اگر می‌خواهید محتواهای‌تان را اصولی‌تر و اثربخش‌تر تولید کنید؛ حتماً تا انتها متن زیر بخوانید.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷ 06 June 2024

جذب مخاطب هدف با کپی‌رایتینگ و اصول آن در تولید محتوا

در فضایی که محتواها مدام در حال رشد هستند؛ ترجیح کاربران تنها کلیک روی محتواهای ترغیب‌کننده و جذاب است. روش‌های گوناگونی برای ایجاد این نوع محتوا وجود دارد. در این بین، استفاده از کپی‌رایتینگ و اصول آن در تولید محتوا یکی از بهترین روش‌هاست. در متن زیر با واژه‌ی کپی‌رایتینگ، اصول و تکنیک‌های مؤثر آن بیشتر آشنا می‌شوید. اگر می‌خواهید محتواهای‌تان را اصولی‌تر و اثربخش‌تر تولید کنید؛ حتماً تا انتها متن زیر بخوانید.

کپی‌رایتینگ چیست؟

قبل از اینکه به سراغ ارتباط کپی‌رایتنگ و تولید محتوا بروید، با مفهوم این واژه‌ی به ظاهر عجیب‌وغریب آشنا شوید. Copywriting از دو واژه‌ی کپی و رایتینگ تشکیل شده است. کپی یا کاپی به متنی می‌گویند که توانایی ترغیب مخاطب به انجام کاری را دارد. پس مفهوم کپی‌رایتینگ به نوشتن متن‌های ترغیب‌کننده اشاره می‌کند. در زبان فارسی این واژه را به تبلیغ‌نویسی هم ترجمه کرده‌اند؛ اما باید بدانید که کپی‌رایتنگ فقط مخصوص تبلیغ‌نویسی نیست! شما برای اینکه بتوانید مخاطب را به گذاشتن یک کامنت یا دنبال‌کردن یک پیج ترغیب کنید؛ باز هم دست به دامن تکنیک‌ها و اصول کپی‌رایتنیگ خواهید شد. در واقع بخشی اعظمی از مدیریت شبکه‌های اجتماعی و سایت، به نوشتن متن‌های ترغیب‌کننده و پیروی از این اصول مربوط می‌شود. در ادامه شما با تمام اصول مشترک بین کپی‌رایتینگ و تولید محتوا آشنا می‌شوید.

شناخت درست پرسونا در کپی‌رایتینگ و اصول آن در تولید محتوا

مخاطب شما کیست و با چه زبانی حرف می‌زند؟ این اولین سؤالی است که باید در کپی‌رایتینگ و البته تولید محتوا از خودتان بپرسید. تا ندانید که برای چه کسی قصد تولید محتوا دارید؛ نمی‌توانید به او نزدیک شوید. این کار چطور انجام می‌شود؟ شما باید مخاطب را از نظر جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و اجتماعی، میزان درآمد و حتی سبک زندگی بشناسید. علایق و آرزوهای او را بررسی کنید و متوجه شوید در چه کانال‌هایی بیشتر حضور دارد. با این کار، زبان و مکان درست برای صحبت‌کردن با او را پیدا کرده‌اید.

جذب مخاطب هدف با کپی‌رایتینگ و اصول آن در تولید محتوا

نوشتن تیترهای ترغیب‌کننده، امکانی قدرتمند جذب مخاطب

پست شما در سیل عظیم پست‌های اینستاگرامی، لینک نوشته‌تان در صفحه گوگل در بین ده لینک دیگر و محتوای پادکست‌تان در کست‌باکس، تنها چند ثانیه برای جذب مخاطب شانس دارد. اگر این چند ثانیه از دست برود؛ احتمالاً رقیب شما این فرصت را می‌دزد. در این چند ثانیه تنها تیتر محتوای شما دیده می‌شود. اصول کپی‌رایتینگ در این بخش کمک می‌کنند تا در مدت زمانی کمی مخاطب هدف‌تان را جذب کنید. از تکنیک‌های زیر در نوشتن تیتر محتوا کمک بگیرید:

  • از اعداد استفاده کنید. اعداد در لحظه ذهن مخاطب را درگیر می‌کنند و منجر به جذب مخاطب خواهند شد.
  • تیترهای سؤالی بنویسید. در این نوع تیترها دقیقاً دغدغه و سؤال مخاطب را مطرح کنید. از این روش می‌توانید به نقطه‌ی دلخواه‌تان برسید. برای مثال تیتر تولید محتوا چیست در عین سادگی، قدرت جذب بالایی دارد. به این دلیل که مخاطب می‌داند در مقاله‌ای با این عنوان به پاسخ سؤالش می‌رسد.
  • به مخاطب در تیتر چیزی را امر کنید! کمک‌گرفتن از تیترهای امری مثل «در سی روز هزار فالوئر جذب کن» باعث درگیری بیشتر مخاطب با محتوا می‌شود.
  • احساساتی مثل ترس را در تیتر زنده کنید. «با انجام این کار، در 5 روز ورشکسته می‌شوید!» مخاطب شما با دیدن این تیتر، برای دنبال‌کردن محتوا و فهم علت ورشکستی در 5 روز کنجکاو می‌شود.
  • منفعت را در تیتر نشان دهید. به مخاطب‌تان بگویید با خواندن یا دیدن محتوا شما چه اتفاقی برایش رخ می‌دهد. برای مثال، مخاطب شما ممکن است با دیدن محتواتان درباره‌ی فتوشاپ، راحت‌تر عکس‌ها را روتوش کند.

کال تو اکشن اصولی، پرتاب تیر آخر به قلب مخاطب

در چرخه‌ی هر محتوایی عبارتی به اسم کال تو اکشن یا CTA را می‌بینید. کال تو اکشن، به زبان ساده دعوت به اقدام برای انجام خواسته‌ی شما از سمت مخاطب است. می‌خواهید مخاطب روی دکمه‌ای کلیک کند؟ در یک کال تو اکشن مؤثر، این موضوع را با او مطرح کنید! در صفحات محصول و محتوای بلاگ، این موضوع پررنگ‌تر می‌شود. شما بعد از نوشتن توضیحات مختلف درباره‌ی محصول و خدمت‌تان نمی‌توانید مخاطب را به امان خدا رها کنید. باید به او راهی برای خرید یا ارتباط با خودتان بدهید. با این حال، همه‌ی کال تو اکشن‌ها موفق نیستند. با کپی‌رایتنگ و اصول آن در تولید محتوا میزان موفقیت و ترغیب‌کننده‌بودن کال تو اکشن خود را بیشتر می‌کنید. اصول زیر را در هنگام نوشتن کال تو اکشن در نظر داشته باشید.

  • فوریت ایجاد کنید: همیشه یادتان باشد که مخاطب از احساس شکست بیزار است. پس شما باید به او این پیغام را برسانید که اگر محصول شما را در عرض دو روز اول نخرید و کد تخفیف را از دست بدهد؛ یک شکست بزرگ را تجربه کرده است.
  • واضح بنویسید: مخاطب شما یک آدم فضایی نیست. به زبان انسان و ساده با او حرف بزنید. خواسته‌تان را در هاله‌ای از ابهام و کلمات فراوان و پیچیده قرار ندهید.
  • اقدام خواسته‌شده را یک بار در متن رها نکنید: در صفحات محصول این نکته بسیار مهم است. شما در تولید محتوا این صفحات، اطلاعات گوناگونی به مخاطب می‌دهد. مخاطب شما ممکن است در لحظه‌ی اول تنها با خواندن توضیحات یک محصول مجاب به خرید نشود؛ اما دیدن نظرات مشتریان او را برای خرید مشتاق کند. در این حالت، اگر یک دکمه‎ هم بعد از نظران داشته باشید؛ احتمال خرید را افزایش داده‌اید.

جذب مخاطب هدف با کپی‌رایتینگ و اصول آن در تولید محتوا

استفاده از تکنیک‌های کپی‌رایتینگ، افزایش شانس دیده‌شدن محتوا

در دنیای کپی‌رایتینگ فرمول‌ها و تکنیک‌های بسیاری خلق و کشف شده‌اند. برای تولید محتوا باید تکنیک‌هایی مثل ایدا را از دنیای کپی‌رایتینگ قرض بگیرید. ایدا((AIDA از چهار بخش آگاهی (Awareness)، علاقه (Interest)، تمایل (Desire) و اقدام (Action)تشکیل شده است. برای اجرای این تکینک، ابتدا نظر مخاطب خود را جلب می‌کنید. این کار را می‌توانید یا یک تیتر کنجکاوکننده انجام دهید. برای مثال شما یک شرکت دیجیتال مارکتینگ هستید و درباره‌ی سئو محتوا تولید کرده‌اید. برای تیتر از عبارت « 3 روش اصولی برای موفقیت در سئو» استفاده می‌کنید.

حال که مخاطب‌تان برای کشف روش‌ها کنجکاو شد؛ باید در او علاقه ایجاد کنید. ایجاد علاقه در جهت خواندن ادامه‌ی متن و همراه‌شدن با شماست. مثلاً داستان مشتری خود را بگویید که در شش ماه در چند کلمه کلیدی به رتبه‌ی یک گوگل رسید. با این کار مخاطب به خواندن ادامه‌ی متن علاقه پیدا می‌کند. چون خود او هم می‌خواهد به جایگاه مشتری مطرح‌شده برسد. در بخش سوم تکینک ایدا باید میل و تمایل ایجاد کنید. با جلب اعتماد و ارائه‌ی محتوا مفید این اتفاق رخ می‌دهد. در آخر هم، از مخاطب چیزی بخواهید. مثلاً او را تشویق کنید تا پست شما را لایک کند یا برای دیگران بفرستد.

اصول کپی‌رایتنگ، عامل موفقیت بیشتر محتوا

بسیاری از افراد، لزومی به یادگیری کپی‌رایتینگ تولید نمی‌بینید. تصور آن‌ها این است که کپی‌رایتینگ تنها در تبلیغ‌نویسی به‌کار می‌آید. اما همان‌طور که در این متن دیدید، تکنیک‌های تیترنویسی، نوشتن کال تو اکشن و حتی فرمول‌هایی مثل ایدا در تولید محتوا شما را چند درجه ارتقا می‌دهند. این تکنیک‌ها تنها به همین جا ختم نمی‌شوند. بسیاری از روش‌ها و اصول کپی‌رایتینگ را تنها متخصصان می‌دانند و با کمک همین اصول، می‌توانند برای شما محتوای اثربخش خلق کنند. متخصصان راژکس در بخش مشاوره و تولید محتوا همراه شما هستند. این مشاوران با بررسی کانال‌های شما برای تولید محتوا، طراحی کمپین‌ها و ارائه‌ی تکینک‌های مؤثر کپی‌رایتینگ در تولید محتوا به رشد شما در فضاهای مختلف کمک خواهند کرد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار