رئیس منطقه حفاظت‌شده منطقه پرور مهدیشهر :

برپایی چادرهای گاوبانگی و حفاظتی در منطقه حفاظت شده پرور

به گزارش تابناک سمنان ،رئیس منطقه حفاظت‌شده منطقه پرور مهدیشهر از برپایی چادر حفاظتی در جهت حفظ گونه با ارزش مرال (گوزن سرخ)، در فصل جفتگیری و همچنین کنترل شکار غیرمجاز و حمایت از حیات‌وحش در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۵۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ 16 September 2018
به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان سمنان، عباس زارع ،رئیس منطقه حفاظت‌شده منطقه پرور مهدیشهر در رابطه با اجرای این طرح اضافه کرد: کارشناسان و مامورین اجرایی محیط زیست این شهرستان با همکاری NGO ها و دوستداران محیط زیست از سراسر کشور در طول مدت یک ماه در  ۳ عدد چادر که در مناطق جنگلی استان سمنان برپا شده است، مستقر گردیدند. این افراد به صورت شبانه‏روزی از زیستگاه این حیوان مراقبت به عمل می‏آورند تا شکارچیان کمتر بتوانند وارد منطقه شوند و محیطی امن را برای این گونه ارزشمند جانوری فراهم آوردند.
زارع در پایان از کلیه علاقه مندان و داوطلبین شرکت در این طرح تشکر و قدردانی کرده و خواستار همکاری کلیه دوستداران طبیعت در سال های آینده شد.
گفتنی است: در ایران سه نوع گوزن زندگی می‏کند: گوزن زرد، شوکا و مرال. مرال بزرگ‏ترین نوع گوزن است که در برخی نقاط به آن گاو کوهی هم می‏گویند. زیستگاه مرال، بزرگ‏ترین نوع گوزن، در رشته ارتفاعات البرز بوده و ارتفاعات شمال استان سمنان و منطقه حفاظت شده پرور یکی از مهمترین زیستگاه های گونه های شوکا ومرال می باشد و گاو بانگی اصطلاحی است که در مورد فصل جفت‏گیری مرال‌ها به‌کار برده می‌شود. فصل جفت‏گیری مرال‏ها معمولاً از ١۵ شهریورماه تا ١۵ مهر ماه است. در این زمان مرال‏های نر با صدای غرش و سپس تعقیب کردن همدیگر و نمایش شاخ و شاخ به شاخ شدن با مرال‏های نر دیگری که به قلمرو آنها وارد می‏شوند، به نوعی مبارزه می‏پردازند تا برای تسلط قلمرو و هم‏چنین دوران جفت‏گیری با مرال‏های ماده آماده شوند.
در فصل جفت‏گیری، گوزن‏ها کمتر مسئله‏ی حفاظت از خودشان را مد نظر می‏گیرند. شکارچیان از این شگرد استفاده می‏کنند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گوزن‏های نر، که معمولاً از ابزاری لوله مانند مثل شاخ کل ِ بز استفاده می‏شود توجه گوزن نر را به خود جلب می‏کنند. گوزن نر با خیال اینکه گوزن نر دیگری وارد قلمرو او شده است به طرف صدا می‏رود و شرایط را برای شکارچی بی‏رحم آماده می‏کند تا او را به آسانی و با شلیک گلوله‏ای هلاک کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار