مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: جزو سیاست‌های کلان شهرداری است که به سمت آبیاری هوشمند حرکت کنیم این در حالی است که 60 درصد فضای سبز اصفهان تحت آبیاری قطره‌ای است.
کد خبر: ۱۰۹۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷ 05 March 2023

مجید عرفان‌منش با اشاره به پایش عرصه‌های قدیمی شهر اصفهان برای شناسایی درختان فرسوده، اظهار داشت: آماری از درختان پرخطر در حال حاضر وجود ندارد و پایش‌ها به همین منظور انجام می‌شود؛ اگر درخت پر خطری شناسایی شد کمیسیون ماده هفت حفظ و گسترش درختان، مجوز قطع درخت صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه طی یکسال اخیر ۵۰۰ اصله درخت کهنسال برای رفع خطر قطع شدند و یا سقوط کردند، افزود: سقوط درختان در شهر اصفهان زیاد شده و خشکسالی و بروز آفات و بیماری برغم خسارات بسیاری وارد کرده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه درختان شهر با کم آبیاری روبه رو هستند، خاطرنشان کرد: برخی از درختان کهنسال اصفهان ریشه در آب داشتند و متأسفانه باید گفت اگر با همین روند پیش برود که مادی‌ها و رودخانه خشک باشد دیگر درخت بید در شهر اصفهان نخواهیم داشت.‌

عرفان‌منش با بیان اینکه درختان شهر دچار خسارت فیزیولوژیک شدند، خاطرنشان کرد: این شرایط برای عمده درختان سبب شکستن و ریشه کنی شده و از این رو برای اولین بار با هماهنگی شرکت‌های دانش بنیان سی‌تی‌اسکن درختان را انجام می‌دهیم که تراکم درختان را که دچار پوسیدگی شدند، نشان می‌دهد.

وی افزود: اگر درصد خطر درختان برای سقوط زیاد باشد درخت حتماً قطع می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان درباره آتش‌سوزی درختان شهر اصفهان، گفت: متأسفانه همه آتش سوزی درختان ۱۰۰ درصد عمدی است و طبق بررسی‌ها هیچیک غیر عمد نبوده است؛ شهرنشینی حین آتش زدن درختان دستگیر شده که کیسه فریزر پر بنزین و روی درختان پرتاب کرده و سپس آتش می‌زد؛ این افراد به طور عمده معتادان متجاهر هستند یا افرادی که در پارک‌ها تفرج می‌کنند که البته برای برخورد با این افراد پیگیری قضائی می‌شود.

عرفان‌منش با اشاره به اینکه نیاز آبی سالانه فضای سبز شهر اصفهان ۶۰ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: این درحالی است که به دلیل یک دهه خشکسالی نتوانستیم نیاز آبی فضای سبز را تأمین کنیم و متولیان وزارت نیرو نتوانستند آبی که حقابه فضای سبز شهر اصفهان بوده و با پول مردم این دیار خریداری شده، تأمین کنند.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ لیتر بر ثانیه حقابه شهر اصفهان است، ادامه داد: در بهترین حالت در مجموع ۲۷ میلیون مترمکعب سالانه از آب‌های سطحی و زیر زمینی و پساب در اختیار سازمان پارک‌ها برای آبیاری فصلی سبز قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: هشت میلیون مترمکعب پساب خریداری کردیم که تصفیه تکمیلی آنها در دو تصفیه خانه شاهین‌شهر و سپاهان شهر انجام و به سیستم آبیاری تزریق می‌شود.

عرفان‌منش با بیان اینکه ۶۰ درصد فضای سبز تحت آبیاری قطره‌ای است، اظهار داشت: جزو سیاست‌های کلان شهرداری است که به سمت آبیاری هوشمند حرکت کنیم و ۴۰ درصد مابقی بصورت بابلر یا حباب‌ساز است و درختان کهنسال را بدلیل عادتی که در طولانی مدت داشتند به شیوه غرقابی آبیاری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه شوری منابع آب زیرزمینی زیاد شده، خاطر نشان کرد: در بهترین حالت بیش از ۹۰ چاه ما آب دهی ندارد و برداشت ما از این چاه‌ها حدود ۱۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بیش از هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ برای فضای سبز هزینه شد، گفت: سال آینده برای نگهداری درختان ۳۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و مابقی اعتبارات در بخش زیرساخت خواهد بود.‌

عرفان‌منش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۰۰ پروژه برای فضای سبز اصفهان پیش‌بینی شده است، گفت: احداث پارک کوهستانی در شمال شهر اصفهان در بختیار دشت از پروژه‌های شاخص خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل در روز درختکاری توزیع رایگان نهال به شهروندان انجام می‌شد اما طی بررسی متأسفانه متوجه شدیم که این طرح نتایج خوبی نداشته و از ۲ تا سه میلیون اصله نهالی که توزیع می‌شد کمتر از یک درصد از درختان کاشته و مستقر می‌شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه امسال در روز درختکاری تمرکز ما بر مدارس است، خاطرنشان کرد: طرح حیات در حیاط را در دستور کار داریم که حمل و کاشت درختان در مدارس خیرساز انجام خواهد شد و هر شهروندی که درخواست نهال داشت در جنگل شمال شهر اصفهان تحویل خواهیم داد.

عرفان‌منش اضافه کرد: درختان متحمل و سازگار با کم آبی و شرایط اقلیمی در شمال شهر اصفهان کاشته می‌شود که از جمله آنها می‌توان به درخت اقاقیا، توت، ارغوان و بلوط همیشه سبز اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار