رییس دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های مازندران

اهمیت والای وحدت حوزویان و دانشگاهیان

امروز روز عاری از خشونت و افراطی گری است. شهید مفتح توسط گروه تروریستی فرقان که در ظاهر اسلام انحرافی را پذیرفته بودند و بر اساس تندروی هایی که داشتند موجب شهادت شهید مفتح و شخصیت های دیگر حوزوی و دانشگاهی ما شد.
کد خبر: ۵۴۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲ 20 December 2017
به گزارش تابناک مازندران،  به مناسبت فرارسیدن روز وحدت حوزه و دانشگاه روز جهانی عاری از خشونت و افراطی گری،  را با حجت الاسلام رحیمیان رییس دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مازندران و مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران در گفت و گویی اظهار داشت:

  بر اساس این گزارش، سالروز وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت شهید آیت االله دکتر مفتح را گرامی می دارم. مسئله وحدت یک مسئله ولایی و دینی است که مورد توصیه در دین ما نیز هست و برای پیشبرد امور در عرصه های مختلف وحدت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. ما در قرآن کریم توصیه به وحدت داریم "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا" و نزاع و درگیری را موجب شکست و از بین رفتن قدرت و شوکت جامعه می داند و در سوره انفال نیز این مورد به صراحت بیان شده است. مسئله وحدت سال ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه امام راحل(ره) بود و در سخنرانی ها و پیام های خود بر این قضیه تاکید بسیار می کردند. در میان اقشار مختلف، وحدت حوزویان و دانشگاهیان به دلیل اینکه قشر مرجع جامعه هستند از اهمیت والاتری برخوردار است. چون به صورت کلی آثار این وحدت در سطح کلان جامعه نمودار می شود.
 
        27آذر سال 1358 سالروز شهادت شهید حوزه و دانشگاه آیت االله مفتح است. ایشان از چهره های موفق و تاثیرگذار در عرصه وحدت بودند. دشمنان فکر می کردند که با حذف فیزیکی ایشان می توانند تلاش مجاهدانه ایشان را در راستای وحدت حوزه و دانشگاه خاموش کنند اما غافل از اینکه برکت خون این شهید، این مسئله را هم تعمیق بخشید و هم ماندگار کرد که توسط امام راحل، این روز به عنوان "روز وحدت حوزه و دانشگاه" نام گرفت و این روز همواره یادآور توجه به وحدت گرایی در تمامی اقشار جامعه و اندیشمندان و دانشگاه است.  
 
       اگرچه این روز، در ابتدا وحدت اجتماعی و سیاسی خود با دانشگاه را مد نظر داشته، ولی امروز به سایر عرصه ها نیز سرایت کرده است. ما امروز شاهد رفت و آمد یا حضور مستمر حوزویان در دانشگاه و بالعکس هستیم و بسیاری از مراکز حوزوی هستند که از اساتید دانشگاهی استفاده می کنند و یا دانشگاه ها نیز از اساتید حوزوی استفاده و از روش های علم آموزی، تحقیق و پژوهشگری یکدیگر استفاده می کنند.  
 
 به هر حال خون این بزرگوار باعث تعمیق بیشتر وحدت حوزه و دانشگاه شد و من به عنوان خدمتگزاری کوچک، هم در عرصه نهادهای دانشگاهی استان و هم ارتباطی که با حوزویان دارم می خواهم این نوید را به شما و شنوندگان محترم رادیو صبح مازندران بدهم که واقعا مسئله وحدت بین حوزه و دانشگاه حل شده است. یعنی آن وحدت اجتماعی و سیاسی به طور قطعی حل شده و در بقیه مباحث نیز غیر از این دیده نمی شود و این یگانگی مشهود است و همین طور در عرصه های دیگر وحدت. در عرصه های علمی دو طرف در تلاش هستند که به سابق برگردند، چون ما در سابق نیز چنین بودیم.  
 
       در واژگان عربی از مسجد به عنوان جامع تعبیر می کنند و دانشگاه را جامعه گویند، یعنی این ها از قبل با هم هماهنگ بودند. این اندیشمندانی که نام شان مطرح بود چون بوعلی ها و زکریاها و فارابی ها و شخصیت های فراوان دیگر که به عنوان میراث گرانقدر معنوی ما ایرانی ها مطرح است، دارای خواستگاه حوزوی بود یعنی علوم دانشگاهی در فضای حوزه قرار داشت که بعدها به علت تقسیم وظایف و حیطه های کاری از یکدیگر مجزا شدند. تشکیل دارالفنون و بعد از آن تشکیل دانشگاه تهران باعث مجزا شدن این دو از یکدیگر شد. شاید دشمن به دنبال این بود که به بهانه تخصصی سازی حیطه علوم، این ها را در فضای مجزایی مطرح کند یعنی در واقع به دنبال جدایی این دو بود و به همین علت، امام راحل تاکید بر حفظ وحدت داشتند که به برکت خون این شهید، هر ساله در 27 آذرماه دانشگاهیان و حوزویان یادآور این مهم هستند و ان شاالله این همگرایی ها بیشتر شود.
 
      از طرفی امروز روز عاری از خشونت و افراطی گری است. شهید مفتح توسط گروه تروریستی فرقان که در ظاهر اسلام انحرافی را پذیرفته بودند و بر اساس تندروی هایی که داشتند موجب شهادت شهید مفتح و شخصیت های دیگر حوزوی و دانشگاهی ما شد. این خشونت گرایی ها و تندروی ها باعث سلب نعمت می شود و باعث خسارت های جبران ناپذیری از جمله شهادت بزرگوارانی چون شهید مفتح، شهید مطهری و ... گردید و امروزه اگر مبارزه با داعش که به عنوان تفکری افراطی گری و تندرو در جهان اسلام، باعث آبروریزی و ایجاد هزینه در جهان اسلام است را مشاهده می کنیم، به دلیل جلوگیری از این افراطی گری و خشونت ها است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار