معاون عمرانی استاندار :

کاهش 40 سانتیمتری آب سفره های زیرزمینی یزد و ضرورت صرفه جویی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: با وجود بارندگی های مناسب بویژه در فروردین و اردیبهشت متاسفانه با افت 40 سانتیمتری آبهای زیرزمینی دشت اردکان که منبع آب استان است روبرو هستیم.
کد خبر: ۳۸۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 25 May 2015
به گزارش تابناک یزد، سید محمد رضا سید حسینی در جشن بزرگ روابط عمومی های استان یزد با اشاره به اهمیت انتقال بحث کم آبی به مردم افزود: برای حفظ ظرفیت و منابع موجود ، صرفه جویی و اصلاح تفکر استفاده از آب در استان باید فکر و برنامه ریزی کنیم و نیازمند اتفاق و ابتکار جدید در این بخش هستیم.

وی با بیان اینکه 90 درصد آب در بخش کشاروزی ، 5 درصد صنعتی و بقیه آشامیدنی و بهداشتی است ، اظهار کرد: صرفه جویی در همه بخشها می تواند منابع مارا پایدار کند به همین خاطر در استا ن توسعه کشت و کاشت گیاهان پرآب بخواه ممنوع شده و صنعت پر آب خواه نیز استقرار نمی یابد و همچنین استان به صنایع کم آبخواه تسهیلات پرداخت می کند.

این مسوول خاطرنشان کرد: برای تامین آب استان یزد انتقال آب از سرشاخه سد دز شروع و 40 کیلومتر لوله آن خریداری شده است و همچین کار لوله گذاری و جرای شبکه در 14 کیلومتر این مسیر اجرا شده است.

سید حسینی ادامه داد: برآورد اولیه مشاور از هزینه اجرای این طرح 18 هزار میلیارد ریال است که در قانون بودجه امسال 300 میلیارد ریال برای این طرح اختصاص یافته که جوابگو نیست و در کنار آن استان بدنبال تامین اعتبار از منابع داخلی برای این طرح مهم و حیاتی است.

وی اضافه کرد: طرح دومی که استان یزد برای تامین آب پیگیری می کند و مصرف صنعتی خواهد داشت انتقال آب از خلیج فارس با 130 هزار میلیارد ریال هزینه که توسط کنسرسیوم بخش خصوصی در حال پیگیری و کارهای ابتدایی این طرح فرا ملی شروع شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: استفاده از پساب شهرهای اردکان ، مهریز و بافق از راههای دیگر تامین آب است که عملیات جمع آوری پساب توسط بخش خصوصی در حال اجراست که به بخش صنعت ما کمک خواهد کرد و باعث می شود چاههای درحال برداشت را پلمب کنیم تا ظرفیت منابع زیرزمینی ما حفظ شود.

وی بر همکاری مردم در صرفه جویی از آب تاکید کرد و افزود: متاسفانه در هیچ شرایطی سطح منابع و مخازن آب ما به سطح آرامش نرسیده است اگرچه با تمام ظرفیت از آبهای انتقالی و چاهها برای آب آشامیدنی به شبکه وارد می کنیم و لی با این حال با کم آبی روبرو هستیم.

معاون عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه در تابستان و هنگام روشن شدن کولرها مصرف سرانه آب در استان از 180 لیتر به 360 لیتر افزایش می یابد ، اظهار کرد: حساسیت موضوع کم آبی و انتقال آن به جامعه بسیار مهم و ضروری است.

وی افزود: در بهترین شرایط اجرایی و کاری استان، خط انتقال آب به استان یزد پنج سال زمان نیاز دارد.

سید حسینی اضافه کرد: متاسفانه بدلیل کاهش ذخایر آبی درصد شوری آب در حال افزایش است و در واقع آبهای شور در حال حرکت به سمت آبهای شیرین استان و ترکیب با آنها است.

این مسوول اظهار کرد : سامانه آبرسانی شهرها بگونه ای است که نمی توانیم آب را جیره بندی کنیم اگر مجبور به جیره بندی شویم باید به سمت قطع برویم و قطع و وصل مجدد برای شرکت هزینه به همراه خواهد داشت.

معاون استاندار یزد با اشاره به اهمیت صرفه جویی مرم و بویژه دستگاه های دولتی تصریح کرد: هم اکنون بیشترین مصرف آب در میان دستگاههای دولتی متعلق به مدارس و دانشگاه هاست و امیدواریم مسوولان و دست اندرکاران استان بیش از پیش به بحث کم آبی توجه کنند.

سیدحسینی با جدی عنوان کردن مساله کمبود آب استان،نقش روابط عمومی ها را در ترویج صرفه جویی در مصرف آب بسیار مهم دانست و خواستار ورود جدی این بخش به عنوان رابط میان مردم و مسوولان شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار