معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: بناهای قدیمی و کُهن واقع در حریم اماکن تاریخی شهر اصفهان از پرداخت عوارض شهرداری معاف شدند.
کد خبر: ۱۱۵۲۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴ 03 February 2024

وحید مهدویان افزود: این اقدام جدید در راستای اهداف توسعه و رونق صنعت گردشگری است و بر اساس آن پلاک‌های واقع در حریم بناهای تاریخی با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان از تسهیلات رایگان پروانه ساختمان بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: این معافیت در جهت حفظ بافت تاریخی و به عنوان فرصتی است که به افزایش فضاهای فرهنگی، گالری‌ها، کافه‌ها، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، موزه‌ها و خانه موزه‌ها در شهر منجر می‌شود و به این ترتیب تعداد بیشتری از اینگونه بناها نسبت به گذشته حفظ و در نتیجه سرزندگی و پویایی بیشتری در بافت‌های تاریخی شهر ایجاد خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: لایحه «معافیت از عوارض برای ابنیه تاریخی» با هدف حفاظت از میراث تاریخی شهر و بهره‌برداری از ارزش‌های معماری، تاریخی و فرهنگی بافت و بناهای ارزشمند کلانشهر اصفهان، علاوه بر بسته‌های تشویقی که در این مصوبه برای صاحبان این املاک در نظر گرفته است؛ موجب ایجاد افزایش انگیزه حفاظت از بناهای دارای ارزش می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین این مُصوبه سبب ایجاد انگیزه برای مرمت و حفظ بناهای تاریخی و جلوگیری از تخریب آنها و بازگشت حیات شهری به اینگونه بناهای ارزشمند شهر اصفهان خواهد شد.

مهدویان تأکید کرد: پلاک‌های واقع در خارج از بافت تاریخی می‌توانند از امتیاز تا سه طبقه مازاد بر کد مُصوب به‌منظور احداث هتل استفاده کنند که با مُصوبه کمیسون ماده پنج و ابلاغ آن، ضمانت اجرایی خواهد گرفت.

وی گفت: از این پس بناهای مشمول در فرایند صدور پروانه مرمت، از پرداخت عوارض قید شده در «قانون حمایت از مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی- فرهنگی» و همچنین عوارض مُصوبه «نحوه مُحاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی» معاف هستند.

مهدویان، ابلاغ دستورالعمل صدور پروانه مرمت را اقدامی مهم و نقطه عطفی در تقویت اقتصاد گردشگری و کمک به بازگشت هویت معماری شهر اصفهان توصیف کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار