کد خبر: ۱۰۶۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴ 10 September 2022

ثبت شرکت

برای ثبت یک شرکت فرد باید اطلاعات کافی در مورد مراحل ، مدارک و شرایط لازم برای این کار را داشته باشد. به همین منظور با ما همراه باشید ، مطالب زیر را با دقت مطالعه کرده و آگاهانه برای تاسیس شرکت خود اقدام کنید.
علاوه بر این ، می توانید با مشاوره با کارشناسان مجرب پروسه این کار را به راحتی به انجام برسانید.

راهنمای گام به گام ثبت شرکتها

ثبت شرکت موجب می شود که یک فعالیت اقتصادی سود آور و پایدار مبدل به یک شرکت ثبت شده و رسمی شده ، بر ارزش و هویت آن افزوده گشته و موجب سودآوری بیشتر شود.

بر اساس قوانین وضع شده ، هرگونه فعالیت اقتصادی که به صورت اشتراکی انجام می گیرد نیازمند یک شخصیت حقوقی است.

در واقع شرکت که از مشارکت و همکاری دو یا چند نفر تشکیل می شود ، برای انجام فعالیت اقتصادی خود نیاز به ثبت قانونی دارد.

انواع شرکت ها

بر اساس ماده ی 20 قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران شرکت های تجاری به 7 قسمت تقسیم می شوند :

  1. شرکت سهامی (عام یا خاص) : در شرکت های سهامی سرمایه شرکت به سهام تقسیم می شود و مسئولیت و تعهد صاحبان سهام به میزان سهم آنها در شرکت بستگی دارد.
    در شرکت سهامی تعداد شرکا باید حداقل سه نفر باشد.
    تفاوت شرکت سهامی عام با سهامی خاص در این است که شرکت سهامی عام بخشی از سرمایه خود را از طریق فروش سهام به مردم تامین کرده و خرید و فروش آن در بازار بورس صورت می گیرد.
  2. شرکت با مسئولیت محدود : در این شرکت که حداقل از دو نفر تشکیل می شود ، مسئولیت هر یک از شرکا تا سقف میزان سرمایه شرکت است.
    عبارت مسئولیت محدود باید در ادامه نام شرکت ذکر شود.
  3. شرکت تضامنی : شرکت تضامنی با حداقل دو نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود.
    در صورتی که دارایی شرکت برای پرداخت بدهی ها کافی نباشد ، هر یک از اعضا به تنهایی مسئول پرداخت قروض شرکت می باشد.
  4. شرکت تعاونی : این شرکت به منظور رفع مشکلات اقتصادی توسط چند شریک تاسیس می شود که سهام شرکت به طور مساوی بین آنها تقسیم می گردد.
    شرکت های تعاونی به دو دسته تولیدی (مانند فعالیت های کشاورزی و ...) و توزیعی (مانند توزیع محصولات و خدمات) تقسیم می شوند.
  5. شرکت نسبی : شرکا و مدیر ارکان اصلی در شرکت های نسبی محسوب می شوند. مدیر از بین شرکای شرکت انتخاب شده و کلیه امور و برنامه های شرکا و شرکت را در دست دارد .
  6. شرکت مختلط غیر سهامی : این نوع شرکت تجاری میان یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می گردد.
  7. شرکت مختلط سهامی : این شرکت با نامی مخصوص بین چند شریک سهامی و یک یا چند شریک ضامن تاسیس می شود.

یکی از مواردی که به تازگی مورد توجه مردم قرار گرفته ثبت شرکت دانش بنیان میباشد.

توجه داشته باشید که یک شرکت دانش بنیان میتواند سهامی خاص یا مسئولیت محدود و ... باشد. و در ادامه کار با توجه به شرایط و مدارک مورد نیاز میتواند دانش بنیان شود.

راهنمای گام به گام ثبت شرکتها

این شرکت ها می توانند از طریق فروش فناوری کسب درآمد کنند.

در شرکت های دانش بنیان یا خلاق حداقل دو نفر از اعضای هیئت مدیره باید مدرک کارشناسی ارشد به بالا یا اختراعی ثبت شده داشته باشند و یا عضو هیئت علمی دانشگاه باشند.

هدف این شرکت ها حمایت و هدایت در جهت کسب سود و تولید فناوری برتر است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت

  • ارائه مدارک شناسایی هر یک از شرکا (کارت ملی و شناسنامه)
  • ارائه تقاضانامه شرکت
  • ثبت نام کد ثنا برای کلیه اعضای هیئت مدیره
  • تعیین سمت و سهام هریک از اعضای شرکت
  • ارائه مجوز برای برخی شرکت ها
  • آماده ساختن اساس نامه ی تکمیل شده شرکت
  • ارائه 5 نام با حداقل 3 سیلاب برای شرکت
  • تعیین حق امضای شرکت
  • ارائه دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت و صورت جلسه هیئت مدیره
  • اخذ تاییدیه آدرس و کدپستی محل شرکت
  • ارائه وکالت نامه وکیل شرکت
  • ارائه فیش بانکی واریز 35 درصد سرمایه برای شرکت های سهامی خاص

در رابطه با مدارک ثبت شرکت ها ذکر چند نکته ضروری است. نخست این که اعضای هیئت مدیره باید فاقد سوء پیشینه کیفری بوده و شغل دولتی هم نباید داشته باشند. اعضای هیئت مدیره شرکت های خصوصی می توانند در چند شرکت عضو هیئت مدیره باشند. نکته دیگر که باید مد نظر قرار داد این است که مدیر عامل نمی تواند در دو شرکت این سمت را داشته باشد چه شرکت دولتی چه شرکت خصوصی.

مراحل ثبت شرکت

به طور کلی ثبت شرکت ها طی مراحل زیر انجام می گیرد :

  • انتخاب نوع شرکت : در ابتدا شخص باید با توجه به شرایط کسب و کار و تواناییهای خود تصمیم بگیرد که از بین انواع شرکت ها کدام یک مناسب ترین گزینه است. در صورت لزوم میتوان از نظر کارشناسان مجرب استفاده کرد. در این مرحله با توجه به نوع شرکتی که فرد انتخاب می کند ، شرکا و اعضای شرکت نیز مشخص می شوند.
  • انتخاب نام شرکت : مرحله بعدی در پروسه ثبت شرکت ، انتخاب نامی مناسب برای آن است. با توجه به شرایط و قوانین مربوطه در اداره ثبت شرکت ها ، نام شرکت باید حداقل 3 سیلاب داشته باشد و همچنین دارای ریشه فارسی باشد. در این مرحله متقاضی باید پنج نام را به ترتیب اولویت برای شرکت خود ارائه کند تا اداره ثبت یکی از آنها را تایید کند.
  • مشخصات و موضوع فعالیت شرکت : گام بعدی تعیین کلیه جزئیات شرکت از قبیل مشخص کردن آدرس شرکت ، سمت اعضا ، و انتخاب موضوع فعالیت شرکت است.
  • ثبت در سامانه انلاین ثبت شرکت ها : در حال حاضر درخواست برای ثبت شرکت به صورت آنلاین انجام می گیرد و متقاضی باید با داشتن مدارک لازم از قبیل تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت ، اطلاعات را در سامانه ثبت کند.
  • تنظیم اوراق شرکت : این مرحله شامل تهیه و تنظیم اوراق اصلی شرکت مانند اساس نامه ، شرکت نامه ، و اظهارنامه است که بر طبق اصول و قواعد تایید شده ی اداره ثبت تنظیم می شود. سپس این اوراق باید در 2 نسخه توسط کلیه اعضای شرکت امضا شود که یک نسخه در اداره ثبت و دیگری در اختیار موسسین شرکت قرار می گیرد.
  • ارسال مدارک به اداره ثبت : پس از آنکه آگهی پیش نویس ثبتی از سامانه دریافت شد ، کلیه مدارک باید به اداره ثبت شرکت ها ارسال شده و منتظر شد تا اداره ثبت شرکت ها مدارک را تایید کند.
  • دریافت آگهی : در صورتی که مدارک ارسالی کامل باشد ، پس از چند روز پیام ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت ها دریافت می شود. در این مرحله باید هزینه های ثبتی شخصا یا توسط وکیل شرکت به اداره ثبت پرداخت شود.

پس از مشخص شدن مبلغ حق الثبت و حق الدرج آگهی و پرداخت آن توسط متقاضی، فیش پرداخت به واحد حسابداری اداره ثبت تحویل داده می شود. سپس متقاضی یک نسخه از آگهی را به واحد روابط عمومی اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و نسخه دیگر را به دفتر روزنامه رسمی و کثیرالانتشار تحویل می دهد.

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت ها با توجه به نوع آنها متفاوت است. علاوه بر سرمایه اولیه که برای انواع شرکت ها متغیر است ( برای مثال شرکت سهامی خاص باید حداقل 100 هزار تومان سرمایه اولیه داشته باشد درحالی که این سرمایه در شرکت سهامی عام 500 هزار تومان است) ، هزینه های دیگری نیز از جمله مبلغ واریزی به اداره ثبت ، مبلغی برای انتشار آگهی ، کارمزد و غیره هم باید در نظر گرفته شود.

راهنمای گام به گام ثبت شرکتها

موسسه ثبت ونک با تیمی متخصص و حرفه ای با کیفیت ترین خدمات را در کلیه امور ثبتی از قبیل ثبت شرکت و ثبت برند به شما ارائه می دهند.

همچنین می توانید بدون مراجعه حضوری از طریق تماس با شماره تلفن زیر از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

جهت اطلاع بیشتر در مورد ثبت شرکت و یا کلیه امور ثبتی ، میتوانید با مشاورین ثبت ونک تماس حاصل فرمایید.

تلفن تماس : 02187790

www.vanak.org
www.vanak.ir

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار