یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: در نجوم، مقارنه (Conjunction) یک رویداد قابل رصد با چشم است و زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند جرم سماوی بسیار نزدیک به یکدیگر در آسمان قابل مشاهده هستند.
کد خبر: ۱۰۹۷۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶ 22 March 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: ماه و سیاره مشتری چهارشنبه _دوم فروردین‌ماه_ در وضعیت همنشینی قرار می‌گیرند و ماه به جدایی زاویه‌ای ۳۲ دقیقه قوسی نسبت به بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی می‌رسد. سن ماه در این زمان یک روز خواهد بود و درصد روشنایی آن سه است. این دو جرم در آسمان بعد غروب خورشید تا ساعت ۱۹:۱۲، بسیار کوتاه مدت قابل مشاهده خواهند بود.

وی افزود: قدر ماه در این شب منفی ۸.۳ و مشتری منفی ۲.۰ است و هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند. این پدیده را به کمک یک دوربین دوچشمی نیز می‌توانید رصد کنید. در نجوم، مقارنه (Conjunction) یک رویداد قابل رصد با چشم است و زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند جرم سماوی بسیار نزدیک به یکدیگر در آسمان قابل مشاهده هستند.

وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره یا ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند، در اصطلاح نجومی از واژه «مقارنه» استفاده می‌شود. البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع استفاده می‌شود.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بدیهی است که سیاره‌ها در حقیقت در به ماه نزدیک نمی‌شوند و اجرام کیهانی تنها از دید ناظران زمین نزدیک به هم دیده می‌شوند. غول گازی منظومه شمسی در وضعیت مقارنه فرصتی عالی برای رصد و عکاسی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. سیاره مشتری پنجمین سیاره از خورشید و سومین جرم درخشان آسمان شب ما و بزرگ‌ترین سیاره در سامانه خورشیدی است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار