صنعت حمل‌ونقل خوزستان نیازمند سازوکار واحد حمایت بیمه‌ای است

گروه استان‌ها - دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با بیان اینکه نبود هماهنگی میان نهادهای مرتبط موجب محرومیت بخشی از رانندگان و کارکنان حمل‌ونقل از حمایت‌های بیمه‌ای شده، گفت: ایجاد یک صندوق منطقه‌ای مستقل می‌تواند سازوکار واحد و شفافی برای سامان‌دهی معافیت‌ها و خدمات بیمه‌ای در این صنعت فراهم کند.
کد خبر: ۱۲۱۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۸ 23 November 2025

صنعت حمل‌ونقل خوزستان نیازمند سازوکار واحد حمایت بیمه‌ای است

به گزارش خبرنگار تابناک در استان خوزستان، «شهلا عموری» دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، در نشست کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان که با محوریت بررسی امکان جایگزینی رانندگان حذف‌شده از طرح بیمه با رانندگان جدید برگزار شد، اظهار داشت: صنعت حمل‌ونقل حلقه‌ای کلیدی در توزیع و پخش کالا و خدمات است و نقش مستقیمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان دارد؛ بنابراین حمایت هدفمند دولت و بخش خصوصی از این بخش، ضرورتی انکارناپذیر است.

وی با اشاره به حمایت‌های قانونی و بیمه‌ای موجود در این حوزه افزود: این حمایت‌ها شامل مزایای تأمین اجتماعی از جمله بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و خدمات درمانی برای رانندگان و کارکنان صنعت حمل‌ونقل است، اما برخی فعالان به دلیل مشکلات اجرایی یا نبود هماهنگی میان نهادهای مرتبط، از این خدمات محروم مانده یا بهره‌مندی آنها ناقص بوده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به گردش مالی هزاران میلیارد تومانی صنعت حمل‌ونقل در خوزستان، ایجاد صندوق منطقه‌ای مستقل را اقدامی منطقی و ضروری دانست و یادآور شد: این صندوق باید با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، دستگاه‌های دولتی متولی و تشکل‌های بخش خصوصی تشکیل شود و فرآیند معرفی، پالایش و جایگزینی فعالان واقعی این صنعت را به صورت شفاف و قابل رصد مدیریت کند.

عموری ادامه داد: این صندوق تنها به رانندگان حذف‌شده اختصاص نخواهد داشت، بلکه تمام فعالان صنعت حمل‌ونقل استان از جمله رانندگان کالا و مسافر، مهمانداران و سایر کارکنان مرتبط را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی ایجاد صندوق منطقه‌ای را موجب شفافیت و عدالت در فرآیند جایگزینی افراد دانست و گفت: این سازوکار مانع پراکندگی تصمیمات و سردرگمی فعالان می‌شود و اطمینان می‌دهد که تمامی شاغلان صنعت حمل‌ونقل بتوانند از حمایت‌های بیمه‌ای و معافیت‌های قانونی بهره‌مند شوند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، همچنین بر ضرورت وحدت رویه و هماهنگی میان نهادهای دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی تأکید کرد و افزود: برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های قانونی و بودجه‌ای، لازم است مرجعی مشخص و مورد قبول مسئولیت مدیریت روند معرفی و جایگزینی فعالان را برعهده بگیرد تا از ایجاد خلأهای اجرایی و اختلاف میان دستگاه‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به خروج برخی رانندگان و کارکنان از شمول حمایت‌ها خاطرنشان کرد: ایجاد صندوق منطقه‌ای می‌تواند ظرفیت پایدار و فراگیری برای پوشش تمام فعالان این صنعت فراهم کند و در عین حال بهره‌مندی عادلانه و شفاف از تسهیلات بیمه‌ای و معافیت‌ها را تضمین کند؛ اقدامی که به گفته او می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار صنعت حمل‌ونقل در خوزستان باشد.

انتهای پیام/
آخرین اخبار