معاون وزیر جهاد کشاورزی در سمنان:

خودکفایی گندم در تأمین امنیت غذایی کشور مهم است؛ افزایش تولید گندم در کشور

گروه استان‌ها- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با بیان اینکه خودکفایی گندم در تأمین امنیت غذایی کشور مهم است؛ گفت:باید رد شرایط سخت نیز امنیت غذایی مد نظر قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹ 01 October 2024

خودکفایی گندم در تأمین امنیت غذایی کشور مهم است؛ افزایش تولید گندم در کشور

به گزارش خبرنگار تابناک سمنان، علیرضا مهاجر در گردهمایی آغاز کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و تبیین سیاست‌های سال جدید زراعی با بیان اینکه امنیت غذایی بسیار مهم است گفت: باید در شرایط سخت به تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی توجه ویژه داشت.
وی با اشاره به ازایش تولید گندم در کشور گفت: از زحمت کشاورزان نبود به این مهم دست پیدا نمی‌کردیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در خاورمیانه همیشه خشکسالی وجود داشته است و فقط مختص امروز نیست؛ گفت: باید بتوانیم در شرایط خشکسالی رزق جامعه را تأمین کنیم.
مهاجر با بیا اینکه تأمین محصولات استراتژیک بسیار حائز اهمیت است گفت: گندم به عنوان یک محصول استراتژیک می‌تواند روزی به حربه و عامل فشار دشمنان علیه کشورمان تبدیل شود و از این رو تولید و خودکفایی گندم و همه محصولات کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی کشور مهم است.
وی خاطرنشان کرد: باید امنیت نسبی غذایی در کشور ایجاد شود و بر این اساس کار کشاورزان در کشور مقدس و قابل احترام است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: در سه سال گذشته تا امروز به تدریج خشکسالی در کشور وجود داشته است، اما روند رو به افزایش تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم همچنان پابرجا مانده است.
مهاجر با اشاره به نقش کشاورزان در این زمینه افزود: اگر کشاورزان به مزارع خود رسیدگی نکرده و سر کار خود نبودند علیرغم همه بارش‌ها و رحمت الهی شاهد این افزایش تولید نبودیم.
وی گفت: امروز عرصه تأمین غذا به میدان مبارزه با دشمن بدل شده است و وظیفه وزارت جهاد کشاورزی باز کردن گره‌های مشکلات کشاورزان است و باید به دنبال آن باشیم که همه محصولات کشاورزی مورد نیاز در داخل کشور تولید شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: باید در عین حال توجه کنیم که برای تولید محصولات کشاورزی تا حد ممکن در مصرف آب صرفه‌جویی شود.
مهاجر با اشاره به شرایط خاص کشور از نظر کم آبی اضافه کرد: باید برای مواجهه با کم آبی در بخش کشاورزی به سمت رعایت الگوی کشت، استفاده از بذر‌های مقاوم به شوری و خشکی و ناملایمات جوی حرکت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا تأمین و تخصیص به موقع کود‌های شیمیایی مورد نیاز به ویژه کود پتاس ضروری است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: ما می‌توانیم با علم و تجربه و دلسوزی قسمت زیادی از مشکلات موجود در بخش کشاورزی را پشت سر بگذاریم.
مهاجر با اشاره به وسعت زیاد استان سمنان و نقش مهمی که می‌تواند در تولید محصولات کشاورزی ایفا کند افزود: نباید از نقش ارزشمند استان سمنان در تولید محصولات کشاورزی حتی در شرایط اقلیمی فعلی گذشت.
وی با تأکید بر لزوم افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم گفت: به طور مثال تولید گندم آبی در اراضی کشاورزی نباید کمتر از ۸ تن باشد و اگر اینطور باشد قطعا مشکلی در روند تولید وجود دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اشاره به پراکندگی و کوچک‌تر شدن اراضی کشاورزی به عنوان یکی از مشکلات این بخش تصریح کرد: یک پارچه‌سازی اراضی کشاورزی سیاست مهم وزارت جهاد کشاورزی است.
مهاجر به اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح می‌تواند به خودکفایی کشور در تولید محصولات کشاورزی کمک کند.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار