید که هر یک از زبان‌های برنامه‌نویسی فوق مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که توجه به آنها می‌تواند به انتخاب شما کمک شایانی کند. 

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار