تابناک هرمزگان// مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان میزان سطح زیرکشت محصولات زراعی این استان را ۷۸ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در برنامه سال جدید با اجرای الگوی کشت و روش به‌زراعی، تولید محصولاتمان را در واحد سطح افزایش داده و امنیت غذایی استان و کشور را تامین می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۸۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸ 29 January 2023
 

 

سید رضا امیرزاده اظهار کرد: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن از محصولات تولیدی کشاورزی هرمزگان به بخش زراعی اختصاص دارد که در برنامه سال جدید باتوجه به افزایش عملکرد در واحد سطح باید بتوانیم به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن تولید برسانیم.

وی بیان کرد: استان هرمزگان دارای ۳۱ نوع محصول زراعی در ۷۸ هزار هکتار است که حدود ۴۸ هزار هکتار آن به سبزی و صیفی و ۳۰ هکتار نیز به کشت‌های صنعتی، غلات، علوفه و کلزا اختصاص دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه باتوجه به شرایط آبی و هوایی استان، تقریبا در هر ۱۲ ماه سال کشت و زرع در این منطقه جنوبی انجام می‌شود، اظهار کرد: الگوی کشت یکی از برنامه های مهم زراعی در استان است که باید براساس ابلاغ وزراتخانه و تعریفی که در استان شده، این الگوی کشت را اجرا می‌کنیم تا هم بتوانیم برنامه تولید کشوری را داشته باشیم و هم کشاورزان ما از لحاظ اقتصادی، تولید داشته باشند و امنیت غذایی کشور را تامین کنیم.

امیرزاده یادآور شد: مساله بعدی در بخش زراعی افزایش عملکرد در واحد سطح است که باید با روش به‌زراعی و آموزش هایی که از سوی عوامل پشتیبانی و کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی از طریق مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی با کمک نظام مهندسی انجام می‌شود عملکردهایمان را در واحد سطح بالا برده و این مسیر به زراعی، خدمات کاشت، داشت و برداشت در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی ادامه داد: باتوجه به این ۲ موضوع الگوی کشت و به‌زراعی، صرفه جویی در مصرف آب در استان هرمزگان نیز برای ما ملاکی بسیار مهمی است که بیشتر کشت در استان به‌ویژه در کشت های سبزی و صیفی به صورت نشایی است که ۲ تا سه برابر آبیاری سنتی، کمتر آب مصرف می شود و همچنین با آبیاری تحت فشاری که در استان افزون بر ۹۰ درصد محصولات مان به صورت تحت فشار است، صرفه جویی ویژه ای در مصرف آب داریم.

وی اضافه کرد: بیشتر محصولات به‌ویژه سبزی و صیفی که حدود ۴۸ هزار هکتار در سطح استان هرمزگان را دربرمی گیرد، به صورت نشایی بوده و در برآورد انجام شده، افزون بر ۲۵ میلیون مترمکعب باتوجه به ۲ تا سه آبیاری کمتر در کشت پاییزه انجام می‌شود، می تواند صرفه جویی در مصرف آب داشته باشد.

انتهای پیام//

برچسب ها: جهاد کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار