کد خبر: ۱۱۴۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴ 18 December 2023

کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از کتابخانه‌های مطرح دنیای اسلام بوده و در بخش‌هایی نیز مجموعه‌ای منحصر به فرد به حساب می‌آید و در فهرست کتابخانه‌های مطرح جهان از آن نام برده شده است.

این کتابخانه که بزرگترین آرشیو تاریخ شفاهی شهری را داراست و قدیمی‌ترین اسناد آرشیوی ایران را در اختیار دارد، برای رسیدن به جایگاه مرجعیت علمی در کشور و منطقه و قرار گرفتن در ردیف پنج کتابخانه معتبر دنیا برنامه‌ریزی کرده و گام‌های موثری را در تحقق این هدف تاکنون برداشته است.

منابع ارزشمند موجود در این کتابخانه که اندیشه‌ها و تفکرات علما و دانشمندان را در خود جای داده مانند پلی است میان ما و نیاکان ما که دانش بشری را بر مبنای اصول و روش‌های اخلاق و اندیشه اسلامی در سیره پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ما یادآوری می‌کند.

ما در مقابل خطاب‌های فرهنگی مقام معظم رهبری خود را مسئول می‌دانیم و گردآوری، سازماندهی و جذب آثار فرهنگی - علمی و در اختیار پژوهشگران گذاردن، در واقع همان پل برای انتقال دانش گذشتگان بر مبنای اصول و اندیشه اسلامی به نسل امروز است که سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای منویات ایشان و با حمایت‌های تولیت معزز آستان قدس رضوی در دستور کار خود قرار داده است.

آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام نماد عینی و عملی ثمرات انقلاب اسلامی است و در کنار توجه به زیر ساخت‌ها و رویکرد‌های اجتماعی، پرداختن به امور فرهنگی و علمی را به عنوان مهمترین ماموریت و رسالت خود قرار داده است.

کتابخانه‌ها هر چقدر در معرض توجه باشند در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی مسیری هموارتر را ایجاد خواهند کرد و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با وجود مخاطب ۴۰ میلیونی وگنجینه نفیس نسخ خطی و چاپ سنگی و ۲۳ هزار نسخه قرآنی می‌تواند مرجع علمی قرآن پژوهی در کشور باشد.

جمع‌آوری آثار، گردآوری و شناسایی آثار وقف شده یکی از محور‌های راهبردی در مجموعه کتابخانه آستان قدس رضوی است که به واسطه آن امروز بعد از گذشت هزار و اندی سال این کتابخانه را به معتبرترین مرکز موقوفاتی جهان اسلام و دنیا مبدل کرده است.

صیانت و نگهداری از آثار در راستای حفظ میراث فرهنگی برای نسل‌های متمادی، دیگر محور راهبردی کتابخانه آستان قدس رضوی است که برای تحقق آن ساخت و افتتاح مخازن جدید کتابخانه آستان قدس رضوی با مساحت ۹۰۰۰ مترمربع رقم خورد که این اقدام امکان نگهداری میلیون‌ها منبع مکتوب تا ۵۰ سال آینده را فراهم آورده است.
تسهیل دسترسی محققان و پژوهشگران به منابع و متون کهن، دیگر اقدام محوری کتابخانه رضوی در راستای شکوفایی این مجموعه است.

طراحی سامانه برای تسهیل دسترسی، اتمام فهرست‌نویسی نسخ خطی در آستان قدس رضوی برای دسترسی محققان و بارگذاری ۲۰هزار نسخه خطی روی سایت کتابخانه آستان قدس و با قابلیت ذخیره‌سازی از جمله اقداماتی است که برای تحقق این مهم صورت گرفته است.

پژوهش، احیاء و تولید دانش، گام چهارم در این حوزه است که در همین راستا کتابخانه آستان قدس رضوی بیش از ۳۰عنوان کتاب منتشر کرده است. برگزاری سه شنبه‌های فرهنگی نیز فرصتی برای داشته‌های منحصر به فرد این کتابخانه هزار سال است که از جمله آن می‌توان به نسخه معروف به «مصحف مشهد رضوی» قرآن نیمه دوم سده نخست هجری اشاره کرد که طی این برنامه در عرصه بین الملل معرفی شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جلال حسینی
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار