کد خبر: ۱۰۴۴۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵ 16 May 2022

ابزارهای مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

  • لخت کن و کاتر کابل شبکه
  • آچار پرس سرسیم یا سوکت شبکه (Crimping Tool)

ابزارهای مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

روش سوکت زدن کابل شبکه

برای سوکت زدن یا نصب کانکتور RJ45 به کابل شبکه باید دقت نمود که کانکتور Cat5 جهت کابل Cat5 کانکتور Cat6 جهت کابل Cat6 مورد استفاده قرار گیرد چون کابل Cat6  نسبت به کابل Cat5 کمی ضخیمتر است و کانکتورهای مربوطه متناسب با کابل شبکه ساخته می شوند. کانکتور های RJ45 که برای استفاده با کابل Cat6 در نظر گرفته شده اند بزرگتر از همتایان Cat5 خود هستند و معمولا سوکت زدن کابل Cat6 نسبت به کابل Cat5 دشوارتر می باشد . با این حال شما می توانید روند را آسانتر کنید . کانکتور Cat6 UTP و کانکتور Cat5 UTP را در شکل ذیل مشاهده می نمایید.

ابتدا با برداشتن پوشش بیرون کابل شروع کنید حدود یک اینچ از این پوشش را به کمک کاتر بردارید  ، هنگامی که پوشش بیرونی برداشته می شود ۴ زوج سیم بهم تابیده مشاهده می شود زوج سیم را باز کنید هنگامی که سیم ها باز شدند آنها را تاجایی که می توانید همانند شکل ذیل پایین بکشید عایق جداکننده زوج سیم هارا تاجایی که در معرض دید است به وسیله کاتر جدا کنید اما در این فرآیند مراقب باشید بطور تصادفی سیم ها را قطع نکنید. اکنون که عایق را بریدیم پیچ سیم های مسی را بطور کامل باز می کنیم . هرچه سیم ها صافتر باشند کار ما آسان تر خواهد بود .

ابزارهای مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

رنگبندی در نحوه سوکت زدن کابل شبکه

هنگامی که سیم ها را صاف کردید کار بعدی مرتب کردن آنها به ترتیبی است که می خواهیم درون کانکتور RJ45 قرار دهیم که ترتیب سیم ها بر اساس رنگبندی از چپ به راست عبارتست از :

رنگبندی بر اساس استاندارد T-568B

نارنجی با نوار سفید – نارنجی

سبز با نوار سفید – آبی

آبی با نوار سفید – سبز

قهوه ای با نوار سفید – قهوه ای

رنگبندی بر اساس استاندارد T-568A

سبز با نوار سفید – سبز

نارنجی با نوار سفید – آبی

آبی با نوار سفید – نارنجی

قهوه ای با نوا سفید – قهوه ای

از آنجایی که سمت چپ ترین سیم نارنجی با نوار سفید است تمایل طبیعی برای شروع با این سیم در سمت چپ وجود دارد . اگرچه مرتب کردن سیم ها بر اساس رنگ کار راحتی است قرار دادن آنها کنار یکدیگر برای قرار دادن درون کانکتور کار سختی می باشد . حال که سیم ها بطور مرتب کنار یکدیگر قرار گرفتند مطابق شکل ذیل کانکتور RJ45 را کنار کابل نگاه دارید تا مشخص شود چه مقدار از سیم ها باید قطع شود.

برش باید طوری انجام گیرد که انتهای سیم ها بطور یکنواخت قرار گیرند. طول مناسب را می توان با نگاه کردن به عایق بیرونی کابل تعیین کرد . عایق باید درست در داخل کانکتور RJ45 متوقف گردد . بنابراین بهتر است که یک سری برش های کوچک برای تعیین طول مناسب کابل انجام دهید تا اینکه سعی کنید آن را در اولین برش درست کنید . کانکتور را در بین هر برش آزمایش کنید اگر سعی کنید طول را دقیقا در اولین برش بدست آورید در خطر کوتاه کردن سیم ها قرار خواهید گرفت . ساده ترین راه برای کشیدن کانکتور RJ45 روی کابل این است که از انگشت شست خود برای اعمال فشار به کابل در نقطه شروع عایق جدا کننده استفاده کنید این به مرتب نگاه داشتن سیم ها نیز کمک می کند . هنگامی که کابل نهایتا بطور صحیح بریده شد باید قبل از چین دادن یا کرایمپ کردن کابل شبکه (Cable Crimping) چند نکته را بررسی کنید .

ابتدا مطمئن شوید که سیم ها در انتهای کانکتور RJ45 مطابق شکل ذیل قرار گرفته اند . ساده ترین راه برای انجام این کار این است که به انتهای کانکتور نگاه کنید و مطمئن شوید که در هر شکاف سیم مسی را می بینید .

همچنین باید بررسی کنید که سیم ها همچنان در ترتیب درستی هستند در غیر اینصورت کابل بدرستی عمل نخواهد کرد یک بررسی سریع در این مرحله شما را از قطع کردن کابل و شروع مجدد سوکت زدن باز میدارد . با قرار گرفتن سیم ها بطور مرتب می توان عملیات کرایمپینگ را انجام داد بدین ترتیب که سوکت را در محل مربوطه برروی آچار پرس سوکت قرار میدهیم و اهرمهای آچار را به یکدیگر با فشار نزدیک می کنیم . هنگامی که سوکت زدن هر دو سر کابل به پایان رسید برای بررسی صحیح بودن نصب می توان از یک تستر کابل استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، از سامانه فروشگاه تجهیزات شبکه وستا دیدن نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار