شاید برای شما این سوال پیش بیاید که سوغات شیراز را از کجا بخریم. در این مقاله به معرفی سوغاتی‌های شیراز و مکان‌هایی جهت خرید آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶ 26 October 2022

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

این شهر مرکز استان فارس و یکی از شهرهای پرجمعیت‌ کشور است. شیراز به شهر باغ، گل، بلبل و شعر شهرت دارد. شاعران زیادی در این منطقه زندگی می‌کردند و همین موضوع نیز سبب شهرت جهانی شیراز شده است. همه ساله میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا پرواز تهران شیراز یا تور شیراز خریداری کرده و به این شهر زیبا سفر می‌کنند.

شیراز شهری پر از سوغات و یادگاری است. شیراز پر از شیرینی، عرقیجات، صنایع دستی و ده‌ها سوغاتی است. هر شهری سوغاتی‌های مخصوص خودش را دارد که در بین گردشگران مجبوبیت زیادی دارد. اگر قصد دارید به این شهر زیبا سفر کنید، خرید سوغات را فراموش نکنید.

سوغاتی‌های شیراز

شیراز نیز همانند شهرهای دیگر سوغاتی‌های خوراکی و صنایع دستی مختلفی دارد. این سوغاتی‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های سطح شهر خریداری کرد. در ادامه به بررسی سوغاتی‌ها و مراکز خرید آن‌ها خواهیم پرداخت.

مسقطی

مسقطی یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار شهر شیراز است. البته اصل این سوغات به لارستان استان فارس مربوط می‌شود اما در همه‌ قسمت‌های شیراز نیز می‌توانید مسقطی مشهور استان فارس را پیدا کنید. مسقطی از نشاسته، آب، روغن و شکر ساخته می‌شود و از خلال‌های بادام، خلال‌های پسته و گل‎های محمدی برای تزئین آن استفاده می‌شود. این شیرینی پس از پخته شدن و سرد شدن برش زده می‌شود و در جعبه‌های مخصوص نگه‌داری می‌شوند. این خوراکی طعم‌های مختلفی دارد و به شکل زعفرانی، زرشکی، گل محمدی و دیگر موارد به فروش می‌رسد. البته در کنار این مسقطی‌ها نوعی کلوچه نیز وجود دارد.

اغلب سوغاتی فروشی‌ها و قنادی‌های شهر شیراز مسقطی به فروش می‌رسانند اما مسقطی‌های خوب شیراز را می‌توانید از چهارسوق بازار وکیل خریداری کنید.

نان یوخه

یکی از خوراکی‌های مشهور شیراز که به کاک کرمانشاه نیز شهرت دارد، نان یوخه است. نان یوخه ضخامت کمی نسبت به کاک دارد اما از نظر عطر و طعم به آن شباهت دارد. این نان از لایه‌های بسیار نازک خمیر ساخته می‌شود و هر لایه قند و دارچین دارد. برای تزئین این شیرینی نیز از پودر نارگیل، خلال بادام و پودر پسته استفاده می‌شود.

برای خرید نان یوخه در شیراز می‌توانید به یوخه‌پزی‌های زیر مراجعه کنید.

  • نان یوخه کشاورز: شیراز - بلوار سفیرجنوبی – کوچه نهم
  • یوخه همت: شيراز - خیابان لطفعلی خان زند - كوچه اسكندری
  • نان یوخه ده بزرگی: شیراز - خیابان حافظ - قبل از کوچه هفدهم
  • یوخه‌پزی هفت خوان: شیراز - بلوار عدالت جنوبی - نبش کوچه طالقانی

حلوای کاسه‌ای

حلوای زرد یا حلوا کاسه‌ای یکی از خوراکی‌های خوشمزه استان فارس است. این شیرینی از آرد برنج، شکر، روغن، گلاب و زعفران تهیه می‌شود. از روزگاران قدیم از این خوراکی در جشن‌ها، مراسم‌های شادی و دیگر مناسبت‌ها استفاده می‌شده است. علت نامگذاری آن نیز شیوه سرو آن است که در کاسه‌های کوچک ریخته می‌شود. حلوا زرد و کاسه‌ای در رستوران‌های استان فارس پخته می‌شود و می‌توانید به عنوان دسر خریداری کنید. خانه پرهامی، رستوران هتل بزرگ شیراز و رستوران هفت‌خوان از مکان‌های جالب جهت امتحان کردن این خوراکی خوشمزه هستند.

بهار نارنج

شیراز شهر بهار نارنج است به خصوص اگر در فصل بهار و ماه‌ اردیبهشت با تور شیراز به این شهر سفر کنید. عطر بهارنارنج در تمامی باغ‌های این شهر می‌پیچد که بسیار لذت‌بخش است. این گل خوش عطر بسیار محبوب است و از آن می‌توان در تهیه دمنوش، شربت، مربا و انواع نوشیدنی استفاده کرد. برای خرید بهارنارنج از مکان‌های خوب سه راه احمدی شیراز است. همچنین دکه‌هایی در ارگ کریمخان نیز به فروش بهار نارنج می‌پردازند.

عرقیات

شیراز و میمند به تولید عرقیجات مختلف شهرت دارند. عرقیجات مرغوب در میمند استان فارس عرضه می‌شود. از محصولات مشهور می‌توان به عرق نسترن، عرق بیدمشک، عرق کاسنی و حتی گلاب اشاره کرد. این محصولات را می‌توانید از عطاری‌ها و عرقیات فروشی‌های بازار وکیل خریداری کنید. اما مکان خوب برای خرید این سوغاتی‌ها در خیابان پشتی ارگ کریمخان است.

آبلیمو و آبغوره

هرساله از اردیبهشت تا شهریور در این استان لیمو برداشت می‌شود. شهرستان جهرم مرکزی برای خرید آبلیمو است و مرکز اصلی تولید این محصول است. آبغوره نیز از دیگر محصولات استان فارس است که خواص بسیار زیادی دارد. از آبلیمو فروشی‌های خوب شیراز می‌توان به تولیدی ژاله اشاره کرد که در خیابان باغ ارم و کوچه استاد دیرین واقع شده است.

گبه، گلیم و قالی

یکی از صنایع دستی مشهور شیراز قالی و قالیچه است که نوع بافت آن با سایر شهرهای دیگر تفاوت دارد. همچنین نوع گره، جنس تار و پود، پودکشی و دارهای قالی‌های شیرازی نیز با شهرهای دیگر ایران متفاوت است. برای خرید این محصولات بازار وکیل شیراز و راسته فرش فروشی‌ها است. گبه و گلیم نیز از دیگر صنایع دستی محبوب در شیراز هستند و گردشگران خارجی علاقه زیادی به انواع گلیم و گبه نشان می‌دهند. در بازار وکیل می‌توانید انواع مختلف این گلیم‌ها را خریداری کنید.

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

پارچه

پارچه‌های شیرازی شهرت زیادی دارند. پارچه‌های سنتی و رنگارنگ عشایر استان فارس توجه هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. این پارچه‌ها حکایت از فرهنگ و معشیت مردمام فارس دارند. برای خرید پارچه‌های باکیفیت به عنوان سوغاتی می‌توانید به راسته شمشیرگرها در بازار چهارسوق به سمت سرای مشیر مراجعه کنید. در کنار اغلب پارچه فروشی‌ها خیاطی‌هایی وجود دارد که می‌توانید سفارش یک دست لباس محلی و شیرازی زیبا به آن‌ها بدهید.

ظروف خاتم کاری

خاتم‌کاری از سالیان دور در شهرهایی همچون اصفهان و شیراز رواج داشته است. خاتم‌های شیراز به دست هنرمندان اصیل شیرازی ساخته شده است و هرچه نقوش آن ریز باشد، ارزش بالایی دارد. انواع ظروف خاتم را می‌توانید از غرفه‌های داخل حمام وکیل و بازار وکیل پیدا کنید. محصولات خاتم‌کاری شده لوکس و دکوری نیز در تمامی مراکز خرید مجلل شیراز به فروش می‌رسد.

نقره کاری

اگر به دنبال سوغاتی‌های لوکس و گران قیمت هستید، ظروف و جواهرات نقره‌کاری شده گزینه مناسبی برای شما است. این ظروف با هنرمندی و ظرافت بسیار زیادی طراحی شده است و هدیه‌ای بسیار ارزشمند است. برای خرید ظروف نقره‌کاری شده، می‌توانید به نقره‌فروشی‌های بازار وکیل، سرای مشیر و فروشگاه‌های نزدیک آرامگاه حافظ مراجعه کنید.

مراکز خرید شیراز

شیراز مراکز خرید بسیار متنوعی دارد. از بازار و بازارچه‌ها گرفته تا پاساژها و مجتمع‌های تجاری لوکس همگی در شیراز وجود دارند. با خرید تور می توانید به شیراز سفر کنید و برای خرید سوغاتی به تمام این مرکز مراجعه کنید. در ادامه به برخی از مراکز خرید شیراز اشاره خواهیم کرد.

  • بازار وکیل شیراز

این بازار در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری واقع شده است و از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح الی ۱۰ شب فعالیت می‌کند. بازار وکیل ورودی‌های مختلفی دارد که در خیابان‌های زند، لطفعلی‌خان و طالقانی واقع شده‌اند. با اتوبوس‌های شهری می‌توانید به این بازار مراجعه کنید. این بازار علاوه‌براین که یک مرکز خرید است، یک جاذبه گردشگری نیز محسوب می‌شود.

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

  • بازار حاجی شیراز

این بازار در خیابان لطفعلی‌خان زند و پس از سه راه طالقانی قرار گرفته است و از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب فعالیت می‌کند. این بازار سرپوشیده از غرفه‌های متعددی تشکیل شده است و بیش از صدها سال قدمت دارد.

  • اردو بازار

این بازار در منطقه هشت شیراز، خیابان لطفعلی‌خان و محله گود عربان واقع شده است و از هشت صبح تا هشت شب فعالیت می‌کند. این بازار به دوره قاجار مربوط می‌شود و در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. اردو بازار محل عمده فروشی است اما در برخی از غرفه‌های آن می‌توانید سوغاتی‌های محبوب شیراز به صورت تکی نیز خریداری کنید.

  • مرکز خرید سلطانیه

یکی از مراکز خرید لوکس شیراز، پاساژ سلطانیه است که ۹ طبقه و بیش از ۸۰ فروشگاه دارد. در این مجموعه می‌توانید سوغاتی‌های شیرازی را خریداری کنید و در فودکورت آن غذا نوش جان کنید. این مرکز خرید در میدان مطهری و ابتدای قدوسی شرقی قرار گرفته است.

  • مرکز خرید حافظ

یکی دیگر از مجتمع‌های تجاری مدرن در شیراز مرکز خرید حافظ است که در خیابان عفیف آباد واقع شده است. ساخت این مرکز خرید بیش از ۱۰ سال طول کشیده است و امروزه به یکی از مراکز خرید کامل در شیراز تبدیل شده است.

  • مرکز خرید هامون

هامون علاوه‎‌بر فروشگاه‌های متعدد به شهربازی، فودکورت و کافی‌شاپ نیز مجهز شده است و یک مجتمع عالی برای خرید سوغاتی و گشت و گذار محسوب می‌شود. این پاساژ در بلوار ستارخان و نرسیده به چهارراه عفیف آباد واقع شده است.

  • مرکز خرید خلیج فارس

مرکز خرید بزرگ شیراز، خلیج فارس نام دارد که در محور شمالی جاده شیراز به سپیدان واقع شده است. اگر قصد دارید تمامی سوغاتی‌های مورد نظر خودتان را از یک فروشگاه خریداری کنید، مرکز خرید خلیج فارس گزینه مناسبی برای شما است. این مرکز خرید بخش‌های مختلفی همچون رستوران، شهربازی و سالن بیلیارد دارد.

  • از دیگر مراکز خرید شیراز می‌توان به زیتون، ستاره شیراز، عفیف آباد، معالی آباد، آفتاب فارس، نگین فارس و دیگر موارد اشاره کرد.

سخن پایانی

شیراز از آن دسته شهرهای دلنشین و خوش آب و هوا است که سفر به آن به همه افراد پیشنهاد می‌شود. این شهر جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد که با هر سلیقه‌ای که داشته باشید می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. سفر بدون خرید سوغات امکان پذیر نیست. سوغاتی می‌تواند نوعی خوراکی خوشمزه و محلی باشد و یا نوعی صنایع دستی که دوستان و آشناسان شما آن را به عنوان یادگاری نگهداری می‌کنند. این سوغاتی‌ها را می‌توانید از تمامی مراکز خرید شیراز خریداری کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار