مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمانشاه:

۳۱۵ میلیارد تومان برای ثبت جهانی محور اشکانی کرمانشاه نیاز است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: برای ثبت جهانی محور اشکانی مبلغی در حدود ۳۱۵ میلیارد تومان نیاز است.
کد خبر: ۱۱۸۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷ 26 September 2024
به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز پنجشنبه (پنجم مهرماه) در آیین رونمایی از سنگ نوشته تاریخی کودورو که در سالن آمفی تئاتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، ضمن تبریک هفته گردشگری، اظهار کرد: سال ۱۴۰۳ برای میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه سال خوبی بود و هر روز شاهد شنیدن اتفاقات خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی هستیم که بعضی از این خبرها معادلات جهانی را بر هم زد.
 
وی در خصوص خبرهای خوب در استان کرمانشاه افزود: کشف بزرگترین محوطه پارینه سنگی بود که مربوط به دوران پارینه سنگی قدیم است، قدیمی‌ترین آثار در استان کرمانشاه مربوط به دوران پارینه سنگی میانی و جدید بود که قدمت آن به ۲۰۰ هزار سال پیش برمی‌گشت.
 
 
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: این محوطه پارینه سنگی قرار بود که تبدیل به مکان ساخت مسکن مهر شود، همکاران ما در بازدیدهای میدانی متوجه شدند که این یک اثر پارینه سنگی است و بلافاصله وارد میدان شدیم اجازه ندادیم این اتفاق بیفتد و با بررسی‌های باستان شناسی و کاوشی که انجام شد آثاری که در آنجا وجود داشت قدمتشان به یک تا یک و نیم میلیون سال پیش برمی‌گشت، در استان کرمانشاه در زمینه کشف آثار باستانی از ۲۰۰ هزار سال به یک و نیم میلیون سال پیش رسیدیم.
 
وی اضافه کرد: این اثر در نوع خود بی‌نظیر است و اینکه بزرگترین سایت پارینه سنگی روباز در دنیا است، چرا که برآوردها نشان می‌دهد که در حدود ۳۰۰ هکتار است اما آن چیزی که بر جای مانده و ما از آن محافظت می‌کنیم در حدود ۱۸۵ هکتار است.
 
فرمانی ادامه داد: نکته برجسته دیگر این محوطه این است که ما در این محوطه توالی دوره‌های پارینه سنگی را داریم یعنی دوره‌های پارینه سنگی قدیم، میانه و جدید در این سایت وجود دارد و از لحاظ مطالعات باستان شناسی بسیار حائز اهمیت است.
 
وی اضافه کرد: کشف خوب دیگر در تپه تیلینه کرمانشاه که توسط باستان شناسان یک فصل کاوش انجام گرفت با تعداد غیرقابل باوری از اثر مهر برخورد کردیم چیزی در حدود بیش از چهار هزار فقط در بررسی سطح کاوش پیدا شد و این نشان می‌دهد که تپه تیلینه یک مرکز واردات و صادرات بوده است.
 
فرمانی تشریح کرد: بعضی از مهرها نشان از اعداد شمارشی می‌دهند، امید است این اعداد شمارشی در فصل‌های بعدی اثبات شوند و اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم که می‌تواند زمینه‌ای برای پیدایش اختراع خط باشد.
 
وی اضافه کرد: اهمیت دیگر آن این است که در پنج هزار سال پیش در حوزه تمدن ایلام در انشان خوزستان در حوزه تمدنی این اندازه مهر پیدا نشده بود.
 
وی ادامه داد: کرمانشاه در همیشه ایام مفید بوده است زیرا که بسیاری از منحصر به فردترین آثار و نخستین آثار در سطح جهان در این استان کشف شد و به دلیل شرایط زیست محیطی و جغرافیایی این نقطه از کره زمین این همه آثار در خود جای داده است.
 
وی در ادامه بیان کرد: نخستین استقرارگاه بشر در دینور، مفصل‌ترین کتیبه تاریخی جهان در بیستون و نخستین کتیبه نقش برجسته خاورمیانه و خیلی از موضوعات دیگر و حالا هم به فضای پارینه سنگی وارد شدیم در استان کشف شد و آن چیزی که برای ما دارای اهمیت است تغییر نگاه مسئولان در کشور و در استان کرمانشاه است که میراث فرهنگی بستری برای توسعه است.
 
فرمانی ادامه داد: ما از بیکاری و نبود اشتغال در استان شکایت داریم شاید تا به امروز نگاه به این موضوع که میراث مانع توسعه است، ولی ما برعکس می‌گوییم که میراث بستری برای توسعه است، مشروط بر اینکه برنامه‌هایی که داریم مورد حمایت مجمع مدیریت عالی استان و وزارتخانه قرار بگیرد.
 
وی عنوان کرد: وقتی از همدان وارد ‌شوید شرایط ویژه برای سایت موزه‌ها داریم، این سوال مطرح است که این میراث که باعث افتخار ماست چگونه می‌خواهیم از ظرفیتش استفاده کنیم و چه سودی برای ما دارد، سوای ارزش فرهنگی و ارزش آن در میراث ناملموس ما امروز باید یک نگاه اقتصادی داشته باشیم و از این میراث بهره اقتصادی ببریم.
 
فرمانی توضیح داد: استان کرمانشاه دارای یک ظرفیت استثنایی برای ایجاد سایت موزه‌ها است مثل معبد آناهیتا، مجموعه آثار تاریخی کاخ خسرو، چهار قاپی و قلعه گبری در سرپل ذهاب، کاخ شاپور در هرسین، یعنی در هر شهری از استان کرمانشاه یک محوطه تاریخی و باستانی منحصر به فرد در دل شهر قرار گرفته است.
 
وی افزود: محوطه تاریخی بیستون جهانی مشکل روشنایی داشت و با پیگیری‌هایی که کردیم و مجموعه اعتبارات ما در سطح استان ۳۱ میلیارد ریال بود ولی از مجموع اعتبارات ملی موفق شدیم ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار جذب کنیم که رقم خوبی بود و این نشان از تعامل با وزارتخانه داشت.
 
فرمانی ادامه داد: با اقدامات انجام شده از سراسر ایران دعوت کردیم که تور به کرمانشاه بیاورند و از کرمانشاه به مکان‌های مد نظر ببرند و زمینه همکاری به خاطر شرکت در بحث گردشگری سلامت در فضای گفتگو با مدیران کل گردشگری انجام شد و تا زمینه برگزاری دانشگاه‌های صنایع دستی در عراق فراهم شد.
 
وی توضیح داد: بحث ثبت جهانی محور اشکانی از معبد آناهیتا تا دیوان مدائن در عراق بحث بسیار مهمی است که مجوزهای لازم را از کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، سالم و خانواده استانداری دریافت کردیم از کمیته برنامه‌ریزی استان هم این مجوز را گرفتیم که از طریق وزارتخانه پیگیری شود و بتوانیم یک قانون بودجه برای این محور دریافت کنیم اعتبارات مورد نیاز برای این محور هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است اما چیزی که بتوانیم خواسته کارشناسان یونسکو را برآورد کنیم مبلغی در حدود ۳۱۵ میلیارد تومان است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در فضای استان و در فضای کشور در حال پیگیری ثبت جهانی شدن این محور هستیم و با مجمع نمایندگان استان هم هماهنگ کردیم که از طریق ظرفیت مجموعه استفاده کنیم و از طریق سازمان برنامه و میراث فرهنگی استان بحث ثبت محور اشکانی را پیگیری کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار