کد خبر: ۱۱۱۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱ 01 August 2023

سن مناسب برای کاشت موی طبیعی

در صورتی که به ریزش مو مبتلا هستید، نگران نباشید. راه‌های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد. در گام اول باید علت ریزش مو مشخص شود. پس از آن باید از روش‌های درمانی صحیح برای رفع آن استفاده کرد. استفاده از برخی داروها و روش‌های غیرتهاجمی مانند مزوتراپی در تقویت فولیکول‌های مو و افزایش احتمال رویش مجدد آنها موثر است. اما اگر پس از توقف ریزش مو استفاده از روش‌های درمانی کمکی به رویش مجدد موی شما نکرد، کاشت مو تنها راه خواهد بود. سن مناسب کاشت مو در افراد مختلف متفاوت است. همان‌طور که گفتیم باید دوره درمانی برای رفع ریزش انجام شود. اما متخصصین اواخر دهه سوم زندگی را زمان مناسبی برای کاشت مو می‌دانند.

کاشت مو چیست؟

کاشت مو یک عمل زیبایی غیرتهاجمی است و به انتقال مو از سر یا سایر نقاط بدن به قسمت میانی یا جلویی سر فرد گفته می‌شود. قسمتی از سر یا بدن که برای استخراج فولیکول‌های مو انتخاب می‌شود بانک مو و محل انتقال فولیکول‌ها ناحیه پیوند نام دارد. عمل کاشت مو با توجه به حجم ریزش موی فرد بین 4 تا 8 ساعت طول می‌کشد. این عمل بدون بیهوشی انجام شده و با استفاده از داروهای بی‌حس‌کننده بانک و ناحیه پیوند بی‌حس می‌شود.

مراحل کاشت مو با استخراج فولیکول‌ها از بانک موی افراد آفاز می‌شود. پس از آن متخصص گرافت‌ها را برای انتقال آماده می‌کند. استخراج مو به دو صورت انجام می‌شود. در روش اول جراح برشی نواری در پشت سر ایجاد کرده و پس از برداشت گرافت‌ها ناحیه موردنظر را بخیه می‌زند. در روش دوم بدون ایجاد برش، تارهای مو به صورت جداگانه استخراج می‌شود. روش دوم طولانی‌تر از روش اول است. انتخاب روش مناسب کاشت مو برعهده جراح بوده و با توجه به شرایط فیزیولوژی بدن شما صورت می‌گیرد.

کاندید مناسب کاشت مو

ریزش مو یا طاسی تاثیر منفی در اعتمادبه‌نفس افراد دارد. روش پیوند مو برای حل این مشکل و احیای مجدد موهای ازدست‌رفته مفید است. اما تمام افرادی که به این عارضه دچار می‌شوند کاندید مناسبی برای پیوند یا کاشت مو نیستند.

کاندیدهای مناسب پیوند مو عبارتند از:

  • افرادی که بخشی از موهای خود را از دست داده‌‌اند و به طاسی کامل یا موضعی در سر دچار هستند.
  • بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک می‌توانند برای حل مشکل خود از کاشت مو کمک بگیرند.
  • افرادی که در اثر سانحه یا سوختگی بخشی از موی خود را از دست داده‌اند.
  • افرادی که با استفاده از سایر روش‌های درمانی جواب مثبتی نگرفته‌اند.
  • افرادی که دلیل ریزش موی آنها هورمونی یا ژنتیکی است.
  • خانم‌ها یا آقایانی که پیشانی بلندی دارند و به‌صورت ارثی خط رویش موی آنها بالاتر از حد معمول است.

سایر عواملی که در انتخاب کاندید مناسب اهمیت بالایی دارد شامل موارد زیر است:

  • فرد باید در محدده سنی مناسب قرار داشته باشد. افراد در بازه سنی ۲۵ تا ۶۰ سال می‌توانند کاندید پیوند مو باشند.
  • برای افزایش بیشتر تاثیر پیوند گرافت‌های مو شناخت نوع عارضه و اتمام دوره درمان مقدماتی مهم است.
  • نوع مو، الگوی ریزش، رنگ موها و محل زخم یا سوختگی در انتخاب کاندید و سن مناسب کاشت مو اهمیت دارد.
  • در نهایت، فرد باید انتظاراتی واقع‌بینانه از کاشت مو داشته باشد.

سن مناسب برای کاشت موی طبیعی

سن مناسب کاشت مو

زمانی که صحبت از درمان ریزش مو می‌شود سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر این روش درمانی در زمان مناسب انجام نشود، احتمال دستیابی به نتیجه ایده‌آل غیرممکن یا دشوار خواهد بود. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد حدود دو سوم افراد (غالبا مردان) عارضه ریزش شدید مو را تجربه می‌کنند. با این حال، علت و الگوی ریزش در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. اگر این مشکل در اوایل دهه سوم زندگی و حدود 20 سالگی رخ دهد، می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد.

سن کاشت مو با توجه به شریط فیزیولوژیکی متقاضی و دوره لازم برای درمان دلیل اصلی با یکدیگر متفاوت است. ابتدا باید دلیل اصلی مشکل رفع شود. اگر ریزش مو برطرف نشود حتی پس از کاشت همچنان شاهد ریزش و طاسی خواهیم بود. با این حال، متخصصین زیبایی افرادی که در سنین بالای 25 سال قرار دارند را برای کاشت مناسب می‌دانند. اما نتایج نشان می‌دهد کاندیدهایی که عمل پیوند مو را در سن 27 سالگی انجام می‌دهند به بهترین نتیجه دست خواهند یافت.

عوامل موثر در هزینه کاشت مو

انتخاب سن مناسب کاشت مو و استفاده از تکنیک‌های مدرن در پیوند مو موفقیت این روش را افزایش داده است. امروزه، می‌توان گرافت‌ها را با با تراکم بالاتری کاشت. تعداد جلسات پیوند کاهش یافته و نتایج آن نیز کاملا طبیعی و دائمی است. این عوامل در کنار هم بر هزینه نهایی کاشت مو تاثیر دارد. برای محاسبه هزینه کاشت مو باید به مجموعه‌ای از پارامترها توجه کرد. مهم‌ترین موارد عبارتند از:

  • درجه طاسی: هزینه نهایی کاشت مو رابطه‌ای مستقیم با درجه طاسی فرد دارد. هرچه حجم ریزش مو و شدت طاسی بیشتر باشد، عمل طولانی‌تر و هزینه کاشت نیز بالاتر خواهد بود.
  • ساعات یا تعداد جلسات: طول این عمل معمولا بین 4 تا 8 ساعت است. اما شدت جراحت یا طاسی در موارد زیاد می‌تواند عمل را طولانی‌تر کرده و در برخی موارد پزشک پیوند را در چندین جلسه انجام خواهد داد. این مورد نیز بر افزایش هزینه تاثیر دارد.
  • تعداد گرافت‌ها: عامل مهم دیگر در محاسبه هزینه کاشت و تعداد گرافت‌های پیوندی است. افرادی که شدت طاسی بیشتری دارند به گرافت های بیشتری نیازمند هستند. از سوی دیگر، افرادی که علاقه دارند تراکم موهای خود را افزایش دهند نیز به گرافت بیشتری نیاز دارند.
  • روش کاشت: در سن مناسب کاشت مو برای پیوند از دو روش FUT و FUE استفاده می‌شود. این دو روش از نظر نحوه استخراج فولیکول‌ها و انتقال با یکدیگر متفاوت است. پزشک پس از بررسی وضعیت متقاضی روش مناسب را انتخاب می کند.
  • مهارت جراح و نوع کلینیک: تجربه و مهارت جراح و نوع تجهیزات برای پیوند فولیکول‌ها در محاسبه هزینه نهایی عمل کاشت موثر است. البته هرگز به‌منظور کاهش هزینه ها افراد بی‌تجربه یا سالن‌های غیراستریل برای کاشت مو انتخاب نکنید.

پدیده ریزش مو به سن خاصی محدود نمی‌شود. ممکن است افراد در جوانی یا میانسالی به این عارضه دچار شوند. مهم‌ترین نکته برای انتخاب سن مناسب کاشت مو این است که مرحله تشخیص علت اصلی عارضه و رفع آن به‌درستی انجام شود. تنها در این صورت است که پزشک اجازه کاشت مو را صادر می‌کند. آمارهای به‌دست‌آمده نشان می دهد 27 سالگی بهترین سن برای پیوند مو است.

سن مناسب برای کاشت موی طبیعی

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

باید بدانید مرحله کاشت به معنی اتمام کار نیست. پس از آن تنها با رعایت دستورالعمل‌های خاص دوران نقاهت می‌توانید در افزایش کیفیت موها و نتیجه عمل نقش موثری ایفا کنید.

انتخاب یک برنامه غذایی سالم

همان‌طور که اشاره کردیم کمبود ویتامین و برخی مواد ضروریی موردنیاز بدن دلیل اصلی ریزش مو است. با توجه به اینکه گرافت‌های پیوندی از موهای خود فرد انتخاب می شود هر عاملی که ریزش موهای طبیعی را افزایش دهد، بر نتیجه پیوند تاثیر منفی خواهد داشت. برنامه غذایی شما باید حاوی روی، آهن، پروتئین، ویتامین D و امگا 3 باشد. مصرف حبوبات، میوه، سبزی‌های تازه، آجیل، ماهی، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات در سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن مهم است. مصرف غذاهای سرخ کرده و فست فودها را کاهش دهید.

جلوگیری از ضربه به سر

در سن مناسب کاشت مو، دو هفته اول بعد از کاشت مو دوران بسیار حساسی است. گرافت‌ها در این دوره سست و ضعیف بوده و پایداری کمی دارند. هرگونه ضربه به سر یا فشار به موها می‌تواند احتمال ریزش آنها را افزایش دهد. بهتر است فعالیت‌های خود را محدود کرده و بدون دستور پزشک بانداژ را باز نکنید. همچنین بهتر است در این دوره از کلاه مناسب و لبه‌دار استفاده کنید.

پرهیز از مصرف خودسرانه دارو یا مکمل

روش کاشت مو درد بسیار کمی دارد. اما برخی افراد به دلیل پایین بدن آستانه تحمل به‌صورت خودسرانه اقدام به مصرف برخی داروهای مسکن یا مکمل‌ها می‌کنند. فراموش نکنید مصرف برخی داروها می‌تواند خونریزی، افزایش دوره نقاهت یا ریزش گرافت‌ها را به دنبال داشته باشد. سعی کنید قبل از صرف هر دارو حتما با پزشک خود صحبت کنید.

روش صحیح شستن موها

بهتر است قبل از پیوند مو حتما به حمام بروید. زیرا فرصت این کار تا سه روز بعد از عمل برای شما فراهم نیست. بعد از پیوند فولیکول‌ها حالت پوسته‌پوسته یا زخم‌های کوچکی در سر ایجاد می‌شود. برخی افراد هنگام شستشو فشار زیادی به این زخم‌ها وارد می‌کنند. این روش کاملا اشتباه است. فشار به زخم‌ها سبب ریزش فولیکول‌های جدید می‌شود. بهتر است صبور باشید تا زخم‌ها به‌آرامی خوب شوند. برای شستن سر از یک اسفنج آغشته به شامپو کمک بگیرید. اسفنج را به‌صورت ضربه‌ای و عمودی روی موها قرار دهید. می‌توانید روازنه دوبار این کار را تکرار کنید. هرگز موی خود را به‌صورت چرخشی و زیر دوش آبکشی نکنید.

خوابیدن بعد از کاشت مو

یکی از مراحل مهم که می‌تواند نتیجه کاشت مو را تحت تاثیر قرار دهد، نحوه خوبیدن است. باید به‌گونه‌ای بخوابید که هیچ فشاری به ناحیه پیوند وارد نشود. از خوابیدن روی شکم یا پهلوها خودداری کنید. بهتر است به کمر بخوابید. سر باید بالاتر از سایر قسمت‌ها باشند. باید از دو بالش هنگام خواب استفاده کنید. یکی از بالش‌ها را زیر گردن قرار دهید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار