رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی:

پایش و رصد آفات بخش کشاورزی در کشور؛ کمبودی در آفت‌کش‌ها در کشور وجود ندارد

گروه استان‌ها- رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم مانیتورینگ (پایش) و رصد آفات گفت: با رصد مستمر وجود آفات می‌توان به موقع برای مبارزه اقدام کرد.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶ 01 October 2024

پایش و رصد آفات بخش کشاورزی ضروری است

به گزارش خبرنگار «تابناک سمنان»، مریم جلیلی مقدم بعد از ظهر امروز در گردهمایی آغاز کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و تبیین سیاست‌های سال جدید زراعی اظهار داشت: سازمان حفظ نباتات متولی مدیریت کنترل آفات برنامه‌ریزی و سیاست گذاری در این حوزه برای اراضی کشاورزی کشور است.
وی با اشاره به اهمیت رصد و مبارزه با آفات بخش کشاورزی در کشور برای سال جدید زراعی گفت: هیچ کمبودی در زمینه نهاده آفت‌کش برای کشت پاییزه وجود ندارد.
رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز کشور پدیده تغییر اقلیم، افزایش دما، گرمایش زمین و تغییر روند بارندگی مواجه است گفت: این عوامل بر روی اکوسیستم زراعی و باغی و آفات و بیماری‌ها اثرگذار بوده و سبب کاهش سیکل زندگی و افزایش جمعیت آفات می‌شود.
جلیلی مقدم با تأکید بر اینکه با نسخه‌های ۲۰ سال گذشته مدیریت آفات امکان‌پذیر نیست؛ گفت: سازمان حفظ نباتات با کمک ظرفیت‌های مختلف و از جمله مؤسسات تحقیقاتی رویکرد تغییر و به روز‌رسانی دستورالعمل کنترل آفات را در دستور کار دارد.
وی با بیان اینکه برای کنترل آفات گندم و جو هشت هزار و ۵۰۰، تن انواع آفتکش‌ها، پنج هزار و ۱۰۰ تن علف کش و یکهزار، ۴۰۰ تن حشره کش و ۲۰۰ تن قارچ کش نیاز داریم گفت: تمامی این نهاده‌ها در داخل کشور وجود دارد و در حدود ۱۰ هزار تن موجودی آفت کش داریم.
رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: همچنین در حال حاضر هفت هزار و ۵۰۰ تن آفت‌کش نیز در شرف ترخیص است؛ افزود: خوشبختانه کمبودی از نظر نهاده آفت‌کش در سطح کشور وجود ندارد.
جلیلی مقدم بر ضرورت استفاده از بذور گواهی شده و کاهش خود مصرفی در مدیریت آفت تأکید کرد.
وی با بیان اینکه تغذیه در سطح مقاومت گیاه درباره بیماری‌ها بسیار مؤثر است گفت: کود‌های پتاسه و فسفاته نیز از جمله مواد لازم برای گیاه هستند و بر روی سیستم ایمنی گیاه و مقاومت در برابر آفات مؤثر است.
رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کشت ارقام مقاوم یا متحمل برای مقابله با تغییر اقلیم جدی است و باید به آن توجه شود.
لزوم مانیتورینگ و رصد آفات
رئیس سازمان حفظ نبادات وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم مانیتورینگ و رصد آفات تأکید کرد و گفت: در حوزه کنترل آفت مانیتورینگ و مدیریت آفات و کنترل به موقع بسیار حائز اهمیت است.
جلیلی مقدم با اشاره مدیریت مناسب درباره آفت پروانه برگخوار پاییزه گفت: این آفت فرامرزی بوده و در سه سال گذشته ۱۵۰ کشور دنیا و کشور‌های همسایه درگیر این آفت شدند.
وی افزود: البته این آفت در کشور ما با مانیتورینگ دقیق هیچ خسارتی ایجاد نکرد به ویژه در محصول گندم که میزبان اصلی این آفت است.
رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد باید مانیتورینگ جدی و مستمر انجام شود تا بتوان به موقع واکنش نشان داد.
انتهای پیام/ع

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار