هشدار نارنجی برای بارش برف و باران در خراسان شمالی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی از فعالیت دو سامانه بارشی در استان طی روزهای آینده در استان خبر داد که با بارش برف و باران و کاهش هشت تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا همراه خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۵۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸ 15 February 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، نوربخش داداشی اظهار کرد: سامانه اول فعالیت بارشی دارد و سبب وزش باد لحظه‌ای شدید، بارش باران، در بعضی ساعت‌ها رگبار باران در پاره‌ای نقاط همراه با رعدوبرق می‌شود.

وی افزود: زمان شروع فعالیت این سامانه جمعه بعدازظهر ۲۷ بهمن و زمان پایان آن صبح شنبه ۲۸ بهمن ماه خواهد بود.

وی منطقه اثر فعالیت این سامانه را همه مناطق استان، به ویژه مرکز و نیمه شرقی استان، شهرستان‌های اسفراین، بام و صفی آباد، شیروان، فاروج، بجنورد، گرمه، جاجرم و بخش‌هایی از راز و جرگلان، مانه و سملقان دانست و ادامه داد: اثر مخاطرات این سامانه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، خسارت به سازه‌های موقت پیش بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی با اشاره به فعالیت سامانه دوم بیان کرد: فعالیت این سامانه به صورت بارشی و کاهش محسوس دما خواهد بود که نوع مخاطره آن، وزش باد لحظه‌ای شدید، بارش باران و برف به تدریج و کولاک برف در ارتفاعات است.

وی زمان شروع فعالیت این سامانه را صبح شنبه ۲۸ بهمن ماه و زمان پایان آن را یکشنبه شب ۲۹ بهمن اعلام کرد.

وی درباره منطقه اثر فعالیت سامانه دوم بیان کرد: همه مناطق استان به ویژه ارتفاعات و مناطق سردسیر نیمه شمالی، شرق و جنوب شرق استان شامل شهرستان‌های اسفراین، بام و صفی آباد، شیروان، فاروج، بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان و شمال گرمه و جاجرم خواهد بود.

به گفته وی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در حمل ونقل جاده‌ای، مسدود شدن محور‌های مواصلاتی کوهستانی، کاهش محسوس ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما طی روز شنبه تا صبح دوشنبه از جمله آثار مخاطرات فعالیت این سامانه پیش بینی می‌شود.

داداشی با اشاره به توصیه‌های کشاورزی، حمل و نقل جاده‌ای و سلامت و انرژی گفت: احتیاط در هنگام کار در ارتفاعات، استحکام گودبرداری‌ها و محافظت از مصالح ساختمانی در برابر بارش، کنترل استحکام تاسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و سازه‌های موقت، عدم صعود به ارتفاعات، همراه داشتن زنجیر چرخ، تجهیز خودرو‌ها به وسایل زمستانی، رعایت سرعت مطمئنه و روشن نگه داشتن چراغ‌ها در مه و بارش، پرهیز از سفر‌های غیرضروری، مدیریت مصرف انرژی، حفاظت از نهالستان‌ها و تنظیم دمای اماکن نگهداری دام و طیور، محافظت از کنتور‌های آب و تاسیسات انتقال آب در برابر یخ زدگی و همچنین لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار