بلیط اتوبوس در تبریز یا لنگه کفشی در بیابان

تبریز -«تابناک»-کمبود اتوبوس بین‌شهری در تبریز تبدیل به معضلی جدی شده است، کافی ست کار واجبی داشته باشید و بلیط هواپیما و قطار گیرتان نیامده باشد، پیدا کردن بلیط اتوبوس هم کار ساده ای نخواهد بود.
کد خبر: ۱۱۸۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲ 22 September 2024

به گزارش «تابناک آذربایجان‌شرقی»، اتوبوس از جمله وسایط نقلیه پرکاربرد برای سفر‌های بین شهری است، در سال‌های اخیر اتوبوس‌های vip نیز طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌اند و بازار بلیط اتوبوس بازار داغ و پررونقی است.

اما کمبود بلیط اتوبوس هیچگاه به مسئله‌داری ماه‌های اخیر نبود. در هر ساعتی از شبانه روز که به پایانه‌های مسافربری مراجعه می‌کردی، بلیط اتوبوس موجود بود، حتی شرکت‌های مسافربری بر سر مسافر با هم رقابت می‌کردند و امکان داشت با قیمت پایین‌تری هم بلیط خریداری بکنی. اما در ماه‌های اخیر خرید بلیط اتوبوس به این آسانی نیست!

چرا اتوبوس نیست؟

اسد چوپانی، رئیس اداره کل حمل و نقل مسافری استان می‌گوید: نزدیک به نیمی از اتوبوس‌های ناوگان استان ما، خارج از محدوده آذربایجان‌شرقی تردد می‌کنند. پیشنهاد کرایه بیشتر به رانندگان در مسیرهایی، چون خوی-ترکیه و یا قم_مشهد، استان را با کمبود تعداد اتوبوس مواجه کرده است.

 وی ادامه داد: به عنوان مثال مسیر قم_مشهد به لحاظ مسافت مشابه مسیر تبریز_تهران است، اما به دلیل مسافران عراقی آن مسیر و امکان اخذ کرایه بیشتر، رانندگان ترجیح می‌دهند در آن مسیر مسافرگیری کنند.

وی اضاقه کرد: مسیر تهران به خوی و خوی به ترکیه نیز مسیر پرترددی است  که رانندگان را با پیشنهاد کرایه بالاتر به آنجا می‌کشاند.

رئیس اداره کل حمل و نقل مسافری استان با اشاره به مصوبه تامین ۲۰۰۰ اتوبوس برای ناوگان عمومی مسافربری گفت: از محل این مصوبه، برای استان آذربایجان‌شرقی اقدامی صورت نگرفت و هیچ اتوبوسی در سال‌های اخیر به مجموعه اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی مسافربری ما اضافه نشده است.

از سال ۹۶ اتوبوس جدیدی به پایانه‌های مسافربری استان اضافه نشده است

چوپانی یادآور شد: میانگین عمر اتوبوس‌های پایانه‌های مسافربری آذربایجان شرقی بالای ۲۰ سال است، از سال ۱۳۹۶ نیز هیچ اتوبوس جدیدی به پایانه‌های مسافربری استان اضافه نشده است.

وی یادآور شد: قیمت اتوبوس‌ها در حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد تومان است، با توجه به هزینه استهلاک ماشین و هزینه بنزین، سود صاحب وسیله از هر سفر تبریز_تهران در حدود ۴ یا ۵ میلیون تومان است، این درحالی است که مثلا از مسیر قم_تهران سود بیشتری عایدشان می‌شود و ترجیح می‌دهند در آن مسیر فعالیت بکنند.

وی یادآور شد: افزایش جدی تولید، واردات و رفع کمبود اتوبوس و حمایت از رانندگان با پرداخت تسهیلات برای خرید اتوبوس، تنها راه‌های حل مشکل ناوگان اتوبوسرانی مسافربری است.

چوپانی در پایان خاطرنشان کرد: در دهه آخر ماه شهریور، در تامین اتوبوس با مشکل جدی مواجه بودیم، خوشبختانه با افزایش نظارت‌ها و طی هماهنگی‌های صورت گرفته، وضعیت تامین اتوبوس در هفته جاری بهتر از هفته‌های گذشته است.

 انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار