همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر؛
تابناک هرمزگان//عملیات اجرایی پروژه عظیم پل خلیج فارس پس از هفت سال توقف امروز (سه شنبه هجدهم بهمن ۱۴۰۱) همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر با حضور حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، فرمانده قرارگاه مدینه منوره سپاه و مسوولان آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵ 07 February 2023

به گزارش تابناک از هرمزگان// این عملیات اجرایی به عنوان آرزوی دیرینه ساکنان جزیره قشم ، همزمان با جشن های چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پس از وقفه ای هفت ساله با همتی جهادی در دولت سیزدهم از سر گرفته شده است.

اجرای عملیات عمرانی احداث پل خلیج فارس به عنوان یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل، مسیر جدیدی را از قشم در تماس و ارتباط کریدورهای تجاری منطقه و اتصال به شبکه راه های کشور ایجاد می کند.

پروژه پل خلیج فارس در حال حاضر دارای ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و امروز پس از وقفه ای طولانی، در دولت مردمی فعالیت اجرایی خود را آغاز می کند.

پُل خلیج فارس به طول سه هزار و ۴۳۰ متر شامل دهانه های ۳۶۰ متری و پایه های بر روی دریا، عرض عرشه ۳۲ متری دارای چهار مسیر رفت و آمد خودرو، یک مسیر رفت و آمد راه آهن و یک مسیر اضطراری و پیاده‌رو است که پس از اجرا می تواند جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل کند.

برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث ۹۲ کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث ۸۶ کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا به حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۶۰ میلیون یورو نیاز است.

این پُل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل‌ و نقل شمال - جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه‌ آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.

با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوریکه بخش عمده کالا هایی که از طریق کریدور شمال - جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پُل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، هزینه‌ های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ ای کمتر خواهد شد.بر این اساس، هزینه‌ های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ ای کمتر خواهد شد.

این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.

پل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می شود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

اجرای پُل خلیج فارس برای اتصال قشم به سرزمین اصلی و شهر مهم و راهبردی بندرعباس می تواند حلقه توسعه پایدار و همه‌جانبه منطقه آزاد را تکمیل و این جزیره را به مکانی با ثبات و دسترسی آسان برای جذب سرمایه‌گذار در اندازه های قابل مقایسه با مناطق آزاد مشابه در کرانه های جنوبی خلیج فارس تبدیل کند.

انتهای پیام//

برچسب ها: پل خلیج فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار