کد خبر: ۱۰۶۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷ 25 September 2022

گاهی اوقات سطح روغن موتور خودرو کاهش می یابد اما رانندگان هیچ علائمی مبنی بر این مشکل را در ماشین خود متوجه نمی شوند . با توجه به اینکه سطح روغن موتور خودرو می تواند به عواقب بسیار وحشتناکی برای موتور تبدیل شود بنابراین رانندگان باید اطلاعات خود در این مورد و علائم و نشانه هایی که مبنی بر پایین بودن سطح روغن است بالا ببرند تا بتوانند از خودروی خود به خوبی محافظت کنند. در این مطلب ، رنو اتوماتیک ، تعمیرگاه تخصصی ال نود در تهران ، نکاتی را یادآور شده است. 

علائم کاهش سطح روغن موتور در خودرو شامل چیست؟

1. داغ شدن رگلاتور فشار سوخت

واضح ترین علامت سطح پایین روغن موتور روشن شدن چراغ کنترل مربوطه است. یک سنسور در سیستم روغن نصب شده است که کاهش فشار را تشخیص می دهد . این سیستم به یک لامپ کنترل متصل است. هنگامی که سنسور تشخیص داد که فشار کاهش یافته است سیگنال را به لامپ کنترل ارسال می کند . در صورت مشاهده این اتفاق باید روغن را به میزان لازم به سیستم اضافه نموده و سپس خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید تا نشتی احتمالی را پیدا کرده و رفع کنند.

2. استشمام بوی سوختگی

اگر داخل خودرو بوی سوختگی حس کردید ، باید خودرو را متوقف کرده و بلافاصله موتور را خاموش کنید . زیرا علت بو ممکن است نشت روغن از موتور و پاشیدن روی قطعات داغ باشد . اگر موتور خودروی شما دارای نشانگر است از آن برای بررسی سطح روغن استفاده کنید. در صورتی که سطح زیر حداقل مجاز باشد، خودرو نباید کار کند. در غیر این صورت خطر آسیب موتور وجود دارد .

مقدار روغن لازم را پر کنید و سطح آن را کنترل کنید اگر دوباره سطح آن کاهش یافت باید خودرو را به تعمیرگاه ببرید، زیرا علت نشتی می تواند آسیب دیدگی لاستیک های پوشش سوپاپ یا چیزی جدی تری باشد.

3. به گوش رسیدن صدای ضربه یا تق تق از موتور

تنها در صورتی با این پدیده مواجه خواهید شد که علائمی که در بالا توضیح داده شد را نادیده بگیرید. اگر با سطح روغن موتور پایین به رانندگی ادامه دهید به زودی صدای تق تق از موتور خودروی خود را خواهید شنید که دلیل آن عدم وجود ترکیبات روان کننده است لذا اصطکاک قطعات افزایش می یابد و چفت شدن میله های اتصال مرتبط با پیستون ها ضعیف می شود.

اگر بست شل شود شاتون ها ممکن است بشکنند و در صورت وقوع این اتفاق صدای تق تق از پایین موتور به گوش می رسد و پس از طی چند صد متر ، موتور متوقف می شود ، زیرا سایر شاتون ها نیز می شکنند.

بنابراین باید به یاد داشته باشید که روغن موتور برای چیزی بیش از روانکاری قطعات مورد نیاز بوده و آنها را خنک نیز می کند.

دلایل و خطرات کاهش روغن موتور خودرو

دلایل پایین بودن سطح روغن موتور خودرو چیست؟

بسیاری از رانندگان هرگز به این موضوع فکر نکرده اند که چرا خودروسازان توصیه می کنند از سطح روغن در موتور خودرو خود مطمئن بوده و به طور منظم آن را بررسی کنند. به طور کلی این بدین دلیل است که به دلایل مختلف ممکن است سطح روغن در موتور کاهش یافته و یا اصلاً روغن در موتور وجود نداشته باشد که این مسئله باعث ایجاد خرابی های اساسی در خودرو شده و نیاز به تعمیرات اساسی و پرهزینه نتیجه آن است.

دلایل اصلی کاهش سطح روغن در موتور خودرو شامل موارد زیر است:

- خرابی میل لنگ که منجر به این واقعیت می شود که سطح روغن در موتور کاهش یافته و یا کاملاً از بین برود.
- فرسودگی زیاد قطعات واحد برق ، وضعیت نامناسب موتور منجر به این واقعیت می شود که موتور شروع به مصرف قابل توجهی روغن می کند.
- راننده برای مدت طولانی روغن به موتور اضافه نکرده در نتیجه مقدار آن کاهش یافته است.

عواقب کاهش یافتن سطح روغن در موتور خودرو چیست؟

همه رانندگان باید بدانند که برای اینکه خودرو به خوبی کار کند همه چیز در آن باید متعادل باشد. عواقب اصلی که در صورت افت سطح روغن در یک موتور احتراق داخلی در انتظار راننده است شامل موارد زیر می باشد:

اول از همه افزایش سایش قطعات انتظار می رود، یعنی اول از همه بر روی میلنگ تأثیر می گذارد که باید در روغن غوطه ور شود.

بنابراین به دلیل ناکافی بودن روغن یاتاقان های شفت خشک کار نموده که این مسئله منجر به افزایش خروجی روی یاتاقان ها، بوش های شاتون و لاینرها می شود.

عواقب بعدی ممکن است این باشد لاینرها بتوانند بچرخند. متعاقباً میل لنگ سختی خود را از دست داده و به سادگی می تواند بشکند. از طرفی عدم روغن کاری موتور باعث گیر کردن آن نیز می شود.

پیامد و عواقب بعدی شامل از دست رفتن روان کاری سیستم پبستونی است‌.

هنگامی که موتور کار می کند روغن دیواره های سیلندر را روان می کند و رینگ های پیستون از ورود روغن به کانال های خنک کننده و سایر عناصر مهم جلوگیری می کند. بنابراین در صورت عدم وجود روغن ، رینگ ها شروع به خراشیدن دیواره های سیلندر بلوک می‌کنند که به نوبه خود منجر به نیاز به تعمیر اساسی واحد برق و نواره ها می شود.

پمپ روغن نیز در این مورد آسیب می بیند ، زیرا توسط مایع روان کننده موتور روغن کاری می شود. بنابراین سایش شفت و یاتاقان محرک افزایش می یابد که می‌تواند منجر به گیر کردن عناصر داخلی پمپ روغن شود و در این صورت نیاز به تعویض دارد.

یک عواقب مهم نیز این خواهد بود که روغن کاری ناکافی منجر به افزایش سایش و تشکیل تراشه های فلزی در داخل موتور می‌شود که حتی وارد سیلندر می گردند. این فرآیند مانند یک واکنش زنجیره ای است که دیگر نمی توان از آن جلوگیری کرد و منجر به سایش تمام عناصر موتور می شود.

همچنین روغن عملکرد کاهش گرما را انجام می‌دهد که با کاهش سطح از بین می رود ،بنابراین موتور شروع به گرم شدن بیش از حد کرده که این مسئله می‌تواند منجر به عواقب وحشتناکی مانند انحراف سربلوک ، ورود مایع خنک کننده به سیلندر ها که منجر به چکه کردن آب می‌شود و همچنین تغییر شکل یا تخریب بلوک سیلندر شود.

چنانچه خودروی شما رنو است و مشکلی در آن می بینید می توانید به رنو اتوماتیک مراجعه نمایید. 

تعمیرگاه تخصصی مگان ، تعمیرگاه تخصصی ساندرو و انجام کلیه سرویس های دوره ای خودروهای رنو در تهران ، توسط رنو اتوماتیک انجام می شود. 
تلفن : ۰۹۱۹۸۸۳۳۰۸۸
www.renoautomatic.com

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار