کد خبر: ۱۰۶۳۰۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶ 22 August 2022

زانو یکی از مفاصل بدن انسان است که از بخش های متعددی تشکیل شده است. استخوان، ماهیچه، رباط، تاندون و...از بخش های مهم مفصل زانو هستند که موجب حرکت اندام های حرکتی تحتانی و انجام فعالیت های مختلفی مانند راه رفتن، دویدن و...می شوند. رباط صلیبی یکی از رباط‌ های بسیار مهم مفصل زانو است که موجب افزایش دامنه حرکتی و استقامت بیشتر مفصل زانو می شود.

در مواقعی ممکن است رباط صلیبی زانو با توجه به عوامل متعددی مانند پارگی، ضربه، کشیدگی و...دچار آسیب دیدگی شود. در چنین شرایطی پزشک متخصص از طریق روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان رباط صلیبی زانو اقدام می کند. در این مطلب به توضیح نحوه عمل جراحی رباط صلیبی و هدف از انجام این جراحی می پردازیم. برای دانستن جزئیات بیشتر این مسئله تا انتهای این محتوا همراه ما باشید.

جراحی رباط صلیبی

جراحی رباط صلیبی چگونه انجام می شود؟

جراحی رباط صلیبی با توجه به محل آسیب دیدگی و شدت آن به دو شیوه داخلی و خارجی انجام می شود. امروزه اغلب پزشکان برای ترمیم رباط آسیب دیده از روش جراحی رباط صلیبی داخلی استفاده می کنند. در طی جراحی ابتدا رباطی که در اثر کشیدگی، ضربه یا فشار دچار آسیب دیدگی شده است را از مفصل زانو جدا کرده و با تاندونی که از بخش های مختلفی از بدن مانند همسترینگ، عضلات چهار سر ران، کشک زانو یا به صورت اهدایی تهیه می شود را جایگزین رباط آسیب دیده می کنند. برای انجام این جراحی حفره هایی در مفصل ران ایجاد می شود که از طریق آن تاندون در مفصل زانو جایگزین می شود. تمام سوراخ ها بعد از انجام جراحی با کمک بخیه دوخته و بعد از مدتی ترمیم می شوند.

مراقبت های قبل و بعد از جراحی رباط صلیبی چیست؟

 کسانی که مایل هستند جراحی رباط صلیبی آن ها با موفقیت و نتایج مثبتی همراه باشد، بهتر است به مراقبت هایی که توسط جراح ارتوپدی برای قبل و بعد از عمل تعیین شده است، توجه کنند. رعایت مراقبت های قبل و بعد از عمل جراحی رباط صلیبی کمک می کند تا میزان عوارض ناشی از عمل جراحی کاهش پیدا کند.

مراقبت های قبل و بعد از عمل جراحی رباط صلیبی عبارت هستند از:

  • با توجه به دستور پزشک متخصص از داروهای ضد التهاب و مسکن برای کاهش درد و عفونت استفاده شود.
  • بهتر است برای تقویت استخوان ها و عضلات پا قبل و بعد از عمل جراحی رباط صلیبی فیزیوتراپی انجام شود.
  • یک ماه قبل از عمل رباط صلیبی از مصرف دخانیات پرهیز شود.
  • برای کاهش درد و کبودی بهتر است از کمپرس آب سرد روی زانو استفاده شود.
  • تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص بهتر است در ساعت مقرر مصرف شوند.
  • برای مدت یک ماه بهتر است از وسایل کمکی مانند واکر برای راه رفتن استفاده شود.
  • از انجام فعالیت هایی که موجب فشار زیاد به زانو می شود، پرهیز شود.

نتیجه عمل جراحی رباط صلیبی چیست؟

جراحی رباط صلیبی معمولاً زمانی انجام می شود که شدت آسیب دیدگی رباط زیاد است و با روش های غیر جراحی درمان نمی شود. کسانی که در ناحیه رباط صلیبی با درد شدیدی همراه هستند، می توانند با انجام عمل رباط صلیبی برای کاهش درد در ناحیه زانو، افزایش دامنه حرکتی زانو، حفظ قدرت انقباض در مفاصل زانو و حفظ استقامت زانو اقدام کنند. نتیجه عمل جراحی رباط صلیبی با توجه به میزان آسیب دیدگی، رعایت مراقبت های قبل و بعد از عمل و همچنین تجربه و مهارت پزشک جراح رباط صلیبی متفاوت است. این جراحی معمولاً بین 2 تا 3 ساعت به طول می انجامد و نتیجه عمل آن بعد از گذشت چند هفته تا چند ماه مشخص می شود.

جراحی رباط صلیبی

جراح رباط صلیبی خوب کیست و از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

جراحی رباط صلیبی معمولاً توسط پزشکان و متخصصانی که در زمینه ارتوپدی تحصیلات خود را گذرانده اند، انجام می شود. این جراحی توسط متخصص ارتوپدی و پزشکانی که در زمینه فلوشیپ جراحی زانو تحصیل کرده اند، انجام می شود. انتخاب جراح رباط صلیبی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا این جراحی مجدداً قابلیت ترمیم ندارد. به همین علت بهتر است جراحی رباط صلیبی توسط پزشکانی انجام شود که در زمینه جراحی رباط صلیبی از دانش و تجربه بالایی برخوردار هستند و قادر هستند انواع جراحی های سخت مرتبط با رباط صلیبی را با موفقیت پشت سر بگذرانند.

کسانی که به دنبال جراح رباط صلیبی هستند باید در انتخاب جراح از تجربه بالای جراح اطمینان حاصل کنند. معمولاً جراحان ارتوپدی از ویژگی هایی چون دانش تخصص بالا، تجربه عمل های سخت، حسن خلق و...برخوردار هستند. یکی از ویژگی های  جراحان رباط صلیبی این است که بیمار را با نحوه جراحی آشنا کرده و با مشاوره مفید برای کاهش استرس و افزایش آگاهی بیمار تلاش می کند. این مسئله موجب می شود تا نتیجه عمل به دلیل کاهش میزان استرس بیمار با موفقیت بیشتری همراه باشد.

هزینه عمل رباط صلیبی چقدر است؟

معمولاً هزینه های عمل رباط صلیبی قابل پیش بینی نیستند. عوامل متعددی مانند نوع آسیب دیدگی، نوع رباط آسیب دیده، شدت سختی جراحی، متریالی که برای جراحی استفاده می شود، تجهیزات مورد نیاز برای جراحی، هزینه بیمارستان، آزمایشات و عکس برداری های قبل و بعد از عمل، تعداد شب های بستری در بیمارستان و...در هزینه این عمل تاثیر گذار هستند. همچنین قیمت عمل رباط صلیبی در ایران با توجه به نوع بیمه و شرایط قرارداد متفاوت است. کسانی که مایل به جراحی رباط صلیبی هستند، باید به این نکته توجه داشته باشند که حق الزحمه هر جراح با توجه به میزان تجربه، تخصص و دانش و مهارتی که دارد، متفاوت است.

مراجعه به پزشک

در مطلب فوق به بررسی اینکه جراحی رباط صلیبی چگونه انجام می شود، پرداختیم. در طی این جراحی انواع رباط های صلیبی که به دلایل متعددی مانند کشیدگی، پارگی، ضربه و...دچار آسیب دیدگی شده اند، درمان می شوند. انجام این جراحی موجب می شود تا فرد بتوانند بسیاری از فعالیت های روزانه و حرکات خود را به شیوه صحیح و بدون درد انجام دهد. با توجه به اینکه این جراحی ترمیم مجددی ندارد، بنابراین توصیه می شود جراحی آن توسط جراحان حاذق و با تجربه انجام شود. دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده جراح تومور و متخصص ارتوپدی از جراحان حاذقی است که جراحی انواع رباط صلیبی را به نحوی مناسب و با میزان عوارض کم انجام می دهد. شما می توانید برای معاینه و درمان رباط صلیبی به مطب دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده مراجعه کنید.

جراحی رباط صلیبی

ارتباط با مطب دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده

آدرس:
تهران، ستاری جنوب، بلوار فردوس غرب (ناصر حجازی)، پلاک 415، بالای داروخانه شبانه روزی، طبقه 2، واحد2

تلفن های تماس:
02144133507 - 02144132653

09333057160 فقط واتس اپ - 09904746708

ساعات کاری:
روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 16 الی 20

آدرس پیج اینستاگرام دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده:
https://www.instagram.com/drabolghasemzadeh

آدرس سایت دکتر فرشاد ابوالقاسم زاه:
https://drabolghasemzadeh.com

-------------

خانه پزشکان

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار