روستاها از فاکتورهای اصلی توسعه پایدار در هر جامعه ای تلقی می شوند و تا هنگامی که نیازهای اولیه روستاییان رفع نشود نمی توان مانع مهاجرت آنان به شهرها شد.
کد خبر: ۳۳۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹ 26 November 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا، نقش مهم معیشت و اقتصاد روستایی و تاثیرگذاری آن در زندگی شهرنشینی بر کسی پوشیده نیست و اگر بخواهیم همواره چرخ زندگی در شهرها بچرخد و اقتصاد رونق بگیرد باید در گام نخست به آبادانی روستاها بپردازیم.
اهالی روستاها برای ماندگاری انگیزه می خواهند، معیشت و داشتن درآمد بهتر از مهم ترین خواسته های آنان است که در اکثر مواقع دست یابی به این آرزو برای مهاجرت به شهر به آنان شهامت می بخشد که باقی ماندن روستاهای متروک و خالی از سکنه تنها یک نمونه منفی از این تصمیم است.

** 530 روستای استان خالی از سکنه است
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه، از وجود سه هزار و 152 روستا در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 530 روستا خالی از سکنه است.
علی گروسی، با بیان اینکه دو هزار و 622 روستا دارای سکنه است، ادامه داد: بسیاری از مهاجرت ها به دلیل مشکلات معیشتی و یافتن لقمه ای نان برای گذران زندگیست این در حالی است که باید گفت بسیاری از مشکلات زیرساختی مانند دسترسی به آب، برق و گاز در بسیاری از روستاها رفع شده است.

** دولت یازدهم به فکر معیشت روستاییان است
وی با تاکید براینکه رفع مشکلات معیشتی روستاییان از برنامه های مهم دولت یازدهم است، ادامه داد: یکی از اصلی ترین کارهای دولت در بخش نرم افزاری، ایجاد دفتر معاونت توسعه مناطق روستایی و محروم در نهاد ریاست جمهوری است که اکنون دارای چندین تفاهم نامه با دستگاه های مختلف است.
به گفته گروسی، یکی از این تفاهم نامه ها با بنیاد مستصعفان در راستای اعطای وام های طرح های اشتغال زایی با بهره هشت درصدی است.
گروسی اظهار کرد: براساس تفاهم نامه منعقد شده با صندوق کارآفرینی امید، بهره این وام برای روستاهای مرزی صفر درصد و برای مابقی روستاها سه درصد است.
این مسوول خاطرنشان ساخت، درصدد ارایه آموزش هایی هستیم تا مردم با توجه به پتانسیل های موجود به سمت اشتغالزایی بروند، بدان معنا که بیان ایده از سوی مردم و فراهم کردن شرایط تسهیل کننده از سوی ما باشد.
وی اظهار کرد: در مدت زمان سه سالی که از دولت تدبیر و امید گذشته است اعتبارات دهیاری ها سه برابر دولت گذشته شده و این نشان دهنده این است که نگاه دولت به سمت توسعه روستایی و سپس رسیدن آن به شهر است و برای کاهش مشکلات این حوزه نیازمند گذشت زمان هستیم.

**خطرات متروک ماندن و رها کردن روستا
در همین راستا یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: برای مهاجرت تعاریف زیادی شده و مهاجرت های داخل شهرستان مهاجرت از روستا به روستا، مهاجرت از روستا به شهر، شهر به روستا و شهر به شهر از اشکال عمده مهاجرت های داخلی است.
علیرضا قاسمی ادامه داد: مهاجرت از روستا به شهر دارای پیامدهای مثبت و منفی است که برهم خوردن ساختار سنی و جنسی جمعیت، افزایش جمعیت، افزایش میزان موالید و جمعیت فعال، کاهش نسبی دستمزدها، افزایش حاشیه نشینی و کاهش مرگ و میر عمومی از جمله این پیامدها است.
این جامعه شناس افزود: طبق بررسی ها و آمارهای به دست آمده در سال های گذشته، در تمامی گروه های سنی یکی از عمده ترین علل مهاجرت به استان کرمانشاه، پیروی از خانوار است که 80 درصد از علت مهاجرت ها را تشکیل داده و در سنین اوج مهاجرت که از 20 سالگی شروع می شود ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر علل دیگری برای مهاجرت روستاییان به شهر است.
به گفته وی، مسوولان اگر بخواهند اکثر روستاییان را در محل زندگی خود نگه دارند بدون شک باید در پی فراهم کردن امکانات رفاهی آنها به شکلی مطلوب بوده و باید گفت که مهاجرت پذیری استان کرمانشاه در دهه های آینده موجب تکثر فرهنگی و قومی و زبانی می شود.

** از اشتغال تا رفاه و بهداشت روستایی در زیر ذره بین دولت یازدهم
در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه دولت یازدهم برای ماندگاری روستاییان سیاست چند جانبه ای در پیش گرفته گفت: حل مشکلات اشتغال محور این سیاست جامع است یعنی علاوه براینکه دولت همانند گذشته به مسایل زیرساختی در روستاها توجه دارد و اشتغال روستاییان را در اولویت قرار می دهد.
به گفته مجتبی نیک کردار، حل مشکل اشتغال یکی از مهم ترین علل مهاجرت روستاییان و خالی شدن روستاها از سکنه است از همین رو دولت به شیوه های متعددی تسهیلاتی با کارمزدهای اندک برای اشتغال فراهم کرده که این بسته های تسهیلاتی به ویژه در نقاط مرزی بسیار مطلوب است.
وی ادامه داد: بسته های تسهیلاتی برای ماندگاری روستاییان در قالب تعاونی ها و شرکت های سهامی عام و حتی طرح های مشارکتی در این دولت عرضه می شود که عاملی برای تشویق به تولید در روستاها است.
این مسوول با بیان اینکه مقوله زیرساخت روستایی از دیگر نقاط قابل توجه دولت است، اظهار کرد: مشکل زیادی در زمینه آب، برق و راه روستایی در استان وجود ندارد ولی مشکلاتی در زمینه گازرسانی به روستاها وجود داشته که اکنون دولت کار بزرگی در این زمینه را آغاز کرده است.

** 650 روستای استان گازدار شده اند
نیک کردار اظهار کرد: در ابتدای سال 92، نزدیک به 213 روستای استان کرمانشاه گازرسانی شد که از ابتدای همان سال تاکنون این تعداد به 650 روستا رسیده و این بدان معناست که ظرف سه سال گازرسانی نزدیک به 440 روستا به اتمام رسیده است.
وی ادامه داد: درصددیم تا پایان امسال به گازرسانی 200 روستا در استان اقدام کنیم و می خواهیم تا پایان سال آینده این تعداد به یک هزار و 200 روستا برسد.
به گفته نیک کردار، این بدان معناست که دولت تدبیر و امید هر سال به اندازه 11 سال به گازرسانی روستایی اقدام می کند.
وی اضافه کرد، نظام جامع سلامت به ویژه در روستاها اقدام بزرگ دیگر دولت یازدهم است که در کنار آن توجه به آب بهداشتی سالم از دیگر برنامه های دولت است.
نیک کردار با بیان اینکه بیمه روستاییان در دستور کار دولت قرار دارد، اظهار کرد: اجرای طرح هادی به صورت مشارکتی، اجرای طرح منارید در چند روستای نمونه استان، اجرای فاضلاب مشارکتی و بیمه مشارکتی در برابر حوادث غیرمترقبه از دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید برای جلوگیری از خالی شدن روستاها از سکنه است.
از جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه هم اکنون حدود 30 درصد در روستاها زندگی می کنند این در حالی است که در اوایل انقلاب اسلامی 70 درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار