کد خبر: ۱۱۲۸۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸ 28 September 2023

روانشناسی خانواده شاد (8 راهکار)

مشاوره روانشناسی خانواده شاد (8 راهکار)

طبیعتا همه افرادی که تشکیل خانواده می دهند دوست دارند خانواده ای شاد و مفرح داشته باشند تا تمام خستگی هایشان به هنگام مشاهده خوشحالی اعضاء خانواده از بین رفته و سرشار از آرامش و حال خوب شوند.

حال قصد داریم به نکاتی بپردازیم و دریابیم که خانواده شاد چه ویژگی هایی را دارند که آن ها را شاد می دانیم؟ در ادامه به این مساله پرداخته و نکات روانشناسی خانواده شاد را بیان می داریم.

منظور از خانواده شاد چیست؟

زمانی که اعضاء خانواده بتوانند حال یکدیگر را بهتر کرده و سبب ایجاد احساس خوب و خوشحالی در ایشان گردند ما می گوییم خانواده ای شاد هستند زیرا می دانند چگونه باید با یکدیگر تعامل برقرار کرده و در کنار هم شاد باشند.

حال آنکه برخی خانواده ها نمی توانند این احساس خوب را در کنار یکدیگر تجربه کرده و مدام با هم در جنگ و نزاع می باشند، این امر می تواند کوچک ترین اعضاء خانواده گرفته تا بزرگترین آنها را در بر بگیرد.

در این شرایط توصیه می شود که حتما از مشاور و روانشناس خانواده خوب کمک گرفته شود تا با بهره مندی از راهنمایی های مناسب توانست نحوه برقراری ارتباط بهتر با یکدیگر را آموخته و در کنار هم احساس شادتری داشت..بدین جهت می توان بر روی لینک قرار داده شده کلیک نموده و این امر را تحقق بخشید.

چگونه خانواده ای شاد شویم؟

بر اساس جلسات مشاوره روانشناسی خانواده شاد، این خانواده دارای ویژگی هایی هستند که سبب گشته در کنار یکدیگر احساس خوبی داشته باشند. از آنجا که اغلب خانواده ها نمی توانند در کنار هم لحظات شاد و خوبی را به دلیل عدم برقراری تعامل صحیح ایجاد نمایند، قصد داریم به برخی از این ویژگی ها که سبب می گردند خانواده ای شاد باشید اشاره نماییم.

روانشناسی خانواده شاد (8 راهکار)

1.اطمینان از دوست داشته شدن

یکی از ویژگی های مطلوبی که خانواده های شاد و موفق دارند این است که به یکدیگر اطمینان می دهند همیشه هم را دوست دارند حتی اگر هر یک از اعضاء خانواده اشتباهی را مرتکب شود میزان علاقه خانواده به وی کم نشده و نیازی به احساس عدم دوست داشته شدن و عدم امنیت در خانه نیست.

بنابراین مشاوره روانشناسی خانواده شاد و موفق این نکته را مهم می دارد که اعضاء خانواده شاد به صورت ملموس هم کلامی و هم رفتاری علاقه خود را به یکدیگر ابراز می دارند.

2.زمان گذاشتن برای یکدیگر

خانواده هایی که شاد و موفق هستند با وجود مشغول بودن زمانشان، اوقاتی را برای یکدیگر در نظر می گیرند. وقت گذرانی هایی که اعضاء خانواده با یکدیگر دارند می تواند در خانه یا حتی خارج از محیط خانه باشد.

عموما یکی از اعضاء بزرگتر خانواده سعی می دارد برنامه ای را برقرار سازد تا در برخی مواقع همه اعضاء دور هم جمع شده و با یکدیگر صحبت کرده یا تفریح کنند..این نیز می تواند در صمیمیت بیشتر اعضاء خانواده تاثیر بسیاری داشته باشد زیرا هر یک از افراد می تواند به صراحت احساسات خود را ابراز نموده و با هر یک از والدین و دیگر اعضاء اوقات خوشی را بگذراند.

3.تقویت مهارت های اجتماعی

روانشناسی خانواده شاد و موفق تاکید می کند که اعضاء خانواده علاوه بر صحبت های خانوادگی سعی کنند در خصوص سایر مسائل فرضا اجتماعی، اقتصادی و..با یکدیگر صحبت کنند تا بدین سبب مهارت های اعضاء خانواده در محیط  بیرون از خانه تقویت گردد مثل تقویت مهارت های اجتماعی، سخنرانی و..

4.اهمیت دادن والدین به خودشان

طبیعتا اگر والدین تمام انرژی خود را صرف رسیدگی به امورات زندگی و خانواده کنند و به خودشان اهمیتی قائل نباشند ممکن است از درون احساس نا امیدی و..گردند زیرا احساس می کنند نمی توانند به آن قدری که باید برای خود وقت گذاشته و از لحظات و زندگی شان لذت ببرند.

روانشناسی خانواده شاد و موفق توصیه می کند والدین همانقدر که برای خانواده و خانه زمان می گذارند برای خودشان هم وقت گذاشته و به احساسات و نیازهایشان بی توجهی نکنند..زمانی که والدین نتوانند نیازهای خود را به خوبی تامین سازند نمی توانند حمایت لازم را از فرزندان خود داشته و به نیازهای آن ها به خوبی پاسخ دهند.

شاید با خود بگویید من اصلا وقت سر خاراندن هم ندارم چه برسد به تفریح و زمان گذراندن با خودم! باید بیان داریم نیاز نیست که حتما اوقاتی طولانی مدت را برای استراحت و تفریح کنار بگذارید می توانید در طول روز حتی برای چند دقیقه تا یک ساعت و..، به خودتان استراحت داده یا به کارهایی که علاقه دارید بپردازید فرضا مطالعه کتاب، تماشای یک قسمت از سریال مورد علاقه تان و..

تنها لازم است برنامه ریزی داشته و در برنامه روزانه تان حتما زمانی را برای خود کنار بگذارید.. این راه را امتحان کنید می توانید نحوه برنامه ریزی تان را تغییر دهید..

روانشناسی خانواده شاد (8 راهکار)

5.اهمیت به کیفیت رابطه با فرزندان

بسیار مهم است که والدین رابطه نزدیک و خوبی با فرزندان خود داشته باشند تا از بروز آسیب های روحی و روانی بر ایشان جلوگیری کنند..لازم است که والدین همیشه گوشی برای شنیدن حرف ها و درد و دل های فرزندان خود داشته باشند.

زمانی که والدین سخت گیر یا منزوی باشند فرزندانشان نمی توانند آنطور که باید خودافشایی کرده و مجبور می شوند احساسات و ناراحتی هایشان را در خود رخیته و سرکوب کنند.

به این دلیل می گوییم وقت گذرانی به صورت جداگانه باشد که شاید فرضا هر یک از فرزندان قصد داشته باشند موضوعی را به پدر یا مادر خود بیان کرده و ساعت ها به صورت منطقی و احساسی با یکدیگر در خصوص موضوع صحبت کنند..حتی والدین هم می توانند در برخی اوقات تنها دو نفره با یکدیگر بیرون رفته و برای هم وقت بگذارند زیرا این می تواند کیفیت رابطه ایشان را افزایش داده و بر شادی و سلامت ارتباط والدین با اعضاء خانواده تاثیرگذار باشد.

بنابراین خوب است که به کیفیت رابطه با تک تک اعضاء خانواده اهمیت داده و اوقاتی را در کنار ایشان سپری نمود.

6.حق انتخاب

مسلما والدینی که حق تصمیم گیری و انتخاب را از فرزندان خود می گیرند به جای تشکیل خانواده شاد نیز خانواده ای غمگین را پرورش می دهند.

بنابراین در روانشناسی خانواده شاد توصیه می گردد که والدین در هر زمان حتی برای پیش بردن امورات خانه از فرزندان خود مشورت گرفته و از انتخاب و تصمیم آن ها مطلع گردند فرضا یکی از رایج ترین مسائلی که سبب ناراحتی بین والدین و فرزندان می شود این است که برخی والدین به جای فرزندانشان برای آنها آینده نگری کرده و رشته تحصیلی شان را انتخاب می کنند.

این نیز شاید در ظاهر نشان دهنده حسن نیت و توجه والدین به فرزندانشان باشد ولیکن در زمانی که فرزند هم به آن حوزه علاقمند باشد..خوب است که والدین در موقعیت هایی که حق انتخاب و تصمیم گیری با فرزندانشان است، به آن ها احترام گذاشته و از ایشان حمایت کنند بدین گونه فرزندانشان بسیار شاد بوده و می توانند برای آینده شان رویاپردازی کرده و امیدوارانه قدم بردارند.

7.مرز بندی کردن

زمانی که والدین سعی کنند برای محافظت از فرزندان خود به آن ها دستور دهند که از برخی کارها اجتناب کرده و..فرزندان احساس پریشانی می کنند زیرا تصور می کنند به عقل و شعور آن ها توهین شده است..

خوب است که والدین به جای دستور دادن تلاش کنند با ارائه توضیحات لازم و توجیه کردن فرزندانشان برخی مرزها را تعیین کنند.

فرضا اگر والدین به سبب نگرانی هایی که دارند علاقه ای به بیرون از خانه بودن فرزندانشان بعد از ساعت 7 الی 8 شب ندارند، خوب است به جای محدود سازی و لحن دستوری، نگرانی های خود را با فرزندانشان در میان گذاشته و با لحنی مهربانانه به توضیح این مساله پرداخته و مرزهای مورد نظر را تعیین کنند.

استدلال آوردن در مرزبندی کردن برای فرزندان بسیار مهم می باشد لذا اگر این چنین نباشد فرزندان به سبب احساس محدود شدن ممکن است دچار آسیب های روحی و حتی افسردگی شوند.

8.اولویت دادن به خانواده

مهم است که همیشه خانواده خود را در اولویت قرار داد..بر اساس روانشناسی خانواده شاد، زمانی که هر یک از اعضاء بیش از کار و تفریح با دوستان و..با خانواده خود وقت بگذرانند نیز آن خانواده بسیار شاد هستند البته در صورتی که کیفیت ارتباطشان در کنار هم بالا بوده و به نیازها و احساسات هم توجه کنند.

اهمیت و اولویت دادن به خانواده می تواند به مرور زمان نتایج خوبی مثل افزایش صمیمیت اعضاء را در بر داشته باشد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار