مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال جاری برنامه دو خطه شدن 3هزار کیلومتر از راه‌آهن کشور را در دست انجام داریم که بخشی از آن در استان اصفهان است.
کد خبر: ۳۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵ 14 May 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، محسن پورسیدآقایی در حاشیه بازدید از پروژه تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان پروژه تولید ریل در این شرکت را بسیار عظیم و افتخارآمیز دانست و اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی توسعه‌نیافتگی خط آهن در ایران،‌ عدم تولید ریل در کشور و نیاز به واردات این محصول است که مشکل بسیار بزرگی برای توسعه کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: واردات ریل نه تنها مبالغ بسیاری ارز از کشور خارج می‌سازد بلکه مسائل و مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد اما تولید ریل در ذوب‌آهن که با همت فراوان و سرمایه‌گذاری بسیار صورت می‌گیرد، این چالش قدیمی کشور را برطرف می‌سازد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام پروژه ریل طی 18 ماه (از زمان انعقاد قرارداد تا تولید) را یک رکورد در اجرای پروژه‌های بزرگ دانست و تصریح کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به نیاز مبرم کشور به ریل داخلی، آمادگی لازم برای هرگونه حمایت از این پروژه عظیم را دارد.

وی با اشاره به اینکه باید طبق برنامه هر سال یک‌هزار کیلومتر خط ریل در کشور ایجاد کنیم، بیان کرد: امیدوارم امسال بتوانیم از ریل ایرانی استفاده کنیم چرا که بسیاری از خطوط راه‌آهن ایران منتظر ریل هستند، به طوری که حدود 600 تا 700 کیلومتر خط آهن در کشور ساخته شده که به دلیل نبود این محصول استراتژیک، ریل‌گذاری نشده است.

پورسیدآقایی بازسازی خطوط راه‌آهن و توسعه حمل و نقل ریلی کشور را تنها با تولید ریل در ذوب‌آهن امکان‌پذیر دانست و گفت: ذوب‌آهن با وجود مشکلات مالی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در پروژه تولید ریل انجام داده که خیر آن به کل کشور می‌رسد اما در واقع نه تنها خط راه‌آهن بلکه کلیه خطوط ریلی مانند مترو نیازمند ریل هستند و با انجام این پروژه بزرگ، یک معضل اساسی برای توسعه کشور مرتفع می‌شود.

وی به میزان حمل و نقل ریلی مواد مورد نیاز ذوب‌آهن اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته با حمل ریلی 4 میلیون تُن بار ذوب‌آهن اصفهان، عملکرد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این شرکت نسبت به سال 92 بیش از 50 درصد رشد داشت که بیشترین رشد در کل کشور بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برنامه راه‌آهن جمهوری اسلامی در سال 94،‌ حمل 6 میلیون تُن بار برای ذوب‌آهن اصفهان است، افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف راه‌آهن در دنیا مربوط به حمل مواد معدنی و فولادی است، لذا تولید ریل در کشور تاثیر بسیاری بر توسعه صنعت فولاد کشور دارد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه صنعت ریلی کشور یادآور شد: در سال جاری برنامه دو خطه شدن 3 هزار کیلومتر از راه‌آهن کشور را در دست انجام داریم که بخشی از آن در استان اصفهان است.

پورسیدآقایی اضافه کرد: تا پایان سال جاری زیرساخت‌های لازم در این زمینه انجام و در سال آینده عملیات ریل‌گذاری با استفاده از تولیدات داخل انجام خواهد شد.

وی پیش‌بینی کرد که در سال جاری 25 درصد حمل و نقل در صنعت ریلی کشور افزایش پیدا کند.

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان نیز در این دیدار به تولید تیرآهن بال پهن در کنار تولید ریل در این شرکت اشاره کرد و گفت: این پروژه موجب تنوع محصولات ذوب‌آهن شده و مانند پروژه تولید ریل، مانع از خروج ارز از کشور می‌شود.

وی رکود در صنعت ساختمان، پروژه‌های عمرانی و توقف مسکن مهر را موجب ایجاد مشکلاتی در فروش محصولات ذوب‌آهن اصفهان دانست و بیان کرد: در این شرایط سخت، کشورهای چین، ‌روسیه و اوکراین نیز به دلایل سیاسی و اقتصادی، اقدام به افزایش صادرات محصولات فولادی خود با قیمت پایین کرده‌اند.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان ‌با اشاره به اینکه این شرکت تنها فولادساز کشور با شیوه کوره بلند است و تولید فولاد با این روش هزینه انرژی بیشتری نسبت به روش احیای مستقیم در ایران دارد، اضافه کرد: با تمام این مشکلات برای افزایش تنوع سبد محصولاتمان باید سرمایه‌گذاری زیادی نیز در بخش‌های مختلف از جمله ریخته‌گری و گوگردزدایی برای تولید ریل انجام دهیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار