محمود رضا نیازی در گفتگو با خبرنگار تابناک افزود:یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد در حوزه گاز طبیعی فشرده (CNG) مورد مصرف در خودروها در ۳ بخش است که در بخش اول تدوین استانداردهای ملی مربوط به گاز طبیعی، به صورت کارشناسی صورت میگیرد، در بخش دوم استانداردسازی و نظارت بر اجرای اجباری استاندارد جایگاههای CNG و در بخش سوم نظارت بر مخازن موجود در خودروهای گازسوز انجام میگیرد.
مدیرکل استاندابنارد استان از کنترل مستمر جایگاههای توزیع سوخت گاز طبیعی خودروی خبر داد و خاطر نشان کرد: طبق قانون باید جایگاههای سوخت گاز طبیعی به صورت دورهای مورد کنترل و بازرسی قرار گیرند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از ۷۶ جایگاه CNG فعال در سطح استان فرایند استاندارد سازی ۷۴ جایگاه در حال انجام است، افزود: استفاده از گاز CNG در خودروها از جمله سیاستها و برنامههای دولت برای کاهش مصرف بنزین و کنترل آلودگی هوا است که بهرهمندی از این نعمت خدادادی با وجود مزیتها و فوایدی که دارد نیازمند بررسیهای دورهای تجهیزات گازسوز بهویژه جایگاههای CNG میباشد.
نیازی با بیان اینکه قطع گاز جایگاههای CNG غیراستاندارد ضروری است گفت: قطع گاز آندسته از جایگاههای سوخت CNG غیراستاندارد که به لحاظ درجه خطرآفرینی دارای وضعیت بحرانی هستند، با هماهنگی شرکت ملی گاز در دستور کار اداره کل استاندارد استان قرار دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر جایگاههای عرضه سوخت، مخازن CNG نصبشده بر روی خودروهای دوگانه سوز نیز از جمله تجهیزات پراهمیت و دارای ضریب حساسیت و ایمنی بسیار بالاست که با توجه به تحمل فشار بالای کاری، چرخههای مکرر پر و خالی شدن روزانه و با در نظر گرفتن عمر مفید کاری این سیلندرها، باید در فواصل زمانی معین مورد بازرسیهای چشمی، آزمونهای هیدرواستاتیک و در صورت لزوم و حسب تشخیص شرکت بازرسی کننده، مورد آزمونهای تکمیلی قرار بگیرد.
مدیر کل استاندارد استان در ادامه با اشاره به اینکه به منظور ایمنی و جلوگیری از خطرات ناشی از انفجار سیلندرهای تحت فشار خودروهای گازسوز، این مخازن هر ۳ سال یکبار باید مورد ارزیابی تکمیلی قرار گیرند، افزود: این خودروها قبل از ورود به مراکز معاینه فنی باید تست مخزن را از مراکز بازرسی CNG انجام و سپس نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام نمایند