میراث‌فرهنگی فارس و کشور هم باید نسبت به ثبت ملی و ثبت جهانی کردن درختان تنومند موجود در خیابان قصردشت و باغات چمران و اقدام نمایند و پرونده‌ای برای ثبت در فهرست میراث جهانی کردن این باغات بعضاً چندصدساله تهیه و پیشنهاد دهد.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶ 13 June 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: آن‌گونه که بارها در خبرها آمده و مسئولان شیراز هم به فراوانی ابراز داشته‌اند در پی تخریب‌های گسترده باغات قصردشت و دیگر باغات سطح شهر شیراز در سالیان اخیر و سیر صعودی تخریب‌ها و تصرفات این باغات که در حکم ریه تنفسی شیراز است تنها سه هزار هکتار از این باغات، باقیمانده که فقط هزار هکتار از آن‌ها را باغات گروه یک نام نهاده‌اند.

هر چند مدیران شهری طی دو، سه دهه اخیر بارها اعلام داشته‌اند با تخلفات و تغییر کاربری‌های باغات قصردشت برخورد می‌کنند؛ اما بی‌تفاوتی آشکار مدیران ارشد شهر شیراز نسبت به حفظ و حراست از این باغات می‌تواند آسیب جدی به آن منطقه در بعد زیست‌محیطی بزند و موید این سخن کاهش عجیب و فاحش وسعت این باغات از سی، چهل سال گذشته تاکنون است.

حفظ کاربری باغ‌های زیبا و مصفای قصردشت از مطالبات به حق مردمی و مقامات عالی و اجرایی به‌ویژه دستگاه قضایی استان فارس و کلان‌شهر شیراز است و بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان فارس اخیراً حفظ و حراست و برخورد با تخلفات در باغ‌های چندصدساله شیراز بر عهده قرارگاه حفاظت اراضی باغ‌های قصرالدشت شامل یگان حفاظت امور اراضی شیراز و امور تخلفات شهرداری‌های مناطق ۱ و ۶ و ستاد باغات قصردشت و به‌ تناسب سایر دستگاه‌های متولی امور زمین است.

 

باغات قصردشت سرمایه‌ای بزرگ با قابلیت‌های فراوان گردشگری و زیست‌محیطی، تفریحی و رفاهی و درآمدزای اقتصادی و... است که سالیان سال با زحمات کشاورزان و باغداران این منطقه این‌گونه ایجاد شده و سرپا نگه داشته شده است و در خاک حاصلخیز و آب گوارای شیراز به وجود آمده‌اند و قطعاً با وجود این درختان چندصدساله در مرکز شهر از چنبره آلودگی هوا بر ریه‌های شهر جلوگیری شده است به‌نحوی‌که برخلاف سایر کلان‌شهرهای کشور تعداد روزهای آلودگی هوای فراتر از حد استاندارد در سال را به صفر نزدیک ساخته است.

متأسفانه سال‌هاست که باغات زیبای شیراز به هر دلیل و به هر بهانه‌ای دستخوش سوءاستفاده‌های افراد سودجو قرار گرفته و بسیاری از این باغات را محو و درختان چندین ساله را از ریشه درآورده یا خشکانده و سوزانده‌اند تا اسمان خراش‌های زشت و نخراشیده و ساختمان‌های بدشکل و برگه را جایگزین درختان زیبا و سر به فلک کشیده و سایه‌گستر کنند.

از مسئولان انتظار می‌رود نسبت به عدم تغییر کاربری باغات و با جلوگیری از خشک‌کردن درختان و ساختمان‌سازی در آن‌ها اقدام قاطعی انجام دهند.

حفظ این میراث چندصدساله به عهده همه مسئولان و مردم این کلان‌شهر است و آیندگان در خصوص حفظ این باغ‌ها انتظار دارند هر چند هنوز هم سودجویان درصدد هستند تا همین اندک مساحت را کوچک‌تر کنند و وسط باغ‌های داخل شهر برج‌های آن‌چنانی و منازل ویلایی اعیان‌نشین بسازند.

 

می‌طلبد با هم‌افزایی در اجرای آرای گروه ماده صد باغ‌های قصرالدشت مبنی بر رفع تخلف، عملیات‌های اجرایی به‌صورت هم‌پوشانی و در لوای قرارگاه‌های حفاظت از این باغات اقدام شود تا مازاد متراژ ساخت‌وسازها در این باغات علاوه بر رای کمیسیون نیز تخریب شود.

مجموعه فضای باغ‌های قصردشت حدود ۵ درصد از کل وسعت شهر شیراز را شامل می‌شوند و این مجموعه در موقعیت راهبُردی بین جبل دراک و باباکوهی تونل اکولوژی شهر، نقش بسیار ارزنده و حائز اهمیتی در محیط‌زیست شهر ایفا می‌کند. محاصره باغات قصردشت شیراز توسط ساختمان‌های مسکونی تهدید مهمی برای نگاهداشت فضای سبز شیراز محسوب و سبب افزایش اثرات زیان‌بار زیست‌محیطی می‌شود لذا تلاش برای حفظ باغ‌های قصردشت به‌عنوان یک عامل زیست‌محیطی مؤثر در حفظ پاکی شهرمان، موهبتی بزرگ و لازم است.


امیدوارم مدیران شهری به‌ویژه شهرداری‌ها و ستاد حفاظت از باغات شیراز در حفظ و حراست از باغات قصردشت شیراز بیشتر و بهتر از قبل بکوشند و نگذارند این زیبایی‌ها و دلبستگی‌های مردمان قدیم و حال شیراز براثر غفلت رفته، رفته از دست بروند.

تعامل مردم با مسئولین مربوطه از دیگر مواردی است که در صورت مشاهده تخلفات می‌تواند در حفظ و حراست از محیط زیست چاره ساز باشد.

میراث‌فرهنگی فارس و کشور هم باید نسبت به ثبت ملی و ثبت جهانی کردن درختان تنومند موجود در خیابان قصردشت و باغات چمران و اقدام نمایند و پرونده‌ای برای ثبت در فهرست میراث جهانی کردن این باغات بعضاً چندصدساله تهیه و پیشنهاد دهد.

انتظار می‌رود که همانند سابق دادگستری فارس و دادستانی شیراز نیز با همراهی شهرداری و شورای شهر شیراز برای قطع ید متجاوزان و ممانعت از نفوذ متصرفان باغات شیراز و درختان قدیمی این شهر مصوبات لازم‌الاجرا داشته باشند و جرایم سنگین و قوانین بازدارنده برای سودجویان و کار چاق کن‌ها و دلالان حوزه باغات در نظر گیرند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار