کد خبر: ۹۳۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ 13 January 2021

فیش ودیعه گذاری حج تمتع و عمره

حج فریضه‌ای دینی است که همه مسلمانان جهان در آرزوی یک‌ بار ادای آن هستند. حج بر دو نوع تمتع (واجب) و عمره (مستحب) است و این دو، دارای مراحل زیارتی متفاوتی هستند. برای تسهیل حج و مراحل قدم‌به‌قدم آن، کاروان‌هایی در نظر گرفته‌شده‌اند که با ودیعه‌گذاری و دریافت فیش حج می‌توان در صف انتظار آن قرار گرفت. انجام انفرادی زیارت مکه می‌تواند سخت‌تر و ناامن‌تر باشد. این در حالی است که همراهی یک کاروان هم وطن، امنیت و آرامش قلبی را در زائرین افزایش می‌دهد. ازآنجاکه مراحل و زمان حج عمره و تمتع متفاوت هستند، کاروان‌ها و ودیعه گذاری‌ها نیز به صورت جداگانه انجام می‌شوند. فیش حج به دو نوع تمتع و عمره تقسیم می‌شود که دارای تفاوت قیمت چشمگیری هستند. در ادامه شرایط‌ لازم برای انتقال مالکیت فیش حج و فیش‌های اولویت‌دار را با در نظر گرفتن قوانین و موانع این راه، به محضر شما می‌رسانیم.

قیمت فیش حج

توجه داشته باشید که خرید فیش به معنی پرداخت هزینه کاروان به سازمان حج و زیارت نیست. این هزینه به صورت جداگانه باید پرداخت شود و ربطی به قیمت توافقی میان خریدار و فروشنده فیش حج ندارد. قیمت فیش‌های حج باهم متفاوت‌اند و بر اساس شرایط زیر تعیین می‌شود:

نوع فیش: فیش‌های حج بر دو نوع‌اند: فیش تمتع و فیش عمره. بر روی برگه فیش نوع فیش نوشته و مشخص‌شده است. تفاوت قیمت این دو نوع بسیار زیاد است. در هنگام خرید، به نوع فیش دقت کنید. بسیاری به نام فیش حج تمتع، فیش عمره را فروخته و قیمتی بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن را از این راه به دست می‌آورند.

هزینه ثبت نام کاروان سازمان حج و زیارت: تعرفه‌های اعلام‌شده در هرسال متفاوت با سال‌های دیگر است. این تعرفه‌ها از طرف سازمان حج و زیارت اعلام می‌شود.

قیمت دلار و تورم ناشی از آن و میزان عرضه و تقاضا از مهم‌ترین مسائل در ارزش‌گذاری فیش، می باشد. بهتر است قبل از خرید و فروش نوسانات فیش حج و قیمت روز آن را بررسی سپس اقدام فرمایید تا متضرر نشوید.

سال و ماه اعزام: با توجه به سال و ماه اعزام و دور یا نزدیک بودن نوبت فیش در صف انتظار، قیمت و ارزش فیش متفاوت است. به این صورت که هرچقدر ماه و سال عزیمت دورتر باشد، ارزش فیش حج پایین‌تر است. در هنگام خرید و فروش فیش حج، به زمان عزیمت توجه کنید و به مشخصات درج‌شده در فیش دقت لازم را داشته باشید.

اتفاقات مهم: دو مثال واضح این مورد، جهانی‌شدن ویروس کرونا و حادثه منا است که در قیمت فیش‌ها تاثیر بسیار زیادی داشته است.

شرایط انتقال مالکیت فیش حج

طبق قوانین ایجاد شده، فیش حج هر استان تنها در همان‌جا و به ساکنین همان استان قابل انتقال است. به این معنا که اگر شما ساکن تهران هستید، تنها فیشی که نام تهران در مشخصات آن ثبت شده است را می‌توانید خریداری کنید و انتقال فیش نیز فقط در همان شهر امکان پذیر است. توجه داشته باشید که نام و مشخصات تمامی دفاتر رسمی حج و زیارت در سایت سازمان حج و زیارت درج ‌شده است. بنابراین از جعلی نبودن دفتر مراجعه شده اطمینان حاصل کنید. در مرحله بعد به این مهم دقت داشته باشید که اگر فیش دارای اولویت خریداری کرده باشید، فروش آن برای بار دوم بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است. زیرا سازمان حج و زیارت درباره صدور این نوع مجوز انتقال مالکیت، دارای شرایط بسیار سخت‌گیرانه‌ای است.

برای انتقال مالکیت، دارنده و خریدار فیش حج باید حضور داشته باشند. تمام مراحل پیگیری با حضور همزمان و با در دست داشتن اصل مدارک شناسایی و اصل فیش مورد انتقال، انجام می‌شود. مراحل انتقال مالکیت به شرح زیر است:

  • طرفین انتقال با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و نیز اصل فیش حج، در یکی از دفاتر زیارتی حاضرشده و مدارک را تحویل می‌دهند. در این مرحله تفاهم نامه اولیه ثبت شده و اصل مدارک، به همراه برگه درخواست مجوز انتقال، به آن دو تحویل داده می‌شود.
  • در مرحله بعد باید دفتر زیارتی تفاهم نامه را همراه با اصل مدارک خریدار و فروشنده به سازمان حج و زیارت برده و در صورت تایید مدارک و مجوز درخواست، مرحله بعدی معرفی نامه به دفتر اسناد رسمی خواهد بود.
  • در دفتر اسناد رسمی ، صلح‌نامه‌ای میان خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود و به امضا می‌رسد.
  • صلح‌نامه نیازمند ثبت سیستمی در دفتر زیارتی است. با ثبت نهایی مدارک توسط این نهاد، معرفی نامه بانک و مجوز صدور فیش جدید صادر می‌شود. ابطال فیش قبلی، توسط بانک ملی انجام می‌شود.

فیش ودیعه گذاری حج تمتع و عمره

در هنگام خرید فیش حج به این نکات توجه کنید.

فیش ودیعه گذاری حج تمتع و عمره

سایت فیش حج محمد در اصل سایتی برای انتشار آگهی خرید و فروش فیش حج است. این سایت تلاش می‌کند که تا حد امکان صحت آگهی‌های منتشر شده را بررسی کند. اما مسئولیت اصلی پیگیری آگهی و اطمینان از صحت آن بر عهده خریدار و فروشنده است. در همین راستا تیم پشتیبانی این سایت توصیه‌هایی به خریداران و فروشندگان می‌کند تا احتمال بروز مشکل به صفر برسد. برخی از این توصیه‌ها در ادامه آمده است.

  • حتما از فروشنده‌ای خرید کنید که امکان مراجعه حضوری و بررسی فیش را به شما می‌دهد.
  • از خرید وکالتی فیش خودداری کنید.
  • خرید و فروش فیش حج را در دفاتر مورد تایید سازمان حج و زیارت انجام دهید.
  • حتما پس از خرید فیش را به نام بزنید. چرا که برای سازمان حج و زیارت تنها فیش‌های به نام زده شده دارای اعتبار هستند.
  • تا حد امکان معامله را نقدی انجام داده و از قبول چک و سفته خودداری کنید.
  • فیش‌های سهمیه‌ای قابل خرید و فروش نیستند. در هنگام خرید به این موضوع توجه کنید.
  • پیش از اقدام به خرید با مشاورین فیش حج محمد تماس گرفته و از قیمت‌ها مطلع شوید.
  • توجه کنید که فیش‌های هر استان تنها در همان استان قابل انتقال است. بنابراین هنگام خرید به شهر و استان فیش توجه کنید تا در هنگام به نام زدن با مشکل مواجه نشوید.
  • بر اساس قوانین سازمان حج و زیارت امکان انتقال نام فیش حج تنها یک بار وجود دارد. بنابراین شما نمی‌توانید فیش خریداری شده را بفروشید. البته این کار غیرممکن نیست؛ اما نیاز به پیمودن هفت خوان رستم دارد.
  • خرید فیش حج تنها به منزله خرید امتیاز تشرف است. در صورتی که نام شما برای تشرف اعلام شود باید هزینه‌های کاروان و سفر را به صورت جداگانه بپردازید. این هزینه‌ها هر سال توسط سازمان حج و زیارت اعلام می‌شود و بر اساس قیمت ارز و برخی شرایط متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در سال 99 این هزینه‌ها بین 24 تا 28 میلیون تومان متغیر بوده است.
  • در حال حاضر به دلیل شرایط بیماری کرونا هیچ اعزام تمتعی انجام نشده. حداقل تا پایان محدودیت‌های کرونایی و اعلام آمادگی و میزبانی از طرف عربستان سعودی نباید انتظار تشرف به خانه خدا را داشته باشید. ان شاء الله با فراگیری واکسن کرونا هرچه زودتر این مهم تحقق یابد.
  • سفر عمره نیز به دلیل مشکلات پیش آمده در فرودگاه جده متوقف شده است. زمان از سرگیری این سفرها توسط سازمان حج و زیارت اعلام خواهد شد.
  • قیمت فیش حج همیشه ثابت نیست و در سال‌های مختلف متفاوت است.

 

کلاه‌برداری‌ها

شیوه‌های کلاه‌برداری در این زمینه چندان گسترده نیست و با اندکی دقت می‌توان متوجه پیشنهادهای دروغین و جعلی شد. در ابتدا با قیمت روز فیش‌ها آشنا باشید. این کلاه‌برداران با قیمت پایین، فیش را از چنگ افراد بی‌اطلاع بیرون می‌آورند و با قیمت بالا به افراد دیگری می‌فروشند. فیش‌های خریدوفروش شده از این طریق، همگی بدون مراجعه به دفاتر و ادارات حج و زیارت خرید و فروش شده‌اند. بنابراین با یک استعلام ساده مشخص می‌شود که نام خریدار، در لیست انتظار نیامده است و فیش خریداری‌شده، فاقد ارزش واقعی است.

روش دیگری که کمتر مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد، دریافت پول با وعده ثبت‌نام در فراخوان جدید است. توجه داشته باشید که از سال 1390 تا به امروز، هیچ فراخوان جدیدی برای حج عمره و از سال 1386 تا اکنون نیز هیچ‌گونه فراخوانی برای حج تمتع اعلام نگردیده است. در صورت وجود ثبت‌نام جدید، فراخوان از طرف سازمان حج و زیارت انجام‌شده و در تمامی رسانه‌ها به اطلاع همگی رسانده می‌شود. بنابراین گول وعده‌ها و چرب‌زبانی‌های دلالان را نخورید.

سخن پایانی

بهترین روش برای یافتن فیش‌های اطمینانی و غیر جعلی، آگهی‌های ثبت شده در سایت‌های اطمینانی است. شما همچنین می‌توانید با ثبت رایگان فیش حج، آگهی فروش فیش خود را در دسترس همگان قرار دهید. این روش می‌تواند آسان‌ترین راه برای یافتن فیش حج با مشخصات مورد نظر باشد. با توجه به اینکه در چه شهر و استانی سکونت دارید، چه نوع فیش را با چه قیمتی و برای عزیمت در چه تاریخی می‌خواهید، آگهی فیش مورد نظر را در سایت‌های معتبر پیدا کرده و برای توافق و انتقال مالکیت آن اقدام به ارتباط گرفتن می‌کنید. این روش می‌تواند امن‌ترین روش باشد و شما را از دام شیادان نجات می‌دهد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار