دانشگاه فرهنگیان منقاضیان زیادی دارد و این متقاضیان به دلایل متفاوتی هرساله افزایش پیدا می کنند. البته قبولی کنکور فرهنگیان هم به سادگی نیست و نیاز به آگاهی نسبت به نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان است. در این مقاله مهم ترین نکات را برای قبولی بررسی کرده ایم.
کد خبر: ۱۱۶۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱ 15 May 2024

دانشگاه و کنکور فرهنگیان همواره به علت مزایایی که دارد یک شاخه تحصیلی پر متقاضی بوده است. در سال های اخیر تعداد داوطلبین علاقه مند به دانشگاه فرهنگیان افزایش یافته است که دلایل متفاوتی دارد. کمبود معلم در وزارت آموزش و پرورش و افزایش ظرفیت این دانشگاه یکی از مهم ترین این دلایل بوده است. اما پذیرش در این دانشگاه به سادگی نیست و مراحل خاص خودش را دارد.

در این مقاله مواردی را همچون منابع مورد نیاز برای قبولی در کنکور فرهنگیان، نحوه قبولی در کنکور فرهنگیان ، دفترچه های هر سه رشته برای این کنکور و انواع مزایای قبولی در دانشگاه فرهنگیان را بررسی خواهیم کرد و در نهایت نکات اولیه را برای آشنایی دانش آموزان با این کنکور و این دانشگاه را عنوان خواهیم کرد.

توصیه مشاورین برای قبولی کنکور فرهنگیان

علل افزایش داوطلبین کنکور فرهنگیان

یکی از دلایل افزایش داوطلبین کنکور دانشگاه فرهنگیان مزایای ویژه ای است که این دانشگاه در اختیار دانشجویان خود قرار میدهد و شرایط بهتری را برای آنها مهیا میکند. این مزایا شامل معافیت در سربازی، حقوق برای دانشجویان، استخدام رسمی آموزش پرورش از ابتدای دوره تحصیل است که قصد معرفی هرکدام از این مزیت های دانشگاه فرهنگیان را به صورت جداگانه داریم. اگر به دنبال مشاوره کنکور فرهنگیان باشید الفبای آن در این مقاله و در ادامه توضیح داده شده است.

حقوق دریافتی حین تحصیل

دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه فرهنگیان از ابتدای تحصیل خود در این دانشگاه به عنوان کارمند رسمی آموزش و پرورش محسوب میشوند و حقوق دریافتی دارند که مبلغ آن هرساله متغیر است. این حقوق در تابستان هرسال هم برای دانشجویان لحاظ میشود. البته برای دانشجویان خوابگاهی هزینه های خوابگاه و غذا از حقوق دریافتی آنها کاسته میشود. این حقوق برای دانشجویان جذاب است و یکی از دلایل محبوبیت دانشگاه فرهنگیان است.

استخدام آموزش و پرورش

دانشجویانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل میشوند بلافاصله مشغول به کار میشوند. اطمینان از موقعیت شغلی از مزایای مهم دانشگاه فرهنگیان است. همچنین جایگاه اجتماعی قشر فرهنگی خودش بر محبوبیت این رشته اضافه کرده است.

معافیت از سربازی (ویژه پسران)

پسران فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان یکی از مهمترین دغدغه های خود یعنی سربازی را با خیال راحت تری سپری خواهند کرد. دانشجویان این دانشگاه تنها برای دوران آموزشی سربازی راهی خدمت خواهند شد و ادامه طول خدمت شان را به صورت ضمن خدمت به تدریس خواهند پرداخت.

نحوه محاسبه نمره نهایی دانشگاه فرهنگیان

نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان متفاوت تر از سایر دانشگاه هاست. در فرم جدید کنکور سراسری برای داوطلبین نمره امتحانات نهایی و تراز کنکور محسابه میشود اما داستان دانشگاه فرهنگیان کمی فرق میکند. قبولی در این کنکور علاوه بر مراحل امتحانات نهایی و کنکور اختصاصی فرهنگیان شامل مصاحبه هم خواهد بود که هر کدام از مراحل به میزانی جداگانه دارای سهم در قبولی دانش آموزان هستند.

نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان به صورت است که سهم کنکور فرهنگیان 25 درصد است که خود به دو قسمت عمومی با تاثیر 15 درصد و دفترچه اخصاصی با تاثیر 10 درصد تقسیم میشود. امتحانات نهایی سهم بزرگی با 50 درصد تاثیر قطعی برای دانش آموزان دارد که خود نیازمند برنامه ریزی امتحانات نهایی به صورت جداگانه است. در نهایت داوطلبینی که حداقل نمره قبولی را در این دو امتحان به دست آورند به مصاحبه فراخوانده میشوند که آن هم 25 درصد مابقی را از آن خود کرده است.

دفترچه های کنکور فرهنگیان

دفترچه های کنکور فرهنگیان برای تمامی رشته ها شامل دو نوع دفترچه خواهد بود. نخست دفترچه اختصاصی هر رشته است که شامل سوالات اختصاصی خود آن رشته خواهد بود.

  • دفترچه تخصصی کنکور ریاضی

دفترچه تخصصی رشته ریاضی شامل دروس ریاضیات، شیمی و فیزیک است. (در دو دفترچه)

  • دفترچه تخصصی کنکور تجربی

دفترچه تخصصی رشته  تجربی شامل دروس زیست، فیزیک، شیمی و زمین شناسی است. (در دو دفترچه)

  • دفترچه تخصصی رشته انسانی

دفترچه تخصصی رشته انسانی شامل دروس ریاضی، اقتصاد، ادبیات، عربی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی است.  (در دو دفترچه)

  • دفترچه تخصصی کنکور فرهنگیان

این دفترچه شامل دو بخش هوش و استعداد معلمی و تعلیم و تربیت اسلامی با میباشد و برای تمامی داوطلبین هر سه رشته مشترک میباشد.

توصیه مشاورین برای قبولی کنکور فرهنگیان

نحوه قبولی در کنکور فرهنگیان

همانطور که اشاره شد نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان متفاوت با سایر دانشگاه ها و رشته هاست. روی کاغذ داوطلبین پیش از فراخوان به مصاحبه باید حداقل نمره علمی 6000 را کسب کنند. اگر کمی با کنکور فرهنگیان و نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان آشنا باشید خواهید فهمید که کسب این نمره برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان کافی نیست.. خصوصا که با بالا رفتن داوطلبین و متقاضیان این کنکور به نسبت افزایش ظرفیت، پذیرش هرساله سخت تر هم میشود.

اما با همه این تفاسیر نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان هم مانند کنکور سراسری راه های قبولی خودش را دارد. این راه ها شامل نحوه صحیح مطالعه، شناخت درست منابع مناسب، نکات کلیدی در مصاحبه و کسب نمره مناسب در امتحانات نهایی است. حال به بررسی این موارد خواهیم پرداختو

نحوه مطالعه دروس

دانش آموزان برای قبولی در این کنکور باید بالانس مناسبی میان مطالعه تستی و تشریحی برقرار کنند. روش مطالعه سه مرحله ای تفهیم، تثبیت و تسلط بهترین روش برای دانش آموزان است که علاوه بر موفقیت در بعد تستی بتواننئد در بعد تشریحی نیز موفق شوند. همچنین دانش آموزان میتوانند برای افزایش مهارت های تستی خود از روش هایی مثل علامت گذاری سوالات استفاده کنند تا بتوانند طی کنکور خود زمان امتحان را مدیریت کنند. برای درک بهتر از شرایط کنکور و همچنین یافتن بهترین روش های مطالعه مناسب با خودتان میتواند از مشاوره کنکور استفاده کنید.

منابع کنکور فرهنگیان

منابع کنکور فرهنگیان برای دفترچه اختصاصی هر رشته تفاوتی با منابع کنکور سراسری ندارد و دانش آموزان میتواند از کتب تست و مراجع آموزشی کنکور سراسری استفاده کنند. اما شاخص تمایز این کنکور و نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان به بحث دفترچه اختصاصی این آزمون مرتبط میشود.

این دفترچه شامل دو درس هوش و استعداد معلمی و تعلیم و تربیت اسلامی  است. برای درس هوش و استعداد معلمی که دارای ضریب 3 میباشد منبع خاصی وجود ندارد. این سوالات مربوط به درک شخصی و استعداد ذاتی داوطلبین است و اصولا منبع مشخصی برای آن نمیتوان تعیین کرد. اما در درس تعلیم و تربیت اسلامی کتب دین و زندگی مقطع متوسطه دوم و مهارت های معلمی محسن قرائتی به عنوان منبع مرجع در نظر گرفته میشود.

منابع کمک درسی کنکور فرهنگیان

کتاب کنکور اختصاصی دانشجو معلم، منبعی قابل توجه برای دروس تخصصی کنکور فرهنگیان است و کتاب کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان بهترین منبع مرور سریع و جمع بندی این آزمون است.

نکات  قبولی مصاحبه کنکور فرهنگیان

مصاحبه فرهنگیان یک مصاحبه در ابعاد گسترده است. این مصاحبه شامل سوالاتی در مورد اطلاعات دینی، سیاسی و اجتماعی خواهد بود که علاوه بر سنجش جواب های شما، سطح و قدرت تحلیل مسائل مختلف توسط شما نیز آزموده میشود. پیش از انجام این مصاحبه معاینات پزشکی روی شما صورت میپذیرد تا سلامت جسمی شما مورد بررسی قرار بگیرد. در مجموع مصاحبه آخرین و مهمترین بخش نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان است که داوطلبین باید به خوبی و به عنوان یک معلم از پس آن بربیایند.

توصیه مشاورین برای قبولی کنکور فرهنگیان

چطور نمرات نهایی را بالا ببریم

همانطور که اشاره شد در نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان، معدل امتحانات نهایی با سهم 50 درصدی بیشترین تاثیر را دارد. بنابراین داوطلبین کنکور فرهنگیان باید به خوبی خود را برای امتحانات نهایی آماده کنند. اما در صورتی که اوضاع نمرات شما در امتحانات نهایی چندان جالب نبوده؛ میتوانید با ورود به ترمیم معدل و ثبت نام در آن نمرات خود را بهبود ببخشید. به این صورت که هر داوطلب یک بار این فرصت را دارد تا نمره هر درس خود را در امتحان ترمیم معدل بالاتر ببرد.

دانش آموزان میتوانند برای کسب نمره بیشتر در امتحانات خود از روش PQRST استفاده کنند. روش پنج مرحله ای که با پیشخوانی شروع میشود با سوال کردن ادامه پیدا میکند؛ با خواندن و تمرین و تکرار همراه است و در نهایت به تست و آزمون نهایی ختم میشود و یکی از بهترین روش های مطالعه برای دانش آموزان به منظور کسب نمره کامل در امتحانات نهایی است.

البته اگر نمره داوطلبین در امتحان ترمیم معدل پایین تر از نمره قبلی باشد همان نمره اولیه برای دانش آموزان لحاظ میشود. لازم به ذکر است افرادی که دارای دیپلم سال 84 به قبل میباشند موظف به شرکت در امتحان ترمیم معدل میباشند و در غیر این صورت برای آنها تراز منفی لحاط خواهد شد. زمان ثبت نام در آزمون ترمیم معدل نیز حدود 2 ماه پیش از امتحانات نهایی بود.

مشاوره نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان

برای موفقیت در هر کاری نیازمند استاد و راهنمای همان حیطه هستید. مشاورین کنکور دانشگاه فرهنگیان باید به تمام نکات مهم این کنکور مسلط باشند، منابع موجود برای دانش آموزان را به خوبی شناسایی کنند و در اختیار آنها قرار دهند و همچنین سوای مطالب درسی دانش آموزان را از نظر روحی و روانی برای مصاحبه این دانشگاه آماده کنند. برای آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان با شرایط گفته شده در مورد کنکور فرهنگیان و شرایط و پیش نیاز های نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان میتوانید به سایت دورخیز به نشانی https://dourkhiz.com/ مراجعه کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار