تاکید مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر اهمیت اموراراضی

یکپارچگی و بهره وری اراضی کشاورزی

مهندس قاسم جعفروند در کارگاه آموزشی منطقه ای طرح پهنه بندی روستاها با تاکید بر موضوع کشاورزی این مقوله را یکی از منابع اصلی تغذیه انسان یادآور شد و افزود کشاورزی به عنوان یکی از اهرم های استقلال اقتصادی و سیاسی کشور به حساب می آید از این رو است که زمین و کشاورزی از دیدگاه اسلام و قرآن دارای ارزش و اهمیت بالایی می باشد.
کد خبر: ۳۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲ 06 May 2015

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان مهندس قاسم جعفروند در کارگاه آموزشی منطقه ای طرح پهنه بندی روستاها در مجتمع شهیدکسائی تبریز که با حضور کارشناسان و مروجان طرح پهنه بندی مراکز جهادکشاورزی شهرستانهای استان آذربایجان شرقی برگزار شده بود با اعلام این مطلب افزود: کشاورزی یکی از منابع اصلی تغذیه انسان است و به عنوان یکی از اهرم های استقلال اقتصادی و سیاسی هر کشور به حساب می آید از این رو است که زمین و کشاورزی از دیدگاه اسلام و قرآن دارای ارزش و اهمیت بالایی می باشد.

وی با بیان اینکه عوامل زیادی در ناپایداری و تغییر کاربری اراضی نقش دارند افزود: گسترش شهرها و توسعه شهر نشینی، استقرار 70 درصد شهرهای کشور بر روی اراضی قابل کشاورزی، تغییر و تبدیل بخش قابل ملاحظه ای از اراضی زراعی و باغی، محدودیت منابع آبی و کاهش نزولات جوی ، رشد تصاعدی ارزش زمین پس از افراز، تفکیک و تغییر کاربری و الحاق آن به محدوده شهرها، عدم همکاری دستگاههای اجرایی در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، عدم صدور احکام مناسب و بازدارنده از سوی محاکم قضایی و کندی در رسیدگی به پرونده ها و عدم اجرای آمایش سرزمین در کشور، کمبود نیروی انسانی و امکانات و اعتبارات همگی روند تغییر کاربری غیر مجاز اراضی را تشدید نموده است.

مهندس جعفروند با اشاره به اینکه اکثر قریب به اتفاق وظایف و ماموریت های مدیریت امور اراضی سازمان حاکمیتی است افزود: بر همین اساس این مدیریت نقش بارزی در فراهم آوری شرایط برای تحقق توسعه کشاورزی و تامین امنیت غذایی برعهده دارد .

وی ماموریت اصلی امور اراضی استان را حفظ کاربری اراضی کشاورزی، یکپارچگی و بهره وری اراضی کشاورزی، واگذاری و توسعه اراضی کشاورزی، ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی، تامین اراضی مورد نیاز بخش های صنعت ، خدمات و مسکن، حفظ متقابل حقوق مردم و دولت در امور مربوط به اراضی و مرجعیت امور زمین عنوان نموده و خواستار حضور مستمر و موثر کارشناسان طرح پهنه بندی و مروجین کشاورزی بر جلوگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی کشاورزی شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بسیاری از اراضی به صورت مجاز و غیرمجاز تغییر کاربری داده شده و از چرخه تولید خارج می گردند ادامه داد: با افزایش زندگی صنعتی و افزایش نیاز به مسکن و تفریح ، ویلا سازی، تغییر و تبدیل اراضی کشاورزی به مناطق شهری و افت سطح آبهای زیرزمینی و آبیاری اراضی با آبهای شور موجبات فشار بر اراضی کشاورزی و خروج آنها از چرخه تولید را فراهم نموده است. بطوریکه سهم سرانه هر ایرانی از تولیدات کشاورزی به33/1 تن رسیده است و این هشدار جدی برای تامین امنیت غذایی در آینده خواهد بود.

وی از همه کارشناسان، مروجان و مسئولین دستگاههای اجرایی جهت برخورد با متعرضین به اراضی کشاورزی در چهارچوب قانون استمداد نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار