بیایید کمی عمل کنیم!

برای یکبار هم که شده درباره اهمیت درختکاری حرف نزنیم، عمل کنیم!

تابناک: با وجود همه برنامه هایی که به صورت نمادین در هفته درختکاری انجام می شود، امید می رود مسئولان فکری به حال این منابع ارزشمند کنند تا در آینده با مشکل رو به رو نشوند چرا که رسیدگی نکردن به درختان سطح شهر اصفهان و پوسیدگی این درختان شرایط نامناسبی را ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷ 01 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، پانزدهمین روز از آخرین ماه زمستان هر سال تحت عنوان روز درختکاری نام گذاری می شود، این روز به دلیل تشویق مردم به کاشتن نهال ها نامگذاری شده است.

این روز نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان برای مردم در نظر گرفته شده است.

کشور ایران یکی از کشور هایی بوده که از لحاظ منابع طبیعی دارای ظرفیت های مناسبی است اما با این وجود به درختان که از منابع مهم کشورها به حساب می آیند حفاظت و رسیدگی کافی صورت نمی گیرد به گونه ای که شهرداری ها اهمیت زیادی برای درختان قائل نبوده و با وجود هزینه زیادی که از بین بردن درختان برای جامعه دارد توجه زیادی در این امر صورت نمی گیرد.

از سوی دیگر روز درختکاری یا هفته منایع طبیعی نیز که برای حفاظت و اهمیت بخشیدن به این منابع است، به چند مراسم نمادین درختکاری و توزیع چند رأس نهال ختم شده است.

رضا امینی، رئیس شورای شهر اصفهان در جلسه شورای شهر امروز اميني با تاكيد بر پايبندي آحاد جامعه به فرهنگ درختكاري در هفته منابع طبيعي گفت: درختان از زيباترين مظاهر خلقت بوده و از گرانبهاترين آفريده‌هاي خداوند براي انسان محسوب مي‌شوند همچنين درخت در آيات و آموزه‌هاي اسلامي نيز بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

وي به تاكيد بزرگان دين براي كاشت درخت توسط مسلمانان اشاره و تصريح كرد: در دين مبين اسلام كاشت درخت قابل محصول به عنوان نوعي صدقه جاريه معرفي شده و به همين دليل نيز لازم است كه مسلمانان كاشت درخت را به عنوان يك برنامه كلي و منفعت اخروي در برنامه خود قرار دهند همچنين بر اساس روايات متعدد قطع درختان نيز در اسلام حرام و ممنوع است.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه از بين بردن حتي يك درخت در پارك‌ها و معابر عمومي به معناي تعرض به حق همه افراد جامعه است، خاطر نشان كرد: همه افرادي كه اكنون در قيد حيات هستند و تمام كساني كه در آينده در اين كشور و شهر زاده مي‌شوند بايد حق برخورداري برابر نسبت به استفاده از منابع طبيعي را داشته باشند.

اميني اظهار كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد در زمان كربن گيري درختان از هر 264 گرم هيدريد كربنيك هوا 129 گرم اكسيژن آزاد مي‌شود و به همين دليل نيز هر هكتار جنگل قادر است سالانه 2.5 تن اكسيژن را به فضا آزاد كند و با اين حساب تنها جنگل‌هاي واقع در شمال كشور مي‌توانند اكسيژن لازم براي 19 ميليون نفر را در يك سال تامين كنند.

وي با اشاره به رشد فزاينده آلودگي هوا در كلان شهرهاي صنعتي كشور ادامه داد: توسعه جنگل‌ها، كاشت درخت و ايجاد فضاي سبز از وظايف اسلامي و اجتماعي مسلمانان است با اين وجود مبلغان ديني و مسئولان مربوطه نيز بايد براي تبيين مباني اصيل اسلامي درختكاري هر چه بيشتر تلاش كنند .

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به علت عمده زوال درختان در جريان ساخت و سازهاي شهري گفت: اگر در زمان مراجعه كارشناسان از زمين‌هاي مورد تقاضاي مالكان براي صدور پروانه بازديد و نسبت به انعكاس مكان درختان در نقشه‌هاي ساختماني اقدام كنند بسياري از درختان در تلاقي با محل درب ورودي ساختمان و يا در برخورد با بالكن‌ها واقع نشده و از بين نمي‌روند.

با وجود همه این صحبت ها امید می رود مسئولان امسال به جای برگزاری برنامه های نمادین درختکاری و سخنرانی پیرامون اهمیت درختکاری فکری به حال این منابع ارزشمند کنند تا در آینده با مشکل رو به رو نشوند چرا که رسیدگی نکردن به درختان سطح شهر اصفهان و پوسیدگی این درختان شرایط نامناسبی را ایجاد کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار