کد خبر: ۱۰۶۶۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ 11 September 2022

تسمه های صنعتی در شکل های مختلف برای کاربری های مختلفی استفاده می شوند. کاربری تسمه بر روی نوار نقاله، تسمه های انتقال قدرت در اتصال فولی ها و تسمه تایمینگ که برای تنظیم زمان بندی حرکتی اجزای ماشین آلات صنعتی بکار می رود نمونه ای از پر کاربرد ترین نوع تسمه ها هستند. تسمه Belt تقریبا بر روی هر نوع ماشین صنعتی و موتور های احتراق داخلی اهم از موتور های دیزلی که در صنایع کاربرد گسترده ای دارند به نحوری مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه صنعتی بر حسب نوع و دقت هم بصورت کلاف های باز تولید می شود و هم بصورت لوپ و یا حلقه بسته که بیشتر برای انواع تسمه های انتقال نیرو مانند تسمه پروانه و یا تسمه های تایمینگ مورد استفاده قرار می گیرند.

تسمه نقاله PU پلی یورتان

تسمه نوار نقاله Conveyor belt که مطابق با نام انگلیسی به تسمه کانوایر نیز شناخته می شود یکی از انواع تسمه های صنعتی می باشد که برای انتقال مواد، بسته ها و محصولات در کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه نوار نقاله بر حسب نوع ماده ای که جابجا می کند و همچنین بر حسب شرایط و زاویه اتصال دارای انواع و شکل های مختلفی می باشد. تسمه نقاله اغلب بصورت توپی و یا کلاف باز به بازار عرضه می شود و پس از برش در متراژ مورد نظر بصورت حرارتی اتصال پیدا می کند.

متریال های مختلفی در تولید تسمه های نوار نقاله مورد استفاده قرار می گیرند که امروزه PU یا پلی یورتان پر کاربرد ترین آنها می باشد. با توجه به تنش های متفاوتی که از طرف نقاله صنعتی به تسمه ها وارد می شود که شامل تنش های کششی، تنش های سایشی و حرارتی است انتخاب پلی یورتان که یک پلیمر سنگین با درصدی از لاستیک برای ایجاد انعطاف حرکتی است انتخاب مناسبی می باشد. مقاومت های حرارتی پلی یورتان، چقرمگی بالایی که در برابر تنش و در جلوگیری از ایجاد ترک های داخلی در ساختار لاستیکی خود دارد از دیگر دلایل انتخاب این ماده شیمیایی در تولید انواع تسمه صنعتی از جمله تسمه نوار نقاله محسوب می شود.

تسمه نقاله مواد غذایی

استاندارد هایی که برای تولید تسمه های صنعتی بصورت عمومی صادق هستند که شامل مقاومت کششی، حرارتی و مقاومت در برابر سایش است در مورد صنایع غذایی کافی نیستند. استاندارد FDA مربوط به صنایع غذایی که مرتبط با بهداشت و سلامت مواد غذایی چه در مرحله تولید و چه در مرحله بسته بندی و انتقال است محدودیت هایی را برای انتقال مواد غذایی بر روی نوار نقاله بالاخص در مورد مواد غذایی تر و یا موادی که دارای اسید های چرب و خورنده از جمله گوشت هستند وضع نموده است. این استاندارد ها تنها تسمه نوار نقاله مواد غذایی یعنی تسمه هایی که از متریال هایی با عدم واکنش پذیری در تماس سطحی با مواد غذایی هستند را تایید می کند.

تسمه نوار نقاله مواد غذایی یا اغلب از جنس پلاستیکی خشک تولید می شوند که کمترین میزان واکنش پذیری را حتی در تماس با اسید ها دارند و یا بصورت پلیمری از جنس پلی یورتان تولید می شوند که دارای روکشی از جنس PVC هستند. تسمه های پلاستیکی مواد غذایی که برای انتقال مرغ، گوشت و ماهی نیز مورد استفاده قرار می گیرند به سبب عدم انعطاف بصورت چند تکه به هم متصل می شوند و دارای حفره های سطحی هستند. از این رو از این سری تسمه ها برای انتقال پودر ها و دانه های خوراکی استفاده نمی شود. تسمه های دارای روکش PVC هر چند از داخل از پلی یورتان تولید می شوند اما روکش سطحی با چسبندگی مولکولی بالا که حداقل واکنش پذیری در تماس با مواد خورنده را دارد استفاده شده است.

شستشو و ضد عفونی تسمه های نقاله صنایع غذایی

به جز انتخاب ترکیبات بصورت غیر واکنش پذیر با مواد غذایی قابلیت شستشو و نظافت نیز از دیگر معیار های FDA در انتخاب تسمه های نوار نقاله مصرفی در صنایع غذایی است. با توجه به تماس مستقیم تسمه با مواد بالاخص در صنایع گوشت که نظافت و ضد عفونی می بایست بصورت روزانه صورت پذیرد طول عمر تسمه و قابلیت شستشوی تسمه با شوینده های صنعتی و اسید ها مطرح می باشد. از این منظر نیز این تسمه های پلاستیکی نوار نقاله هستند که بیشترین قابلیت شستشو بدون از دست دادن لایه بیرونی سطحی را دارند.

با توجه به اینکه ایجاد هر گونه خراش سطحی و یا ایحاد حفره و سوراخ در لحظه افتادن بسته ها و یا مواد بر روی تسمه نقاله آستانه تجمع مواد و میکروب ها را پدید می آورد مقاومت سایشی و مقاومت در برابر ضربه نیز از دیگر فاکتور های کیفی تسمه های نقاله مصرفی در صنایع غذایی محسوب می شوند. از این منظر نیز تسمه های پلاستیکی در بالاترین رده کیفی قرار دارند. البته روکش های PVC تسمه نقاله نیز می توانند بعنوان انتخابی مناسب مد نظر قرار گیرند.

منبع مقاله : شهر تسمه

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار