مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

میراث فرهنگی بستری برای توسعه گردشگری کرمانشاه است

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: برای توسعه گردشگری در استان کرمانشاه، میراث فرهنگی بستر خوبی است که نیاز به اعتبار ویژه ای دارد.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲ 25 September 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز (۴ مهر ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: در یک سال اخیر در رابطه با معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان کرمانشاه تلاش شده تا برنامه‌ای تنظیم شود.
 
وی افزود: با همراهی جهاددانشگاهی استان کرمانشاه برنامه‌ای را برای گردشگری استان کرمانشاه تنظیم کردیم که برای معرفی بیشتر استان شب‌های فرهنگی، رویدادسازی و معرفی از طریق فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: اجرای این برنامه به ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خواست شده است.
 
وی ادامه داد: طرفی با دفاتر خدمات مسافرتی تهران جلسه‌هایی برگزار شده تا در زمان برگزاری رویدادها، تورهای گردشگری را از تهران و سایر استان‌های کشور به کرمانشاه آورده و این موضوع کمک کند تا دفاتر خدمات مسافرتی کرمانشاه نیز پر کار شوند.
 
وی تاکید کرد: در بحث تکمیل زیرساخت‌های گردشگری باید سایر دستگاه‌های استان نیز پای کار بایستند، چرا که اگر ما حمل و نقل مناسبی نداشته باشیم، سفری در استان صورت نخواهد گرفت.
 
فرمانی گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال از بودجه، صرف روشنایی  محوطه‌های گردشگری بیستون، سراب نیلوفر، تاق بستان و ویس القرن شده است.
 
وی یادآور شد: افتتاح نخستین آشپزخانه صنعتی در غرب کشور، راه‌اندازی خانه خلاق خوراک و نخستین آکادمی خوراک در غرب کشور از جمله این اقدامات است.
 
وی در ادامه افزود: برگزاری جشنواره طعم امید۳ دیگر رویدادی است که با موضوع خوراک، ویژه افراد تحت پوشش بهزیستی و با حضور پنج استان غرب کشور در اواخر این ماه به میزبانی استان کرمانشاه برگزار خواهد شد.  
 
فرمانی اضافه کرد: در سطح استان ۵۰ منطقه نمونه گردشگری وجود دارد که ساماندهی آنها  آغاز شده است.
 
وی ادامه داد: آموزش نیروی انسانی شاغل و مرتبط با حوزه گردشگری نیز در استان کرمانشاه آغاز شده است.
 
فرمانی تاکید کرد: بخشی از این نیروها شاغلین در تاسیسات گردشگری استان هستند که ما آموزش‌های لازم را در خصوص چگونگی خدمات‌رسانی و برخورد با گردشگران به آنها  را آغاز کرده ایم.
 
وی افزود: بخشی دیگر از این افراد، صنوف مختلفی همچون رانندگان و سوغات فروشان  هستند که با دستگاه‌های مربوطه آنها تعامل داریم تا آموزش به این افراد صورت گیرد.
 
فرمانی عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که در ایام پیک سفر به دلیل ورود حجم بسیار بالای گردشگران به منطقه اورامانات بوجود می‌آید، برنامه‌ریزی صورت گرفته تا محورهای جدید گردشگری را در استان تقوع کرده و بخشی از این گردشگران به سمت محورهای جدید سوق پیداکنند.
 
فرمانی گفت: ۲ کشف در استان صورت گرفته که یکی از این کشفیات مربوط به محوطه باستانی یک میلیون ساله در منطقه پردیس واقع در جنوب شهر کرمانشاه است.
 
فرمانی افزود: چند سال پیش برای احداث پروژه طرح مسکن ملی زمین‌های این منطقه در نظر گرفته شد که پیش از اجرای این پروژه همکاران باستان شناس ما بازدیدی از آن داشتند و مشخص شد با یک محوطه باستانی دوره پارینه سنگی مواجه هستیم.
 
وی اضافه کرد: این محوطه حدود ۳۰۰ هکتار وسعت داشته که در سالهای گذشته بخش‌هایی از آن به علت ساخت و سازها از بین رفته و اکنون تنها حدود ۱۸۵ هکتار آن آزاد است.
 
وی درخصوص اهمیت این محوطه باستانی بیان کرد: قبل از کشف این محوطه تنها محوطه‌های باستانی مربوط به دوره پارینه سنگی میانی و جدید همچون غار شکارچیان در استان کشف شده بود و این برای نخستین بار است که یک محوطه باستانی از دوره پارینه سنگی قدیم را کشف کرده‌ایم.
 
فرمانی گفت: قدمت این محوطه باستانی مربوط به یک و نیم میلیون سال پیش است.
 
وی تاکید کرد: ادامه اجرای کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه می‌تواند تمام معادلات دوران پیش از تاریخ را در دنیا تغییر داده و در نظر داریم این محوطه را به یک سایت موزه تبدیل کنیم تا به محلی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.
 
فرمانی در ادامه افزود: برای اینکه بتوانیم واحدهای تجاری اطراف تاق بستان را تملک کنیم به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، درحالیکه مجموع اعتباراتی که سال گذشته در حوزه تملک به استان اختصاص پیدا کرده بود،  یک میلیارد تومان بوده است.
 
وی ادامه داد: پیگیری‌های زیادی را از طریق شهرداری انجام شده تا این زباله‌ها و نخاله‌ها جمع آوری شود، آنها نیز اقداماتی را در این زمینه انجام دادند، اما متاسفانه پس از هربار جمع‌آوری، دوباره زباله‌ها و نخاله‌های جدیدی در محل ریخته می‌شود.
 
وی تاکید کرد: باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد و همسایگان شکارگاه خسرو پرویز باید بدانند که اینجا یک محوطه تاریخی است و باید در حفاظت از آن کوشا باشند.
 
فرمانی عنوان کرد: مجموعا در تاق بستان تاکنون ۴۰ پرونده قضایی از تخلفاتی که در اطراف آنها صورت گرفته تشکیل داده‌ایم.
 
فرمانی خاطرنشان کرد: پرونده ضوابط تاریخی حاکم بر بافت تاریخی استان را به وزارتخانه ارسال کردیم تا به تصویب برسد، اما هنوز به تصویب نرسیده است.
 
فرمانی بیان کرد: سال گذشته ۸۰۰ میلیارد ریال صرف اجرای پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان شده است.
 
وی افزود: این اعتبارات صرف اجرای ۳۴ پروژه در حوزه‌های میراث فرهنگی مانند کاوش‌های باستان‌شناسی و یا در حوزه گردشگری مانند تامین زیرساخت‌ها شد.
 
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در استان صورت گرفت.
 
وی با بیان کرد: امسال این اعتبارات به ۱۲۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده، در تلاشیم تا از این محل محوطه‌های بیشتری را کاوش باستان شناسی انجام دهیم.
 
فرمانی گفت: شهری مانند کنگاور به واسطه معبد آناهیتا تا پیش از آن که کمربندی داشته باشد، مورد اقبال و توجه بالای گردشگران قرار داشت، اما پس از احداث کمربندی میزان ورود گردشگران به داخل این شهر کاهش یافته  است.
 
وی تاکید کرد: در شهر کرند غرب نیز تا پیش از اینکه کمربندی این شهر احداث شود، در حاشیه شهر یک بازارچه فروش ابزارآلات فلزی راه اندازی و محصولات عرضه و به فروش می رسید ، اما با احداث کمربندی فروش آنها به مشکل برخورد و مشکلاتی به‌ وجود آمد.
 
فرمانی افزود: قرار بود در حاشیه شهر بیستون نیز یک کمربندی احداث شود که مخالفت خود را با اجرای این پروژه اعلام کردیم.
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: قرار بود در ورودی شهرها زمین‌هایی را برای احداث بازارچه‌های صنایع دستی اختصاص داده شود که ما نیز پیگیری‌هایی را از سال گذشته در این زمینه انجام دادیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار