در نشست خبری مطرح شد؛
نشست خبری پنجمین کنگره جهانی امام رضا (علیه‌السلام) با حضور دبیران کنگره، خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶ 07 May 2024

مصطفی گودرزی

به گزارش خبرنگار «تابناک»، نشست خبری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (علیه‌السلام) روز سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) با حضور حجت الاسلام سید رضا عاملی دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا، عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و سرکار خانم زهره خوارزمی دبیر بخش بین المللی کنگره در موزه مَلِک (تهران) برگزار شد.

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (علیه‌السلام) دهه کرامت برگزار می‌شود

در ابتدای نشست، حجت الاسلام سید رضا عاملی، دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره به شعار پنجمین دوره این کنگره عدالت برای همه، ظلم به هیچکس، گفت: هم‌اندیشی در خصوص راهی برای استقرار عدالت فراگیر و حصول حقیقت در شرایط امروزی و توسعه رویکرد‌ها و رفتار‌های عدالت‌محور، مرجعیت‌بخشی به قرآن در موضوع عدالت، یافتن راهی برای از بین بردن ظلم و تبعیض اجتماعی و گرد هم آوردن اندیشه‌های کانونی ذیل اندیشه توحیدمحور و عدالت‌گستر امام رضا (ع) از مهم‌ترین اهداف برپایی این کنگره است.

وی با بیان اینکه البته اولین کنگره عدالت و تمدن اسلامی در پرتو تعالیم رضوی در سال ۱۳۶۲ برگزار شد و ریاست آن برعهده مقام معظم رهبری بود، افزود: مراجع در تراز بالا در این کنگره‌ها سخنرانی داشتند و چهار دوره این کنگره‌ها هم برگزار شد.

وی افزود: در این زمینه تا کنون ۵۰ پیش‌نشست برگزار شده است که ۱۷ نشست در خارج از کشور از جمله در آمریکای لاتین، پاکستان، عراق، ترکیه و همچنین در اروپا با محوریت انگلستان و ۳۳ نشست در داخل کشور بوده است.

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (علیه‌السلام) دهه کرامت برگزار می‌شود

در ادامه، عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، در خصوص موضوعات مختلفی توضیحاتی ارائه کرد و شعار «با شما سربلندیم» را سرلوحه عناوین قرار داد. موضوع ماهیت و نگاه هستی شناختی توحیدی به حقیقت عقلانیت و علم در مسیر استقرار عدالت جهان شمول، موضوع دیگر مصادیق عینی و راهبرد‌های تقویت عدالت توحیدگرایانه در زندگی روزمره انسان موحد و در سطوح ملی و فراملی و سومین موضوع استقرار عدالت مبتنی بر مدارا و احترام با تقویت فرصت‌های همبستگی اجتماعی و دینی و انطباق پذیری فرهنگی در سطح ملی و فراملی است.

وی گفت: از دیگر موضوعات می‌توان به استخراج تدبیر رضوی برای حل مسائل فکری و اجتماعی نوپدید مانند پوچ گرایی، تکثرگرایی و نسبیت‌گرایی معنازدایی و بحران هویت بحران ناپایداری نهاد خانواده و ترسیم افق‌های آینده و شناسایی ظرفیت‌ها و موانع پیشرو در توسعه و تحکیم عدالت و حقیقت با توجه به ویژگی‌های زمینه‌ای و زمان مکان محور و راهبرد‌های مداخله مطلوب در حمایت از تحقق آن اشاره کرد.

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (علیه‌السلام) دهه کرامت برگزار می‌شود

خانم زهره خوارزمی، دبیر بخش بین المللی کنگره در ادامه نشست افزود: تعداد آثار ارسالی راه یافته به مرحله نهایی اظهار کرد: حدود ۸۰ مقاله در کنگره ارائه می‌شود که ۵۰ مقاله آن بین المللی از ۳۰ کشور است، موضوع اصلی این مقاله‌ها «عدالت برای همه ظلم به هیچ کس است»، دلیل انتخاب این موضوع وضعیتی است که در فلسطین شاهد آن هستیم و حداقل فهمی که از موضوع عدالت و اهمیت آن در جهان وجود دارد، نکته بعدی این که اندیشه تمدنی امام رضا (ع) که ما هم راجع به آن کم می‌دانیم، بسیار با تجربه زیستی ملت‌های مختلف تفاوت دارد به همین دلیل قابل گفتگو است، یعنی همه نیاز به عدالت را احساس کرده اند، اما این که چه مدل حکمرانی می‌تواند این نیاز را برطرف کند الان در ذهن‌ها سوالش ایجاد شده است، شما در غرب هم می‌بینید که حداقل دانشگاه‌های آمریکا، جنبش‌هایی که در کشور‌های مختلف اروپایی است دنبال یک جایگزین، یک روایت جدیدی از عدالت هستند. برای ما هم جالب بود که از ژاپن، گرجستان، تایلند، بوسنی، روسیه، آمریکا، هلند و اسپانیا مقالاتی داشتیم که این نویسندگان تجربه زیستی خود و آن شکاف و کمبودی که در حوزه عدالت احساس می‌کنند را برای کنگره و دست اندرکاران کنگره رضوی ارسال کرده اند، خیلی برای ما جالب ابود و توقع نداشتیم به این سرعت این ارتباط برقرار شود، اما این نشان می‌دهد که چقدر جهانیان به احیای این سنت نیاز دارند.

وی درباره محور‌های برگزاری این کنگره، گفت: بعضی از مقالات ابعاد نظری و بن مایه‌های مفهوم عدالت را بررسی می‌کنند، بعضی تجربه‌های زیستی را به هم پیوند می‌دهند و بعضی هم البته براساس موضوع ارائه می‌شوند مثلاً عدالت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، این‌ها طبقه بندی شده اند و طبیعتاً تلاش ما بر این است که ارتباط و گفتگو شکل بگیرد، لذا در همه پنل‌ها شما هم اساتید ایرانی و هم اساتید دانشگاه‌های بین المللی را دارید که این آمیختگی و انتقال تجربه به درستی محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار تابناک، پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (علیه‌السلام) ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

در پایان نشست، خبرنگاران و اصحاب رسانه پرسش‌ها و مسائل خود را بیان کردند و حجت الاسلام عاملی، دکتر طالبی و خانم دکتر خوارزمی به سوالات آن‌ها پاسخ دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار