پزشکیان :من از ابتدا مخالف طرح تحول بودم/ طرح تحول نظام رفتاری و مالی کشور را به هم زد

کد خبر: ۵۴۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹ 08 January 2018

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشتدر برنامه جهان آرا گفت: وزارت بهداشت زمانی که #طرح_تحول را نوشت و پیش از اجرا به کمیسیون بهداشت ارائه دادند من آنجا به آنها گفتم اینکار را نکنید و اگر به این شکل انجام بگیرد با مشکل مواجه خواهید شد. بعد رفتم با کارشناسان حاضر صحبت کردم، دلایلی که طرح را در موقع اجرا با مشکل ایجاد می کند خدمتشان گفتم.

 

با دکتر هاشمی به تنهایی صحبت کردم، به هرحال شاید انتقاد در جمع، ایشان را ناراحت و وادار به واکنش می کرد. آنموقع ایشان قبول کردند که بازنگری در طرح انجام شود ولی بعدا دستور دادند که اجرا شود. از همان ابتدا من مخالفت کردم و گفتم دولت کل اعتبارش را هم بدهد نخواهد توانست این راه را برود. این حرف من نبود، بلکه بر اساس تحقیقاتی بود که در دنیا انجام گرفته بود. کشورهایی این راه رفته اند و برگشته اند. بررسی تحقیقاتی یک دانشجوی کارشناسی یا دکترا نیست که بگوییم فلان دانشجو این تحقیق را کرده و من به حساب او این حرف را می زنم. #سازمان_بهداشت_جهانی، مجموع تحقیقات کشورها را جمع کرده بود و در کتاب ۲۰۰۸ خود آورده بود و گفته بود چکار بکنید و چکار نکنید. من به آنها گفتم چه رفرنسهایی وجود دارد و از آنها خواستم اگر رفرانسی وجود دارد که شما این کارتان به جایی می رسد بگویید تا ما هم بخوانیم تا ببینیم شما دارید چکار می کنید.

 از اول معلوم بود این روند از نظر علمی کار درستی نیست ، از نظر قانونی خلاف قانون های زیادی داشت ، هم از نظر سیاستهای کلی نظام و هم از نظر قانون برنامه پنجم. در کمیسیون تنها بودیم و در مجلس هم پول دستشان آمده بود و خرج می کردند. در ملاقات های که داشتند، بیشتر بزرگان حوزه گفته بودند خوب است. خوب است که از مریض پول نگیریم ولی به شرط اینکه بتوانیم تا آخر ادمه بدهیم نه اینکه وسط راه یهو کم بیاوریم. نه اینکه اختلاف درآمدی ایجاد کنیم بین طبقات و صنوف مختلف. فاصله بین ۵ میلیون و صد میلیون و پانصد میلیون واضح است. از نظر علمی این یعنی ناهنجاری و دیگر قدرتی برای ادامه کار وجود ندارد. ما سیستمی درست کرده ایم که نظام رفتاری دانشگاهها و نظام مالی کشور را برهم زده ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار