برای محدودیت کشت برنج هیچ اهرمی نداریم

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در شرایط کنونی پرداختن به کشت محصولی همچون برنج که نیاز آب بالایی دارد، جز در استانهای شمالی کشور در هیچ نقطه ای توجیه علمی و اقتصادی ندارد.
کد خبر: ۱۳۴۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲ 24 November 2015
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در شرایط کنونی پرداختن به کشت محصولی همچون برنج که نیاز آب بالایی دارد، جز در استانهای شمالی کشور در هیچ نقطه ای توجیه علمی و اقتصادی ندارد.

اسماعیل پرویزی فر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با تاکید بر اینکه برای محدودیت کشت برنج هیچ اهرمی نداریم، افزود: در حال حاضر نه تنها از کشت برنج در استان هیچ حمایتی نمی شود، بلکه تذکرهایی هم در خصوص کشت این محصول به کشاورزان داده می شود، اما اهرم محکمی برای محدود کردن آن در دست نداریم.

پرویزی فر گفت: تنها با کار ترویجی می توان در راستای کاهش سطح زیر کشت برنج به عنوان یک محصول آب بر اقدام کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: اگر شرایط فراهم بود و اهرم های کافی برای محدودیت کشت در اختیار داشتیم، نباید حتی یک متر کشت برنج در استان انجام می شد، زیرا کشور با بحران آب و خشکسالی مواجه است و در چنین شرایطی پرداختن به کشت محصولی مثل برنج که نیاز آب خیلی زیادی دارد، جز در استان های شمالی کشور توجیه علمی و اقتصادی ندارد.

پرویزی فر در ادامه سطح زیر کشت برنج در استان کرمانشاه را بین 150 تا 160 هکتار دانست و گفت: عمده برنج کشت شده در استان کرمانشاه در شهرستانهای صحنه و گیلانغرب انجام می شود.

وی متوسط عملکرد برنج در استان را بین چهار تا پنج تن در هکتار شلتوک اعلام کرد.

پرویزی فر در ادامه در خصوص محصولات آب بری مثل هندوانه و سیب زمینی و اینکه چرا از فهرست محصولات آب بر وزارت جهاد کشاورزی خارج شده اند نیز توضیحاتی داد و گفت: درست است که کشتی مثل هندوانه به آب خیلی زیادی نیاز دارد، اما می توان با استفاده از روش های دیگری همچون کشت نشایی، آبیاری قطره ای و... میزان مصرف آب در تولید این محصول را مدیریت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار