یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ساعت ۱۸:۴۲ ماه در موقعیت صورت فلکی دلو به نزدیک‌ترین نقطه در مدار چرخش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸ 19 March 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: یکشنبه _بیست‌وهشتم اسفندماه_ ساعت ۱۹:۲۱ ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود از خورشید -0.9834 AU- می‌رسد. این پدیده تقریباً با عبور ماه نو از موقعیت مقارنه خورشیدی اتفاق می‌افتد. در لحظه حضیض ماه، زمین در فاصله 0.9955 AU از خورشید قرار خواهد گرفت . فاصله بین زمین و ماه 0.0024 AU (۳۶۲ هزار کیلومتر) خواهد بود. در واقع ساعت ۱۸:۴۲ ماه در موقعیت صورت فلکی دلو به نزدیک‌ترین نقطه در مدار چرخش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.

وی افزود: فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. وقتی ماه ماهانه این مسیر بیضوی را در اطراف زمین طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور متفاوت است و بین ۲۹.۴ دقیقه قوسی و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند. اگرچه در عمل تشخیص این مسئله دشوار است زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کنند، اما تأثیر زیادی در رؤیت هلال دارد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ممکن است تصور کنید ماه در زمان طلوع و غروب بسیار بزرگ‌تر و نزدیک‌تر است که در واقع چنین نیست و این خطای دید است که ماه هنگام نزدیک شدن به افق بسیار بزرگ‌تر از آنچه که واقعاً هست به نظر می‌رسد. این مسئله توهم ماه نامیده می‌شود و چیزی بیش از یک خطای دید نیست. هر عکسی نشان می‌دهد که ماه دقیقاً همان اندازه است، صرف نظر از اینکه در افق ظاهر شود یا مستقیماً بالای سر باشد. دلیل اینکه ما این توهم بصری را درک می‌کنیم بحث داغی است. این نوع خطای دید، در مورد خورشید و صورت‌های فلکی هم وجود دارد. دلیل این خطای دید هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما گمان بر این است که از آن‌جا که ماه هنگامی که نزدیک به افق است در میان ساختمان‌ها و درختان دیده می‌شود، مقایسه اندازه آن با این المان‌های زمینی آن را به چشم ما بزرگ‌تر نمایان می‌کند تا وقتی که ماه بر فراز آسمان است و مغز ما معیار مقایسه اندازه دیگری برای آن به‌کار می‌برد.

وی ادامه داد: ماه ۲۷ روزه در این شب با سه درصد روشنایی ساعت ۰۴:۲۹ طلوع و ۱۵:۳۶ غروب می‌کند. بر طبق قانون اول کپلر در مکانیک سماوی، مدار همه سیارات به دور خورشید بیضی شکل است و خورشید روی یکی از کانون‌های مدار بیضی قرار دارد. با توجه به این قانون و به دلیل اینکه خورشید در مرکز بیضی قرار ندارد، سیارات در مسیر حرکت خود به دور خورشید گاهی به آن نزدیک و گاهی از آن دور می‌شوند. طبق تعریف به نزدیک‌ترین فاصله هر جرم از مرکز چرخش حضیض و به دورترین فاصله آن از مرکز چرخش اوج می‌گوئیم.

مقارنه ماه و زحل
فخرایی‌فرد افزود: یکشنبه -بیست‌وهشتم اسفند- ماه و زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه ۲۷ روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله سه درجه و ۳۵ دقیقه قوسی، یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد. مقارنه (Conjunction) به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره‌البروجی دو جرم است. وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره یا ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند، در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود. البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: این همنشینی در آسمان از مختصات رصدخانه لارستان، زمانی که اجرام بالای افق جنوب شرقی شما قرار دارند، حدود ساعت ۴:۴۵، قابل رصد است. سپس حدود ساعت ۵:۳۰، قبل از طلوع خورشید، در روشنایی آسمان محو می‌شوند. ماه با قدر منفی ۹.۸، و زحل در قدر ۰.۸ در آسمان می‌درخشند و هر دو در صورت فلکی دلو قرار دارند. در صورت رصد با تلسکوپ این دو جرم نمی‌توانند همزمان در میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند، اما با چشم غیر مسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی به راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار