کد خبر: ۹۲۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴ 17 December 2020

برای بخش‌های مختلف خانه از درب‌های مختلف با جنس و طرح‌های مختلف استفاده می‌شود. انواع درب‌های داخلی عبارتند از: درب چوبی، MDF و HDF  دربهایی که برای دربهای ورودی استفاده می شود درب ضد سرقت و دربهای معمولی چوبی می باشد.

درب‌های چوبی

چوب دارای مقاومت و استحکام بالای است و همچنین به خاطر داشتن نقش و نگار طبیعی در آن، باعث زیبایی فضای داخلی می‌شود. می‌توان از چوب‌های مختلف در ساخت این نوع از درب استفاده کرد. در ساخت درب چوبی از کلاف چوبی به همراه شبکه لانه زنبوری در داخل آن استفاده می‌شود و برای روکش چوب طبیعی قرار می‌گیرد. چوب دارای انواع مختلفی است و هر کدام طرح مخصوص به خود را دارند بر همین اساس از رنگ‌های تیره تا روشن آنها برای خلق طرح‌های متنوع و زیبا استفاده کرد.

استفاده از درب‌های چوبی برای درب‌های داخلی ساختمان پرهزینه است و چوب در برابر رطوبت مقاومت ندارد و خراب می‌شود، بنابراین در جاهایی که رطوبت بالا است، نمی‌بایست از درب‌های چوبی استفاده کرد. به جای چوب می‌توان از MDF استفاده کرد. برای محیط‌های مرطوب استفاده از ورق‌های HDF توصیه می‌شود، زیرا رطوبت بر روی این ورق‌ها تاثیر زیادی ندارد. رویه های ام دی اف برای ساخت درب های ضد سرقت رویه ترک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا از رویه های 8 میل و 10 میل برای شاخت درب ضد سرقت مورد استفاده قرار می گیرد. تولید و ساخت دربهای ضد سرقت ترک با روکش راش و گردو  قابل ساخت و مهیا شدن می باشد.

درب‌های صاف با هسته‌های توخالی یا توپُر تولید می‌شوند و سطح آن‌ها یا رنگ شده یا یک روکش چوبی در آن به کار می‌رود. معمولا این نوع درب‌ها ارزان‌ترین آن‌ها بوده و بسیار مناسب خانه‌های مدرن هستند. معمولا قیمت درب‌های توخالی ارزان‌تر از درب‌های چوبی توپر محسوب می‌شود، اما ویژگی بارزی که آن‌ها را جذاب می‌کند، طراحی بسیار ساده و بدون جزییات‌شان است. همین ویژگی درب‌های چوبی مدرن را برای اکثر خانه‌های ایرانی مناسب خواهد کرد.

انواع مدل درب چوبی در دکوراسیون خانه

 

درب‌های تک پنلی در دکوراسیون منزل

درب‌های تک پنلی معمولا برای خانه هایی استفاده می‌شوند که وسایل آن دستی ساخته شده است. اما کاربرد زیاد آنها در خانه از زیبایی منزلتان می‌کاهد. فقط یک یا دو عدد از این درب‌ها می‌توانند به خانه شما شخصیت دهند. از این درب‌ها بیش‌تر در سبک‌های تلفیقی و سبک کوچ‌نشینی اسپانیایی استفاده می‌شود.

درب های چوبی دو پنلی ساده

تنوع در درب‌های دو پنلی بسیار زیاد است. این نوع خاص، با یک ضلع قوسی در پنل بالایی در خانه‌های فرانسوی و سبک تلفیقی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. درب‌های چوبی دو پنلی یادآور درهای خانه‌های روستایی و مزرعه‌ای بوده که ریشه شان به سیستم کام و زبانه نجاری در نردبان‌های قدیمی و درهای ریلی باز می‌گردد، اما به عنوان یک مدل پرطرفدار در خانه‌های ایرانی دیده می‌شود. این نکته مهم می باشد که ساخت درب ضد سرقت که به صورت متداول در ایران انجام می شود معمولا در کارخانجات تولید کننده درب ضد سرقت بصورت تخت با بدون انحنا انجام می شود.

درب های چوبی سه پنلی در دکوراسیون منزل

از درب‌های سه پنلی در اکثر سبک‌های دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. درب‌های چوبی سه پنلی که بسیار مستحکم و زیبا هستند مناسب خانه‌هایی با دکوراسیون سنتی و کلاسیک هستند.

درب‌های چوبی چهار پنلی در دکوراسیون منزل

درب‌های چهار پنلی از دیگر انواع درب‌های مورد استفاده در سبک کلاسیک هستند. احتمال این‌ که در خانه دارای درب‌هایی با چارچوب‌های قوسی باشید بسیار کم است اما اگر خواستید این درب‌ها را تعویض کنید، درب‌های چهار پنلی انتخاب بسیار خوبی برای چنین چارچوب‌هایی خواهند بود. این درب چوبی چهار پنلی بسیار مناسب خانه‌هایی با سبک معماری ایتالیایی است. درب‌های چوبی پنج پنلی و شش پنلی هم در بازار موجود است که هر کدام آن‌ها برای یک نوع دکوراسیون خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درب تمام چوب تماماً از چوب تشکیل شده و کاملاً توپراست.  نظیر درب تمام چوب روسی‌، درب تمام چوب راش و ... این درب‌ها از استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به درب روکشی برخوردارند و از این رو به عنوان درب‌های ورودی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما از معایب این نوع درب‌ها قیمت نسبتاً بالای آنها بود، ضمن اینکه در مقابل شرایط جوی حساس بوده و نحوه نگهداری این نوع درب‌ها در دوام آنها بسیار تأثیرگذار خواهد بود. درب اتاقی را می‌توان روی چهاچوب فلزی اتاقی هم نصب نمود.

درب ورودی ساختمان به صورت قابل ملاحظه‌ای بر روی زیبایی داخلی و خارجی ساختمان داشته و اصولاً طرح چوب این زیبایی را دو چندان می‌کند. موضوع دیگر امنیت درب ورودی ساختمان است. درب ورودی ساختمان اصلی‌ترین راه دسترسی  به ساختمان محسوب می‌شود و ایمنی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. پس در انتخاب درب ورودی ساختمان توجه داشته باشید که در کنار در نظر گرفتن زیبایی، از امنیت آن نیز مطمئن شوید. لذا معمولاً از درب ضد سرقت برای درب ورودی استفاده می‌شود.

اما در صورت عدم استفاده از درب ضد سرقت، لازم است توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از درب های روکش دار به عنوان درب ورودی استفاده نکنید، زیرا این درب‌ها نمی‌توانند فاکتورهای موثر در  انتخاب درب ورودی واحد های مسکونی را برآورده سازند. درب چوبی ورودی ساختمان بهتر است از نوع تمام چوب، که استحکام و مقاومت بالاتری را دارند، انتخاب گردد.

آشنایی با خصوصیات درب‌ها

درب چوبی اتاق یا درب اتاقی نقش مهمی در طراحی و زیبایی ساختمان و ساز دارد. درب چوبی ساختمان مزایا و ویژگی‌های بسیاری دارد که ما را برای خرید آن ترغیب می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل تنوعی است که به دلیل جنس چوب درب اتاق ایجاد شده است. انتخاب درب چوبی اتاق مناسب که دارای کیفیت بالا باشد و همرنگ با رنگ خانه و اتاق‌ها باشد، می‌تواند زیبایی خانه شما را چند برابر کند. درب اتاق باید محکم و توپر باشد، تا هم دارای عمر زیاد و استحکام بالا و هم محافظ خانه شما باشد. درب چوبی ارزان‌تر، دارای عمر و استحکام کمتری هستند. درب اتاق می‌تواند جنس‌های مختلفی داشته باشند. درب‌های اچ دی اف دارای استحکام و زیبایی بیشتری نسبت به درب‌های ام دی اف هستند. درب اتاقی ملامینه هم یکی از انواع درب داخلی ساختمان است که طرفاران خاص خود را دارد.

مهم‌ترین نقش درب‌ها جلوگیری از ورود نا خواسته افراد به خانه و حفاظت از اعضای خانواده و وسایل است. برای جلوگیری از ورود سارقان به محیط خانه می‌بایست نکات ایمنی لازم برای ساخت درب‌های مستحکم را در نظر گرفت .
یکی از نقطه ضعف درب‌ها شیشه ها ،لولا ها و قفل ها هستند. قاب‌های درب با ضخامت چهل میلی‌متر یا بیش‌تر بدون مواد پر کننده برای جلوگیری از ورود سارقان مناسب خواهند بود. بنابراین با انتخاب درب چوبی محکم ایمنی خانه تضمین می‌شود. امنیت درب‌ها با ملزومات اضافی مانند لولا و قفل به مراتب بیش‌تر می‌شود .
قاب‌های شیشه‌ای یکی دیگر از نقاط ضعف درب هاست و نیاز به ایمن سازی بیش‌تری دارد. یکی از راه‌های جلوگیری از شکستن درب‌های چوبی استفاده از شیشه‌های ایمنی، لولاها و قفل‌های خودکار است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار